Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Odessa: Radziecką koleją linową na plażę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
23-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Odessa: Radziecką koleją linową na plażę
fot. Kasper FiszerKolej gondolowa w Odessie
Wagoniki przypominające te z wyciągów górskich łączą jedną z odeskich plaż z położonym znacznie powyżej linii brzegowej Bulwarem Francuskim. Dziś kolej gondolowa jest atrakcją turystyczną przywołującą swoją estetyką czasy ZSRR. Warto więc przenieść się w czasie do lat 70. zeszłego stulecia także dlatego, że ów radziecki wehikuł czasu pozwala obserwować piękny widok na Morze Czarne.

Odessa jest jednym z najbardziej interesujących dla sympatyków transportu zbiorowego miast Ukrainy: rozległa sieć tramwajowa obfituje w bardzo malownicze odcinki, po mieście kursują także trolejbusy. Bez wątpienia najbardziej nietypowym środkiem komunikacji pozostaje tam jednak kolej linowa. Niewielkie niezabudowane gondole pozwalają bowiem poczuć się jak na górskim wyciągu... wiele kilometrów od najbliższego szczytu.

Przejazd kolejką zamiast półkilometrowego spaceru

Kolej pokonuje jednak pewną różnicę wysokości – dolna stacja położona jest ok. 40 metrów niżej niż górna. To niezbyt dużo, ale jeśli wziąć pod uwagę stosunkowo niewielką długość linii – 425 metrów, nachylenie okazuje się spore. Dzięki temu podróżujący mogą podziwiać jeden z najpiękniejszych widoków tego bardzo atrakcyjnego turystycznie miasta. Dolny peron położony jest bowiem tuż nad brzegiem morza.

Trasa wiedzie przez nadmorski park – bardzo zadbany i pozostający dumą Odessy. To popularne miejsce wypoczynku zarówno dla przyjezdnych, jak i dla mieszkańców miasta, którzy wiosną licznie korzystają z wyznaczonych tras rowerowych, a w okresie letnim kąpią się czy plażują. Na przejazd decyduje się jednak stosunkowo niewielu i poza szczytem sezonu turystycznego jadących gondolkami jest stosunkowo mało.

Wspomnienia warte 50 hrywien

Kolej nie jest bowiem elementem systemu komunikacji miejskiej, a bilet na przejazd jest, jak na ukraińskie warunki, drogi. Przejazd kosztuje bowiem w tym roku 50 hrywien (ok. 7 zł), podczas gdy w tramwaju czy trolejbusie płaci się 3 hrywny. Alternatywą dla kolejki jest natomiast zaledwie kilkuminutowy spacer po schodach, który dostarcza podobnych wrażeń estetycznych i... pozwala obserwować wagoniki. Gondole nie są przy tym dobrą alternatywą dla osób, którym aktywność fizyczna sprawia trudność: wsiada się do nich i wysiada na peron podczas biegu z prędkością ok. 1,4 metra na sekundę, czyli ok. 5 km/godz., co wymaga pewnej sprawności.

Dziś „kanatka”, jak popularnie nazywana jest odeska kolej linowa (od rosyjskiego „kanatnaja doroga” – kolej gondolowa), przedstawiana jest często jako atrakcja nieco nostalgiczna. Rozpoczynający swoją trasę bez mała pomiędzy blokami z wielkiej płyty wyciąg został bowiem wybudowany w 1971 r. i jest estetycznym dzieckiem swoich czasów. „Przez pół wieku swojego funkcjonowania kolej nie straciła na znaczeniu – dziś pozwala zanurzyć się w przeszłość i przenieść się do Związku Radzieckiego” – zachęca rosyjski portal Turister. Przed kilkoma laty gondolki pomalowano, niemal każdej nadając indywidualny charakter. Dobór kolorów i motywów sprawił jednak, że skojarzenia z rzeczywistością ZSRR zdają się jeszcze silniejsze.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5