Może to wydawać się zaskakujące, ale nie wszędzie upowszechniła się jeszcze idea jednoprzestrzennych pojazdów. Nowy Jork, jako pierwsze miasto w Stanach Zjednoczonych, dopiero będzie zamawiać jeden „eksperymentalny” pociąg metra z wagonami połączonymi przegubem. Takie składy z powodzeniem jeżdżą w wielu miastach Europy, w tym w Warszawie.
Operator komunikacji w Nowym Jorku, Metropolitan Transportation Authority (MTA), ogłosił niedawno, że zamierza kupić dziesięć eksperymentalnych jednoprzestrzennych wagonów metra. To niewielka część większego projektu o wartości 3,2 mld USD, zakładającego wymianę ok. 1000 wagonów z lat 70. XX w. spośród łącznej liczby ok. 6,4 tys. wagonów jeżdżących w nowojorskim metrze. Prace projektowe mają zakończyć się niebawem, a wykonawca dla dostawy nowych wagonów wyłoniony zostanie w 2017 r.
„Eksperymentalny” skład przyjedzie najwcześniej w 2020 r. Dopiero po okresie testów MTA zadecyduje, czy wdrożyć takie rozwiązanie na większą skalę. – To są wagony, które będą u nas jeździć przez kolejne 30-40 lat. Chcemy do tego podejść na spokojnie, zachowując należytą staranność przy ich projektowaniu – wyjaśnia Kevin Ortiz, rzecznik MTA.
Największą spodziewaną korzyścią jest zwiększenie podaży miejsc. Według szacunków jednoprzestrzenne składy odpowiadają 10-procnetowemu zwiększeniu pojemności. MTA spodziewa się też krótszych postojów na stacjach – gdy jeden wagon jest bardziej zatłoczony, pasażerowie mogą przejść do dalszych drzwi. Zwiększenie przepustowości jest jedną z odpowiedzi na zmieniające się zachowania pasażerów – w tym spłaszczenie godzin szczytów i popularność nowych kierunków podróży (niekoniecznie Mahnattan i śródmieście).
Prototypowe wagony będą zawierały inne sprawdzone już gdzie indziej rozwiązania w postaci np. ekranów LCD, wi-fi, portów do ładowania urządzeń mobilnych czy monitoringu w każdym z wagonów.
Miasta w Stanach Zjednoczonych bardzo niechętnie i ostrożnie wdrażają nowinki transportowe, które z powodzeniem funkcjonują w innych zakątkach globu. Jednoprzestrzenne składy można spotkać w miastach azjatyckich, europejskich czy Ameryki Południowej. Również w Warszawie od 2013 r. eksploatowane są nowe, jednoprzestrzenne
składy Siemens Inspiro.