Architekci proponują przeobrażenie Broadway’u na długości 40 przecznic Manhattanu w linearny park łączący Times Square, Madison Street Park oraz Herald Square.
Nowy Jork w ostatnim czasie przoduje w budowie niezwykłych parków. Pisaliśmy wcześniej o parku Highline, ulokowanym na nieczynnym wiadukcie linii kolejowej czy Lowline, czyli parku schowanego w opuszczonych tunelach tramwajowych. Dziś architekci z firmy Perkins Eastman proponują zamknięcie Broadway’u w zieloną przestrzeń pozbawiona samochodów.
Nowy park ma połączyć odzyskane ostatnio dla pieszych
przestrzenie publiczne takie jak Times Square, Madison Street Park czy Herald Square. Green Line, bo tak nazywać ma się linearny park, ma być zielonym przyczółkiem w centrum Manhattanu. - Green Line zapewni czynną i bierną przestrzeń rekreacyjną. Tak bardzo potrzebną w centrum miasta - mówi w rozmowie z magazynem architektonicznym Dezeen Jonathan Cohn, główny projektant Perkins Eastman.
Źródło: Perkins Eastman Park o długości prawie 4 kilometrów ma dać więcej przestrzeni wypoczynkowej i zredukować zanieczyszczenia spowodowane przez samochody. Green Line ma być także przestrzenią biologicznie czynną, która będzie przyjmować deszczówkę i ograniczać powstawanie tzw. wysp ciepła. Więcej o powstawaniu
wysp ciepła pisaliśmy tutaj.P

rojektanci nie obawiają się negatywnych skutków ograniczenia ruchu samochodowego na Manhattanie. Przywołują pozytywny efekt zamknięcia dla ruchu m.in. Times Square, dzięki któremu korki w centrum miasta... paradoksalnie zmalały. Nowa trasa dla rowerzystów przez centrum miasta odciąży od nich pozostałe ulice Manhattanu, przez co czas przejazdu samochodem powinien się poprawić.
Green Line to kolejny projekt wzorowany na ideach Jana Gehla, który w swoich pracach wskazuje na konieczność zachowania “ludzkiej skali”. Architekt ma na myśli budowę takiej przestrzeni publicznej aby była ona skierowanej do pieszego, a nie pasażera samochodu.
Twórcy zakładają, że nowa, wysokiej jakości przestrzeń publiczna, spowoduje wzrost wartości okolicznych nieruchomości. Green Line miałoby zostać sfinansowane ze zwrotu z podatku od nieruchomości. W podobny sposób stało się to z High Line, gdzie nowy park dał impuls do szybkiego rozwoju dzielnicy West Side. Powstają tam nowe projekty mieszkaniowe i centra handlowe.