Miasto Utsunomiya, leżące ok. 100 km na północ od Tokio, otworzyło właśnie nowy system tramwajowy. To pierwsze od 75 lat otwarcie tramwaju w Japonii.
Ostatnim wybudowanym w Japonii systemem tramwajowym była linia w Takaoka w prefekturze Toyama, którą otwarto w 1948 roku. 26 sierpnia 2023 roku do tego grona dołączyło miasto Utsunomiya. Linia ma rozstaw 1067 mm i rozpoczyna swój bieg na przystanku Utsunomiya Wschodnia obok stacji kolejowej. Sieć liczy 14,6 km i biegnie m.in. przez Uniwersytet Sakushin Gakuin by zakończyć bieg obok parku technologicznego Haga Takanezawa w sąsiednim mieście Haga. Na odcinku 9,4 km linia biegnie w ciągu ulic, natomiast na pozostałej części ma wydzielone torowisko.
System liczy łącznie 19 przystanków, z czego 15 w Utsunomiya, a cztery w mieście Haga. Linia została opracowana i wybudowana przez Utsunomiya Light Rail Co, publiczno-prywatną spółkę joint venture, której właścicielem jest miasto Utsunomiya (40,8%) i miasto Haga (10,2%). Resztę udziałów stanowią prywatni biznesmeni. Projekt łącznie kosztował 68,4 miliarda jenów (ok. 2 mld zł), przy czym Utsunomiya zapłaciło 60,3 miliarda jenów, a Haga 8,1 miliarda jenów.
Pierwsze plany budowy linii przedstawiono już w 1987 r., mając na celu poprawę połączeń wschód-zachód i rozwiązanie problemu zatorów komunikacyjnych. Jedna z propozycji dotyczyła stworzenia kolei jednoszynowej. Od pomysłu do realizacji minęło 30 lat ze względu na sprzeciw mieszkańców i trudności w zdobyciu gruntu pod inwestycję. Projekt tramwajowy zatwierdziło wreszcie Ministerstwo Gruntów, Infrastruktury i Transportu we wrześniu 2016 r., a wmurowanie kamienia węgielnego odbyło się 28 maja 2018 r. Pierwotnie otwarcie sieci zaplanowano w marcu 2022 r., jednak termin ten uległ zmianie ze względu na konieczność ukończeniu fragmentów linii przebiegających przez skrzyżowania drogowe w dzielnicy Notakaya.
Sieć jest obsługiwana 17 tramwajami HU300, które dostarczyło Niigata Transys. Wozy zamówiono w lutym 2018 roku, a proces dostaw trwał od maja 2021 r. do końca czerwca 2022 r. Pojazdy są trzyczłonowe, dwukierunkowe i niskopodłogowe. Ich długość to 29,52 metra, zaś szerokość 2,65 metra. Mogą pomieścić 160 pasażerów, w tym 50 na miejscach siedzących. Zajezdnia tramwajowa znajduje się pośrodku linii, na wschód od przystanku Hiraishi.
Tramwaje zaczynają kursować od godz. 4:00 rano. Kursy realizowane są co 8 minut w szczycie i co 12 minut poza szczytem. Na razie wozy rozpędzają się do prędkości 40 km/h., co pozwala na przejechanie całej trasy w 44 minuty. Od 2024 roku w planach jest podniesienie prędkości tramwajów do 50 km/h na odcinkach, gdzie torowisko przebiega po ulicy i do 70 km/h na wydzielonych odcinkach trasy. Czas przejazdu skróci się wówczas do 37 minut. Co ciekawe, w dwóch miejscach na sieci stworzono możliwość wyprzedzania przez tramwaje pospieszne składów, które zatrzymują się na wszystkich przystankach.
W planach miasta jest wydłużenie linii tramwajowej o 5 kilometrów na zachód od stacji kolejowej. Realizacja tego zadania przewidziana jest do ok. 2030 roku. Miałoby to służyć dzielnicy Takaragi oraz centrum konferencyjnemu i hotelowi w Komanu. Dzięki temu świątynia Oya i ogrody wodne byłyby bardziej dostępne dla zwiedzających.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.