fot. Travelarz, lic. CC BY-SA 3.0 PLAutobus wodorowy Ursus
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wskazuje na możliwość budowania rozwiązań komunikacyjnych w oparciu o energię wodorową. Ogłosiło więc konkurs na zasobnik wodoru, który byłby zastosowany w jakimś środku transportu. Choć jego warunki nie wskazują, że ma być to autobus, prezes NCBiR podaje właśnie pojazdy komunikacji zbiorowej jako jeden z możliwych kierunków działania wykonawców.
– Chciałem, by Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wysłało jasny sygnał, że postrzega wodór jako perspektywiczny nośnik energii – stwierdził prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, komentując wprowadzenie programu „magazynowanie wodoru”. W jego ramach NCBiR ogłosiło konkurs na przedstawienie zasobnika wodoru możliwego do zastosowania w transporcie. „Efektywny, a jednocześnie tani zasobnik wodoru jest obecnie identyfikowany jako jeden z kluczowych elementów niezbędnych do upowszechnienia technologii wykorzystania wodoru jako magazynu energii” – wskazuje bowiem Centrum na swojej stronie internetowej.
Zasobnik wodoru ma mieć podobną do baterii wielkość, masę i cenę
– Warunki konkursu zostały zdefiniowane tak, że zasobniki mają być konkurencyjne co do gęstości, energii, ale również ceny względem np. baterii litowo-jonowych przy uwzględnieniu sprawności, wagi i objętości ogniwa paliwowego – stwierdził prof. Maciej Chorowski. Podkreślał, że NCBiR chce, by technologia ta była gotowa do zastosowania w praktyce, kiedy pojawią się warunki – również prawne – do napędzania pojazdów wodorem na szeroką skalę. Zaznaczył też, że jego zdaniem pozycja Polski na rynku technologii wodorowych może stać się wysoka dzięki szerokiej współpracy międzynarodowej.
Mówił przy tym, że pojawiły się już światowe trendy dotyczące wykorzystania wodoru jako nośnika energetycznego. Podawał tu przykład Japonii, która będzie importować z Australii duże ilości energii pozyskanej z tamtejszych kopalń węgla brunatnego, co ma okazać się ekonomicznie uzasadnione – oczywiście w przeciwieństwie do importu samego węgla. Stwierdził też, że wodór jest nie tylko dobrym nośnikiem energii w przypadku potrzeby jej importu, ale także magazynowania – np. gdy nie ma możliwości jej odbioru z farm wiatrowych.
Konieczne jest zastosowanie zasobnika w praktyce
Prof. Maciej Chorowski podkreślił przy tym, że wyasygnowana przez NCBiR kwota przeznaczona na konkurs (ok. 32 mln zł) nie pozwoliłaby na rozwiązanie jakichkolwiek innych problemów związanych z energią wodorową niż ten, który ściśle postawiono przed uczestnikami. – Chcemy więc, by kilka polskich podmiotów miało szanse na zademonstrowanie, że są zdolne do wyprodukowania zasobnika wodoru. Przy tym ten zasobnik musi być zastosowany w jakimś środku transportu. Nie powiedzieliśmy przy tym, co to ma być za środek, więc może nim być zarówno rower, jak i czołg – stwierdził.
Dodał przy tym, że osiągnięta efektywność ma być taka sama jak w przypadku innych źródeł zasilania. – Jeśli ktoś zdecyduje, że zasobnik będzie zastosowany w autobusie, to ma on jeździć tak, jak inne autobusy, a nie kilkukrotnie wolniej. Jeśli będzie to traktor rolniczy, nie będziemy oczekiwać, że będzie on jeździł z prędkością samochodów wyścigowych – mówił.
Wodór może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju
Dyrektor NCBiR ocenił też, że wodór może okazać się bardzo ważny dla polskiej gospodarki, pełniąc rolę zaworu bezpieczeństwa. – Mam nadzieję, że powstanie w tej sprawie pewne porozumienie – powiedział.
Wystąpienie prof. Macieja Chorowskiego odbyło się podczas kongresu Impact Mobility w Katowicach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.