Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Polski Elektrobus, podejście nr 2. Chcą go budować m.in… Turcy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-27 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polski Elektrobus, podejście nr 2. Chcą go budować m.in… Turcy
fot.
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju otworzyło listy z wnioskami o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na opracowanie i dostawy typoszeregu nowych autobusów elektrycznych. Pierwsze, prowadzone blisko dwa lata zakończyło się fiaskiem. Tym razem chętnych do zapoznania się z warunkami i ewentualnego złożenia oferty jest aż 13. M.in. turecka Temsa.

W czerwcu okazało się, że ogromny przetarg w ramach którego w Polsce ma powstać zupełnie nowy model autobusu elektrycznego, a ponad tysiąc sztuk ma trafić do polskich miast, zakończył się fiaskiem. Wszystko dlatego, że postępowanie wygrał, będący na krawędzi upadku, Ursus Bus.

Konkurs Bezemisyjny Transport Publiczny był u progu rządów PiSu jednym z głównych elementów promowanego przez ówczesnego ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego Planu Rozwoju Elektromobilności. Mniej więcej od dwóch lat mało to planem się chwali i zrobiło się o nim cicho, bo infrastruktura związana z elektromobilnością wciąż jest w Polsce w powijakach. NCBR jednak po raz drugi chce przeprowadzić i rozstrzygnąć konkurs. W czerwcu ogłoszono dialog techniczny, w lipcu ogłoszono początek postępowania przetargowego, na razie zapraszając firmy do składania wniosków do udziału w postępowaniu. Do poniedziałku, gdy upłynął termin, złożyły je:

– Energis Sp. z o.o.
– Politechnika Śląska
– Temsa
– konsorcjum Autosan, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Elektrotechniki, Zakład Elektroniki Przemysłowej ENIKA, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, Sieć Badawcza Łukasiewicz- Przemysłowy Instytut Motoryzacji, oraz Politechnika Warszawska
– MAN
– Solaris
– konsorcjum WB Electronics SA i Nysa Zakład Pojazdów
– Volvo
– RIOT
– konsorcjum spółek RAFAKO i Agencji Rozwoju Przemysłu
– AIU+
– konsorcjum Electric Fleet Research, GTK Instruments Łukasz Kruszelnicki oraz EBUS
– konsorcjum Veramo SA, Eurabus GmbH, oraz Fuemfe GmbH

Teraz NCBR sprawdzi czy wnioskodawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu i zaprosi ich do składania ofert.

Efektem postępowania ma być opracowanie typoszeregu nowego modelu autobusu elektrycznego i dostawa gotowych pojazdów, trzech długości, do samorządów, które uczestniczą w programie. NCBR wycenił całość zamówienia na nieco ponad 2,7 mld zł netto, czyli o 400 mln więcej niż wyceniono w pierwszym przetargu.

Całość przedsięwzięcia znów zaplanowano na fazę badawczo-rozwojową (opracowanie autobusu) i wdrożeniową (produkcja i sprzedaż). Tę pierwszą jednak skrócono do dwóch etapów. W pierwszym, do którego zostanie zaproszonych najwyżej 10 producentów, trzeba będzie zaprezentować prototyp z wymaganymi rozwiązaniami technicznymi. Drugi etap B+R (maksymalnie 7 uczestników), będzie zakładał wyprodukowanie trzech rodzajów autobusu. Najlepsze (teoretycznie mogą to być wszystkie 7 ofert) zostaną skierowane do fazy wdrożeniowej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
NCBR po raz drugi chce kupić narodowe autobusy

Prawo & Finanse

NCBR po raz drugi chce kupić narodowe autobusy

Jakub Dybalski 15 lipca 2019

NCBR. Nie ma konkursu, będzie dialog techniczny

Prawo & Finanse

NCBR. Nie ma konkursu, będzie dialog techniczny

Jakub Dybalski 21 czerwca 2019

Prezes MPK Wrocław: Zamiast elektryków z NCBR mogą być gazowce

Prawo & Finanse

Prezes MPK Wrocław: Zamiast elektryków z NCBR mogą być gazowce

Jakub Dybalski 12 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5