W Bydgoszczy rozpoczyna się właśnie jedno z największych spotkań branżowych - III Kongres Transportu Publicznego. Z tej okazji na bankiecie poprzedzającym to jedno z największych spotkań branżowych wyróżniono osiem osób, podmiotów i samorządów szczególnie zasłużonych dla transportu publicznego. Nagrody otrzymali Polski Bus, Solaris, Tychy, Legionowo, MZA Warszawa, firma CityNav, Łukasz Puchalski i Marian Ostasz.
Tegoroczny, trzeci już Kongres Transportu Publicznego odbywa się po raz pierwszy w Bydgoszczy. Wydarzenie poprzedził uroczysty bankiet. - Mam zaszczyt otworzyć dzisiejszy wieczór, który inauguruje III Kongres Transportu Publicznego. Szczególnie dziękuję władzom miasta - przywitał gości Bogusław Kowalski ze Stowarzyszenia Transportu Publicznego. Na bankiecie zostały przyznane specjalne nagrody. - Po raz pierwszy postanowiliśmy wyróżnić zasłużonych dla transportu publicznego. Są to firmy, miasta i osoby - wyjaśnił Leszek Ruta, szef Stowarzyszenia Transport Publiczny. Gości przywitał też Leszek Cyrankowski, szef firmy PIXEL, która jest jednym z partnerów Kongresu. Głos zabrał też gość specjalny Sergiej Maisel, szef firmy Kievpasstrans, która obsługuje transport w Kijowie. - Chcę podziękować organizatorom, a także przekazać od całego ukraińskiego podziękowania narodowi polskiemu narodowi za wsparcie moralne i materialne - powiedział Sergiej Maisel.
Nagrody zostały przyznane w czterech kategoriach. Tytuł najlepszej firmy trafił do tych podmiotów, które odnoszą duże sukcesy w rynku krajowym i zagranicznym, umacniając swoje marki i wzmacniając wizerunek transportu publicznego, a także zasłużyły się wdrażaniem i promowaniem innowacyjnych rozwiązań. Bez wątpienia do takich firm zalicza się Solaris, który umacnia swoją pozycję na rynku europejskim w zakresie sprzedaży autobusów i trolejbusów. Nagrodę w imieniu firmy odebrała Alicja Malewicz-Pełczyńskia, która kieruje w Solarisie marketingiem i PR-em. - Wytrwałość w działaniu i pasja dają takie, a nie inne rezultaty - powiedziała Malewicz-Pełczyńska.
Firma CityNav stworzyła świetny serwis "Jak dojadę". Dla większości użytkowników transportu miejskiego jest on niezwykle pomocnym narzędziem w planowaniu przejazdów komunikacją zbiorową.
Wyróżnieni zostali też organizatorzy transportu publicznego (samorządy albo zarządy transportu). W dobie wzrastającego ruchu kołowego kluczowe są integracja pomiędzy różnymi środkami transportu i przewoźnikami oraz działania podejmowane na rzecz zwiększenia udziału komunikacji publicznej w mieście, ale i aglomeracji. Niewątpliwe sukcesy w tej materii mają Tychy. Miasto podjęło aktywne działania na rzecz zwiększenia wykorzystania kolei w mieście poprzez budowę nowych stacji oraz uruchomienie szybkiej kolei regionalnej, do której dostosowano ofertę innych środków transportu. - Dziękuję za wyróżnienie. Nieskromnie dodam, że wyprzedziliśmy UE, która teraz kładzie nacisk na kolej. Reaktywowaliśmy połączenie, a mieszkańcy to kupili. Trochę smutno, że za coś, co powinno być oczywistością, jest powodem do nagród, ale dla mnie to bardzo miłe - powiedział Andrzej Dziuba, prezydent Tychów, który odbierał nagrodę.
Inspiracją mogą być też działania mniejszych miast.. Przykładowo Legionowo, które zostało nagrodzone, buduje teraz dworzec kolejowy. Samorząd w ostatnich latach rozwinął znacząco transport w obrębie gminy i w kierunku Warszawy. Nagrodę odebrał Roman Smogorzewski, prezydent miasta. - Staramy się zaspokoić potrzeby mieszkańców. Legionowo miało już dwa dworce, teraz budujemy trzeci dworzec. Nie obyło się bez problemów, dwa tygodnie temu wyrzuciliśmy wykonawcę - mówił Roman Smogorzewski.
Nagrodzeni zostali również przewoźnicy – za unowocześnianie wizerunku transportu publicznego, w tym inwestycje w tabor oraz paletę usług oferowanych pasażerom. Przykładem teraz mogą być Miejskie Zakłady Autobusowe, które w ostatnich latach znacząco unowocześniły flotę autobusów. Przewoźnik nie boi się tez nowinek technologicznych - do ruchu wprowadził m.in. pojazdy gazowe i hybrydowe, a wkrótce mają dołączyć do nich także autobusy elektryczne. - Ta nagroda to przykład, że przewoźnik komunalny może być innowacyjny - powiedział Janusz Bosakirski, doradca zarządu MZA Warszawa.
Nie mogło zabraknąć również nagrody dla firmy PolskiBus.com, która zrewolucjonizowała sposób podróżowania po kraju. Przewoźnik, oferując przejazdy w atrakcyjnych cenach, wyznacza też standardy w zakresie komunikacji dalekobieżnej. - Przewieźliśmy 9,5 mln pasażerów. Dziękuję za nagrodę. To zasługa wizji Briana Sautera, właściciela, oraz oczywiście pracowników, których praca przyczyniła się do tego sukcesu - powiedział Piotr Bezulski, dyrektor zarządzający Polskiego Busa,
Ostatnią kategorią jest przyjaciel transportu publicznego – kapituła wyróżniła konkretne osoby, których działania i determinacja w szczególnym stopniu przyczyniły się do promowania komunikacji zbiorowej. Jedną z nich jest Marian Ostasz, emerytowany już informatyk, który wdrożył system sprzedaży i rezerwacji biletów na kolei, stanowiący podstawę dzisiaj stosowanych systemów. - Dziękuję kapitule, że sięgnęła do fundamentów, które zaowocowały system sprzedaży - mówił Marian Ostasz.
Nagrodzony został też Łukasz Puchalski, rowerowy pełnomocnik Warszawy, który jest ojcem sukcesu roweru publicznego Veturilo. System ten odniósł niebywały sukces i pokazał, że zdecydowanie jest miejsce dla rowerów w miastach. Wystarczy stworzyć tylko odpowiednie warunki. - Rower Veturilo zapoczątkował wielką modę na przejazdy rowerem w mieście. Cztery miliony wypożyczeń od 2012 r. To naprawdę imponująca liczba - powiedział Wiesław Witek, który odebrał nagrodę w imieniu Łukasza Puchalskiego.
W skład kapituły dokonującej wyboru wyróżnionych wchodzą Leszek Ruta, szef Stowarzyszenia Transport Publiczny, Bogusław Kowalski, przewodniczący rady programowej Stowarzyszenia Transport Publiczny, Paweł Wrabec z kierownictwa projektów internetowych TOR-Wydawnictwo oraz Witold Urbanowicz, redaktor portalu Transport-Publiczny.pl.
Na portalu zamieszczaliśmy szczegółowe sylwetki nagrodzonych. Zapraszamy do lektury.
Polski Bus: Firma w ciągu trzech lat zmieniła sposób podróżowania między miastami w Polsce. Doceniliśmy ją za innowacyjność i odwagę we wprowadzaniu nowych rozwiązań. A to wszystko przy zachowaniu umiarkowanych cen, a także zastosowaniu standardów, które pasażerowie do tej pory znali tylko z usług lotniczych.
Solaris: Firma została doceniona za ugruntowaną pozycję wiodącego producenta autobusów i trolejbusów w Polsce i jednego z głównych w Europie, a także wprowadzanie i promowanie innowacji oraz nowych rozwiązań (np. autobusy elektryczne).
Tychy: Miasto zostało nagrodzone m.in. za integrację różnych środków transportu, aktywne wykorzystanie kolei w komunikacji miejskiej oraz inwestycje w ekologiczne środki transportu.
Legionowo: Podwarszawskie miasto zostało uhonorowane za wciąż rzadkie w naszym kraju stawianie na transport publiczny jako podstawowy środek komunikacji w miejscu, w którym mieszkańcy codziennie jeżdżą do pracy w położonej niedaleko metropolii.
CityNav: Firma, która stworzyła aplikację "Jak Dojadę". Po Warszawie i większości innych polskich miast pewnie można byłoby jeździć bez niej, tak samo jak kiedyś ludzie radzili sobie bez telefonów komórkowych, czy internetu. Ale po co się nad tym zastanawiać, skoro z „Jak Dojadę” korzysta prawie każdy?
Marian Ostasz: Emerytowany dziś informatyk PKP wdrożył system sprzedaży i rezerwacji biletów KURS 90, który stanowił pierwowzór obowiązującego dziś systemu KURS 2008. Dzięki temu połączył polski system z zagranicznymi i de facto umożliwił wprowadzenie sprzedaży biletów kolejowych przez internet, przy wykorzystaniu istniejącego na stronach PKP rozkładu jazdy.
Łukasz Puchalski: Pełnomocnik rowerowy Warszawy jest ojcem sukcesu roweru publicznego Veturilo. Uruchomienie systemu pokazało, że mieszkańcy chętnie korzystają z rowerów w mieście. Veturilo zajmuje wysokie miejsca w rankingach zagranicznych. Tegoroczny, trzeci już sezon również należy do udanych
MZA Warszawa: Operator ten przeprowadził w ostatnich latach ogromną wymianę taboru, prześcigając pod względem oferowanych usług prywatnych przewoźników. Firma nie boi się też nowinek technologicznych i wdrażania nowych rozwiązań.
Kongres Transportu Publicznego, odbywający się w Bydgoszczy, to jedno z największych i najważniejszych spotkań branżowych. Co roku skupia setki przedstawicieli samorządów, zarządców i operatorów komunikacji i kolei, a także producentów. W tym roku w Kongresie bierze udział blisko 400 osób. Podczas paneli dyskusyjnych, prezentacji, a także w kuluarach omawiane są największe problemy, bolączki i wyzwania transportu publicznego.
