Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Moskwa stawia na transport elektryczny

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-08-22 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Moskwa stawia na transport elektryczny
fot. Metro Moskiewskie
Podstawę rozwoju komunikacji w Moskwie jest rozbudowa metra i kolei miejskiej. – Każdego roku otwieramy od 7 do 9 stacji metra. Nikt – poza chińskimi miastami – nie buduje w takim tempie – mówi Makism Liksutow, wicemer Moskwy, w wywiadzie dla portalu MoskwiczMag. Moskwa nie zapomina jednak o innych formach transportu, w tym rozbudowy tras tramwajowych i infrastruktury rowerowej, choć ich realizacja – jak twierdzą władze stolicy Rosji – jest trudniejsza.

Moskwa potrzebuje dobrego transportu jak tlenu – korki moskiewskie są już słynne daleko poza granicami Rosji. Stopniowo jednak udaje się porządkować i tę sferę. – Żadne miasto na świecie nie może być wyłącznie samochodowe. Jednocześnie doskonale rozumiem, że samochód osobowy jest wygodniejszy niż podróż metrem, autobusem czy tramwajem. Cokolwiek to nie było – najnowocześniejsze, piękne, napędzane wodorem – wygodniej jest poruszać się samochodem osobowym. Ale auto ma też minusów. Metrem bezdyskusyjnie dojedziemy szybciej i taniej. Jeśli nie będzie alternatywy w postaci fajnego, sprawnego transportu miejskiego, miasto po prostu się zatrzyma. Nie ukrywam swojego stanowiska i od wielu lat mówię, że pierwszeństwo na drogach powinien mieć transport miejski – zapewnia Masksim Liksutow, wicemer Moskwy.

Podstawę rozwoju komunikacji stanowi metro. – Każdego roku otwieramy od 7 do 9 stacji metra. Poza chińskimi miastami nikt nie buduje metra z takim rozmachem. Od 2011 r. prawie 4 mln moskwiczan otrzymało nowe stacje metra w zasięgu dojścia – mówi Maksim Liksutow. – Bez magistralnego transportu rozwój miasta nie byłby możliwy. To krwioobieg Moskwy – podkreśla wicemer. Jak dodaje, komunikacja szynowa ma niebagatelne znaczenie dla powodzenia projektów zagospodarowania przestrzeni – tam, gdzie otwierane są nowe stacje metra czy kolei miejskiej (MCK – Moskiewski Pierścień Centralny i MCD – Moskiewskie Centralne Średnice) ceny mieszkań rosą o 15-25%. W tej chwili trwa budowa kolejnych „diametrów” kolejowych. Linia MCD-3 ma ruszyć na początku 2023 r., a kolejne – w 2024 r. i 2025 tr. Trwa budowa dużej linii obwodowej metra.

Moskwa nie zapomina też o tramwajach, które niedawno przeszły pod zarząd Metra. – Każdego dnia komunikacja tramwajowa przewozi 500 tys. pasażerów i przed nią duże perspektywy – mówi Maksim Liksutow. Jak przyznaje wicemer, budowa tras tramwajowych jest jednak społecznie trudniejsza. – Na etapie koncepcji wiele osób popiera budowę, ale gdy przychodzi do wytyczenia dokładnego przebiegu, to nie wszyscy mieszkańcy są zadowoleni. Nawet jeśli są świadomi korzyści i tego, że przy zastosowaniu gumowych mat i otulin poziom hałasu wcale nie wzrasta, a nowe tramwaje nie wyglądają już tak, jak te sprzed wielu lat. Ale jeśli będzie wsparcie, projekty te zostaną zrealizowane – zapewnia Maksim Liksutow.

W tej chwili zatwierdzony jest projekt budowy linii tramwajowej na ulicy Sergieja Radonieżeskogo, łączącej Szosę Entuziastow i stację metra Kurskaja. – Wkrótce rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie dwóch nowych tras. Pierwsza biegnie od ulicy Czertanowskiej przez stację metra Prażskaja do stacji Pokrowskoje MCD-2. Wraz z nią planujemy budowę nowej zajezdni tramwajowej na sto pojazdów. Nowa linia tramwajowa pozwoli na skomunikowanie Czertanowa z jedną z najbliższych stacji MCD. Druga trasa będzie linią dowozową – będzie biegła z Mietrogorodka ulicami Nikołaja Chimuszyna, Montażną, Trzecią Parkową, połączy się z istniejącą linią wzdłuż ulicy Pierwomajskiej i dotrze do stacji metra Izmaiłowskaja. Spodziewamy się, że z tego odcinka dziennie skorzysta około 65 tys. pasażerów. Mieszkańcy wschodniej Moskwy otrzymają całkowicie nowe i pożądane połączenie komunikacyjne między dzielnicami – mówi Liksutow.

Nowym uzupełnieniem komunikacji może być transport wodny. – On przeznaczony jest do poprawy komunikacji lokalnej, między obszarami znajdującymi się po dwóch stronach rzeki. Teraz, aby dostać się z jednego brzegu na drugi, mieszkańcy potrzebują godziny, a po uruchomieniu tramwajów rzecznych zajmie to 3-10 minut – mówi przedstawiciel miasta. Połączenia mają obsługiwać jednostki elektryczne. Statki muszą zostać specjalnie wyprodukowane dla Moskwy – być może regularną żeglugę pasażerską uda się uruchomić w 2023 r.

Zakup promów elektrycznych wpisuje się w plan elektryfikacji transportu. – Za pięć lat transport miejski będzie w większości elektryczny. Już teraz jego udział, biorąc pod uwagę metro i pociągi miejskie, wynosi 70%. Za te kilka lat zbliżymy się do 90% – przekonuje przedstawiciel władzy. – Myślę, że za pięć lat nastąpią nowe poważne zmiany, jeżeli chodzi o rozwój baterii: autobusy elektryczne nie będą postrzegane jako ciekawostka, która istnieje tylko w Moskwie. Wszyscy zrozumieją, że ta technologia jest wygodna i niezawodna. Autobusy elektryczne współpracują z nami już od ponad dwóch lat i sprawdzają się doskonale, choć są o 30% tańsze od swoich europejskich odpowiedników. Jesteśmy z tego dumni – twierdzi Likstuow.

Moskwa realizuje też rozbudowę infrastruktury rowerowej. W tym roku ruszyły prace pry projekcie „Zielionoje Kolco” (zielony pierścień). – Jasne jest, że wielu aktywistów chce, aby pierścień pojawił się jutro, ale takie projekty nie są realizowane z dnia na dzień, ponieważ mają one wpływ na interesy pieszych, kierowców i rowerzystów. Naszym zadaniem jest znalezienie równowagi, aby zarówno wdrożyć nowy projekt, jak i nie zaszkodzić już istniejącemu systemowi transportowemu. Aby to zrobić, trzeba znaleźć wiele kompromisów, rozwiązać kontrowersyjne sytuacje i wyjaśnić mieszkańcom, jakie korzyści daje im nowa infrastruktura rowerowa. Trzeba np. wyjaśnić dlaczego trzeba nieznacznie przesunąć miejsca parkingowe, zmniejszyć chodnik. W przeciwnym razie spowoduje to wiele konfliktów, co jest niedopuszczalne. – mówi Liksutow. – Jesteśmy ludźmi bezkonfliktowymi i nie chcemy, aby ktoś patrzył na nas krzywo, gdy jedziemy rowerem po ulicy. Dlatego powinien być normalny dialog. Jednocześnie mogę powiedzieć, że nasi koledzy, aktywiści rowerowi, mówili: budujcie infrastrukturę tu i tu, a zobaczycie, że ludzie pojadą. Ale to też nie zawsze działa. Zrobiliśmy infrastrukturę. Tak, w sezonie rowerzystów jest poro, ale, mimo licznych wypowiedzi wielu aktywistów, ludzie nie jeżdżą masowo na rowerach, drogi rowerowe są puste od połowy jesieni do połowy wiosny – zastrzega mer.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Płatność twarzą za przejazd metrem? W Moskwie trwają testy

Mobilność

Płatność twarzą za przejazd metrem? W Moskwie trwają testy

Jakub Rösler 05 sierpnia 2021

Moskwa przygotowuje się do budowy nowej linii metra

Przestrzeń

Moskwa przygotowuje się do budowy nowej linii metra

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2021

Moskwa: Dwie nowe stacje metra na dużej linii obwodowej

Przestrzeń

Moskwa: Dwie nowe stacje metra na dużej linii obwodowej

Witold Urbanowicz 01 kwietnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5