Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Moskwa uruchamia dwie kolejowe średnice. Ciąg dalszy rewolucji na torach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Moskwa sukcesywnie zwiększa udział kolei w obsłudze komunikacyjnej miasta. Sukcesem okazała się linia okólna, a od ponad tygodnia pasażerowie mogą korzystać też z dwóch linii średnicowych – tzw. Moskiewskich Centralnych Średnic (czyli „diametrów”).

Kolej zaczyna odgrywać coraz większą rolę w komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej Moskwy. Od kilku lat pasażerowie mogą korzystać z nowej kolejowej linii okólnej (tzw. Moskiewski Pierścień Centralny – MCK), która pozwala na podróżowanie z pominięciem centrum i tym samym skrócenie czasu przejazdu. Tzw. pierścień centralny jest w pełni zintegrowany z moskiewskim metrem.

Teraz, po sukcesie MCK, przyszła pora na kolejne działania. 21 listopada, w obecności prezydenta Władimira Putina, odbyła się uroczystość uruchomienia dwóch kolejowych średnic (tzw. Moskiewskie Centralne Średnice – MCD). Pierwsza trasa, oznaczona MCD-1, łączy stacje Odincowo i Łobnia (tzw. kierunek białorusko-sawiołowski). Czas przejazdu wynosi półtorej godziny. Druga trasa, MCD-2, łączy natomiast Nachabino i Podolsk (kierunek kursko-ryski). Czas przejazdu na tej linii to 2 godz.

– Na niektórych odcinkach MCD-1 i MCD-2 liczba kursów wzrosła o ponad 60%. Podaż w pociągach obsługujących Moskwę i cały region zwiększyła się o 1,4 mln miejsc. Ten projekt, to nie tylko dodatkowe tory, perony, stacje, ale też nowe pociągi Iwołga (Wilga), produkowane w zakładach w Twerze – powiedział Oleg Biełoziorow, szef Kolei Rosyjskich. W pierwszym etapie podróżnych obsługiwać będzie 39 składów „Iwołga” oraz 99 zwykłych elektryczek. Nowe pociągi mają spójne malowanie z pojazdami komunikacji miejskiej.

W ramach projektu przebudowano bądź zbudowano prawie 160 km torów, 200 km sieci trakcyjnej, siedem mostów i tuneli, 39 peronów i 21 bezkolizyjnych przejść. Łączna długość dwóch średnic to 132 km. Znajduje się na nich 57 stacji i przystanków, a po realizacji kolejnych etapów ich liczba wzrośnie do 66. Na 19 stacjach i przystankach można przesiąść się do metra lub na MCK. W przyszłości liczba stacji przesiadkowych wzrośnie do 27. Docelowo wszystkie perony mają zostać zmodernizowane i wyposażone w pełne zadaszenie. Na wszystkich przystankach mają zostać zapewnione ogrzewane strefy kasowe, a na perony mają prowadzić schody ruchome i windy.

Jednym z podstawowych założeń jest wysoka częstotliwość kursowania – jak w metrze. Efektem jest zwiększenie przepustowości i liczby uruchamianych połączeń na czterech trasach radialnych. Na kierunku kurskim o 62% (ze 110 do 178 par pociągów), ryskim o 76% (z 92 do 162 par), sawiołowskim o 38% (ze 143 do 198 par) i smoleńskim o 37% (ze 139 do 221 par). Pociągi kursują w godz. 5:30-1:00, a częstotliwość wynosi 5-8 minut. W poniedziałek 25 listopada liczba pasażerów MCD przekroczyła 500 tys. podróżnych. W związku z dużym zainteresowaniem konieczne było zwiększenie długości składów. Teraz wszystkie pociągi w ruchu na MCD-2 składają się z 10-11 wagonów. Moskwa spodziewa się, że MCD przejmie 10-12% ruchu, a liczba pojazdów wjeżdżających do stolicy zmniejszy się o 5%. Zmniejszyć ma się tez obłożenie stacji końcowych metra.

Do końca 2024 r. powstać mają dwie kolejne linie. MCD-3 połączy stacje Kriukowo w Zielionogradzie i Ramieńskoje (kierunek październikowo-kazański), a MCD-4 stacje Aprielewka i Żeleznodorożnaja w mieście Bałaszycha (kierunek kijowsko-gorkowski). Planowana jest też kolejna linia – MCD-5 – ale nie określono jeszcze okresów realizacji. Łącznie to 375 km tras i 182 stacje. Koleje Rosyjskie zakładają, że do 2025 r. liczba pasażerów w węźle moskiewskim wzrośnie o 20% (do 948 mln pasażerów rocznie).


rys. Crimson Hades, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5