Partnerzy serwisu:
Mobilność

Mobilność jako usługa – ekosystem miasta przyszłości?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-10-01 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mobilność jako usługa – ekosystem miasta przyszłości?
fot. Martyn Janduła
Sieć komunikacji zbiorowej wymaga uzupełnienia o usługi nowego typu, takich jak carpooling czy carsharing – mówił podczas konferencji ImpactMobility rEVolution 2018 w Katowicach Michael Kieslinger, założyciel i prezes Fluidtime Data Services. Jego zdaniem tylko takie rozwiązanie zapewni komfort i elastyczność podróżowania porównywalne z tymi, które zapewnia własny samochód. „Mobilność jako usługa” została porównana do ekosystemu, w którym współgrają ze sobą różne elementy.

– Na szczycie ekosystemu Mobility as a Service (Mobilności jako Usługi) są mieszkańcy miast, którzy oczekują prostych, bezproblemowych rozwiązań. Tylko takie dadzą im dobre doświadczenie podróży. Komfort i wygoda podróżowania komunikacją publiczną mają w efekcie dorównywać prywatnemu samochodowi – w tych słowach Kieslinger określił cel, do jakiego zmierza jego zespół. Poszukiwanie rozwiązań alternatywnych dla transportu samochodowego to konieczność dla miast, które zmagają się z coraz większą kongestią i emisją dwutlenku węgla oraz zanieczyszczeniami powietrza.

Oprócz popytu istnieje też jednak podaż usług transportowych. Według Kieslingera tworzą ją wszystkie podmioty dysponujące fizycznie pojazdami – wśród nich przewoźnicy autobusowi czy szynowi, firmy bike- i carsharingowe oraz taksówki. Portfolio ofert dla mieszkańców jest bogate. – Nową grupą graczy na tym rynku są dostawcy usług transportowych – tak zwane wirtualne firmy transportowe. Nie mają one pojazdów ani nie zatrudniają prowadzących, lecz kupują usługi transportowe od przewoźników i sprzedają je pasażerom. To nowy, interesujący wymiar transportu – zauważył mówca.

Firma założona przez Kieslingera, należąca obecnie do grupy Kapsch, zapewnia pasażerom dostęp do danych. – To my sprzedajemy „mobilność jako usługę” klientom – stwierdził prezes. Aby pokazać sposób działania Fluidtime Data Services, przytoczył przykłady trzech miast w krajach skandynawskich. Pierwszym z nich była stolica Szwecji. – W Sztokholmie zwróciliśmy szczególną uwagę na integrację, rozumianą jako łączenie ofert różnych podmiotów na jednej platformie, oraz prosty i wygodny dla klienta system płatności – powiedział Kieslinger. Jak stwierdził, najwygodniejsze dla pasażera są płatności natychmiastowe. W stworzonej przez firmę specjalnie z myślą o Sztokholmie aplikacji UbiGo użytkownicy transportu mają też do wykorzystania abonamenty miesięczne, w ramach których oszczędzają tym więcej, im więcej usług transportowych zamawiają.

Celem stworzenia aplikacji Helsinki Business Hub była natomiast optymalizacja wykorzystania środków transportu, służących subsydiowanym przez miasto przewozom socjalnym. W stolicy Finlandii mogą korzystać z nich np. osoby starsze, udające się na planową wizytę do szpitala. Miasto zamierza stopniowo udostępnić te przejazdy wszystkim mieszkańcom. Za pomocą aplikacji pasażer, wpisując punkt początkowy i cel swojej podróży, może wyszukać wolne miejsce w taksówce, która wykonuje kurs „socjalny” lub wraca po jego wykonaniu. W efekcie poprawia się wydajność całego systemu, a mieszkańcy miasta zyskują kolejną okazyjną alternatywę dla jazdy własnym samochodem.

Trzecim omówionym przykładem było duńskie Aarhus. – Nasza firma w oparciu o technologię FluidHub stworzy platformę internetową, łączącą usługi lokalnego transportu zbiorowego i dwóch działających w mieście operatorów carpoolingowych – poinformował Kieslinger. Według niego, choć sieć transportu publicznego w Aarhus działa bardzo dobrze, dopiero stworzony wraz z firmami zewnętrznymi kompleksowy system „mobility as a service” stanie się dobrą alternatywą dla prywatnych samochodów.

Mówca podkreślił, że Fluidtime jest jednym z pionierów w zakresie „mobilności jako usługi”. – Wspólnie z Nokią opracowaliśmy pierwsze aplikacje poświęcone mobilności wkrótce po wprowadzeniu na rynek iPhone'ów. Od lat pracujemy nad zintegrowaniem różnych ofert i przedstawianiem ich klientowi – zaznaczył.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Blinkee: Elektryczne skutery spodobały się Polakom

Mobilność

Blinkee: Elektryczne skutery spodobały się Polakom

Roman Czubiński 21 kwietnia 2018

Łódź: W kwietniu startuje sieć elektrycznych skuterów

Mobilność

Łódź: W kwietniu startuje sieć elektrycznych skuterów

Roman Czubiński 17 kwietnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS