Poznań testuje nowe podejście do mobilności. W aplikacji Jakdojade, obok tradycyjnych połączeń komunikacji miejskiej, pojawiła się opcja przejazdu Uberem – szczególnie tam, gdzie autobusy i tramwaje jeżdżą rzadziej. To pilotaż, który może zmienić sposób planowania podróży w całych polskich miastach.
W Poznaniu ruszył pilotaż nowego rozwiązania, które ma ułatwić podróże szczególnie mieszkańcom peryferii oraz rejonów słabiej skomunikowanych. Jakdojade, najpopularniejsza aplikacja do planowania podróży transportem publicznym w Polsce, została zintegrowana z platformą Uber. Dzięki temu użytkownicy, obok standardowych połączeń komunikacji miejskiej, mogą otrzymać rekomendację przejazdu samochodem na żądanie.
Nowa funkcja w aplikacji
Integracja działa w prosty sposób: podczas wyszukiwania trasy w Jakdojade aplikacja podpowiada przejazd Uberem jako jedną z dostępnych opcji, jeśli alternatywa z transportem publicznym wiązałaby się z długim oczekiwaniem, koniecznością wielu przesiadek lub długą trasą pieszą. Po wybraniu tej opcji pasażer jest przekierowywany bezpośrednio do aplikacji Uber, a jeśli jej nie posiada – do sklepu z aplikacjami, skąd można ją pobrać.
Rozwiązanie nie zastępuje komunikacji zbiorowej, ale pełni funkcję uzupełniającą. Najbardziej ma przydać się mieszkańcom przedmieść i miejscowości podpoznańskich, gdzie autobusy kursują rzadziej niż w centrum miasta.
W ramach współpracy w Poznaniu dostępne są wszystkie podstawowe warianty oferowane przez Ubera. To oznacza, że pasażerowie mogą skorzystać zarówno z popularnego UberX, jak i większych pojazdów UberXL, a także z bardziej ekologicznej opcji Uber Green czy premium Uber Black. Dzięki temu system obejmuje zarówno podstawowe, jak i bardziej specjalistyczne potrzeby transportowe.
Pilotaż i perspektywy rozwoju
Projekt w aglomeracji poznańskiej ma charakter pilotażowy. Celem jest sprawdzenie, jak mieszkańcy reagują na takie połączenie planowania podróży i jak często wybierają przejazd samochodem na żądanie jako uzupełnienie komunikacji publicznej. Jeśli rozwiązanie okaże się popularne, integracja może zostać rozszerzona na inne polskie miasta.
Warto podkreślić, że to jedno z pierwszych tego typu wdrożeń w Polsce, łączące aplikację do planowania przejazdów komunikacją miejską z usługą komercyjnego przewozu osób. Dla pasażerów oznacza to większą elastyczność – szczególnie w rejonach, gdzie tradycyjny transport zbiorowy nie zaspokaja wszystkich potrzeb.
Nowe podejście do mobilności
Współpraca Ubera i Jakdojade wpisuje się w szerszy trend integracji różnych form transportu w ramach tzw. mobilności jako usługi (Mobility as a Service – MaaS). Idea ta zakłada, że mieszkańcy powinni mieć możliwość płynnego łączenia różnych środków transportu – od autobusów i tramwajów, przez rowery miejskie, po przejazdy samochodami na żądanie – w ramach jednego ekosystemu planowania podróży.
Dzięki pilotażowi w Poznaniu użytkownicy aplikacji mogą doświadczyć, jak w praktyce może wyglądać takie podejście. Jeżeli projekt się sprawdzi, może stać się impulsem do podobnych wdrożeń także w innych aglomeracjach, a w dłuższej perspektywie – do pełniejszej integracji transportu publicznego z usługami prywatnymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.