Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Tylko razem miasta i prywatne firmy stworzą mobilność „as a service”

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-04-12 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tylko razem miasta i prywatne firmy stworzą mobilność „as a service”
fot. Martyn Janduła
Jak w praktyce zafunkcjonować ma idea „mobility as a service”? Czy da się ją wprowadzić bez udziału podmiotu publicznego? Czy rolą władz nie powinno być inicjowanie rozmów w tej sprawie pomiędzy różnymi podmiotami? Szereg ważnych pytań o przyszłość komunikacji zbiorowej postawili prelegenci Forum Technologii w Transporcie.

Pierwsza z debat tegorocznego Forum Technologii w Transporcie związana była z kwestią nowoczesnej mobilności. Idea określana często angielską nazwą „mobility as a service” ma pozwalać na planowanie podróży kompleksowo – przy pomocy różnych środków transportu od roweru miejskiego czy nawet hulajnogi miejskiej po kolej i samoloty. W systemie technologicznym mającym umożliwiać użytkownikowi korzystanie z tak szerokiej palety usług uczestniczyliby różni przewoźnicy, a także przedsiębiorstwa oferujące przewozy, a nieposiadające bezpośrednio pojazdów.

Kluczem jest jednolity i wysoki standard usług

– Większość z firm świadczących usługi typu „mobility as a service” nie jest właścicielem środka transportu – powiedział prowadzący debatę Łukasz Malinowski, redaktor naczelny mediów TOR Wydawnictwo. – Cała nasza historia, nasza filozofia, opiera się na tym, że nie jesteśmy właścicielami autokarów – mówił Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBus. – Kluczem jest to, co oferujemy: wspólny, jednolity i wysoki standard – ocenił.

Jego zdaniem dziś trudno jest nawet zaplanować podróż realizowaną różnymi środkami transportu. Przedstawiciel właściciela platformy sprzedażowej widzi w tym obszarze miejsce na ingerencję władz, które powinny stworzyć warunki ułatwiające takie planowanie i zakup biletów. – Jeśli zaraz nie pojawi się rządowa czy samorządowa struktura regulująca w tym zakresie rynek, zrobi to ktoś inny, np. Google. Tymczasem dobrze byłoby, żeby ktoś patrzył np. na miasto w sposób kompleksowy, uwzględniający i wszystkie środki transportu, i wszystkie obszary – argumentował.

Coraz istotniejsze będzie pytanie o bezpieczeństwo danych pasażerów

– Zgadzam się w pełni, że ktoś musi nad tym panować – stwierdził dr inż. Maciej Bieńczak z Politechniki Poznańskiej. – Ta sama instytucja musi również zapewnić infrastrukturę „as a service” [jako usługę] – ocenił. Podkreślał on także wagę pytania o bezpieczeństwo danych gromadzonych przez podmiot, który zaoferuje usługę planowania podróży różnymi środkami transportu. Przywołał on przykład portalu Facebook, który również gromadzi informacje o ludzkiej aktywności, a wobec którego coraz częściej pojawiają się wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa.

– Dla powodzenia idei mobilności jako usługi kluczowe wydaje mi się, by wszystkie strony, tak prywatne, jak i publiczne, usiadły przy jednym stole i zastanowiły się, co mogą zrobić wspólnie, bo dziś mam wrażenie, że każda z nich „robi swoje” – stwierdził natomiast Adam Jędrzejewski z Mobilnego Miasta. – Każdy chce mieć jakieś [osobne] rozwiązanie. Wydaje mi się zatem, że rolą organizatora publicznego jest właśnie zaproszenie wszystkich tych stron do stołu – podsumował.

Przewoźnikom kolejowym trudno jest zintegrować systemy biletowe

Kwestia niekompatybilności podjętych już działań została dobrze zilustrowana sytuacją na kolei. Jak mówił Grzegorz Stawowy, prezes zarządu Kolei Małopolskich, przewoźnik ten opracował własny system sprzedaży biletów. Musiałby więc pozbyć się części swojej autonomii, by przystąpić do Pakietu Podróżnika – wspólnego biletu opartego o rozwiązania PKP Informatyka, a koordynowanego przez grupę PKP.

Przypomniał też, że nieco wcześniej powstał Wspólny Bilet Samorządowy, którego idea jest w pewnym sensie podobna, ale który w praktyce zafunkcjonował tylko w niektórych częściach kraju, bo nie wszędzie połączenia stykowe pomiędzy regionami obsługiwane są przez spółki honorujące WBS.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań: Targi będą zarządzać wiatami przystankowymi?

Przestrzeń

Poznań: Targi będą zarządzać wiatami przystankowymi?

Jan Gładysiak 12 kwietnia 2018

Łódź: Karta płatnicza jako bilet na kolejnej linii

Komunikacja

Łódź: Karta płatnicza jako bilet na kolejnej linii

Kasper Fiszer 12 kwietnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5