Partner serwisu
Prawo & Finanse

Metro na Karolin. Znowu aneks? Trzaskowski: „Nie widzę powodu, by dopłacać”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Metro na Karolin. Znowu aneks? Trzaskowski: „Nie widzę powodu, by dopłacać”
fot. M. Czerski, Metro Warszawskie
Powoli toczy się budowa ostatniego odcinka II linii metra. Pojawiają się informacje, że możliwe są kolejne wzrosty kosztów i przesunięcia terminu zakończenia inwestycji. Miasto – w odpowiedzi na te głosy – wskazuje, że nie ma powodu do zawierania kolejnych aneksów.

W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało umowę z konsorcjum firm Gülermak i Astaldi na realizację ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do stacji Karolin. Jego długość to ok. 4 km. Odcinek miał być gotowy jesienią 2022 r., ale ze względów proceduralnych inwestycja znacznie się przedłużyła. Prace budowlane ruszyły dopiero na początku 2023 r.

We wrześniu zeszłego roku Metro Warszawskie podpisało z wykonawcą aneks. Kwota kontraktu została podniesiona z 1,3 mld zł netto do 1,95 mld zł netto. Natomiast termin zakończenia budowy przesunięto na 11 października 2025 r. Zmiany argumentowano przedłużaniem się procedur administracyjnych, a także pandemią, wojną w Ukrainie, które skutkowały wzrostem cen materiałów budowlanych.

Pisaliśmy wówczas, że aneks nie uwzględnia problemów z przekazywaniem gruntów, w tym betoniarni, i ich wpływu na harmonogram prac. – To oczywista przeszkoda w realizacji kontraktu, nieleżąca po stronie generalnego wykonawcy, ani zamawiającego. Będzie to przedmiotem dalszych rozmów z zamawiającym – mówił wtedy Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy.

Teraz temat znów wypłynął. Gazeta Stołeczna, powołując się na „osoby zorientowane w przebiegu inwestycji”, napisała, że konieczne będą kolejne dopłaty dla wykonawcy i wydłużenie terminu realizacji. „Budowa metra potrwa do końca 2026 r., i to jak dobrze pójdzie” – przekazał informator Gazety, który zwłoką w wydawaniu miastu niezbędnych pozwoleń obciążył byłego już wojewodę Tobiasza Bocheńskiego (trudno nie zauważyć, że to byłby miły dla uszu obecnych władz miasta  argument – winę można byłoby zrzucić na nielubianego urzędnika Prawa i Sprawiedliwości, który ma być konkurentem Rafała Trzaskowskiego w nadchodzących wyborach samorządowych).

– Nie sądzę, że będziemy mieli aż tak duże opóźnienie. Problem oczywiście polegał na tym, że wojewoda, który teraz opowiada, ile zrobił dla Warszawy, utrudniał nam proces inwestycyjny poprzez, mówiąc najbardziej delikatnie, administracyjną opieszałość. W związku z tym powstały opóźnienia, których mogłoby nie być. Więc może się okazać, że to będzie miało wpływ na termin realizacji, ale na pewno nie tak poważny, jak pisze Wyborcza – wskazuje Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Włodarz przekazał też, że nie widzi powodów dla kolejnego aneksu. – Nie ma na ku temu powodów, dlatego że – znając wszystkie uwarunkowania związane z betoniarnią – zgodziliśmy się na to, że ta realizacja musi kosztować więcej. Nie widzę teraz powodu, żeby budowa miała kosztować jeszcze więcej po tym, jak dołożyliśmy kilkaset milionów do tej realizacji – mówi Trzaskowski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro: Nowe oznaczenia segregujące ruch w łączniku

Przestrzeń

Metro: Nowe oznaczenia segregujące ruch w łączniku

Witold Urbanowicz 16 lutego 2024

Miasto nie wyrzuci bezdomnych z metra

Przestrzeń

Miasto nie wyrzuci bezdomnych z metra

Witold Urbanowicz 16 lutego 2024

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Przestrzeń

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2024

Zobacz również:

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Przestrzeń

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2024

Kolejne wykopaliska na budowie metra: Kości sprzed kilkuset

Przestrzeń

Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Metro: Nowe oznaczenia segregujące ruch w łączniku

Przestrzeń

Metro: Nowe oznaczenia segregujące ruch w łączniku

Witold Urbanowicz 16 lutego 2024

Miasto nie wyrzuci bezdomnych z metra

Przestrzeń

Miasto nie wyrzuci bezdomnych z metra

Witold Urbanowicz 16 lutego 2024

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Przestrzeń

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2024

Zobacz również:

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Przestrzeń

Metro na Bemowie schodzi coraz głębiej

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2024

Kolejne wykopaliska na budowie metra: Kości sprzed kilkuset

Przestrzeń

Metro na Karolin: W wakacje 2024 r. ma ruszyć drążenie tuneli

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5