Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Karolin. Jest aneks – nowe kwoty, nowe terminy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
27-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro na Karolin. Jest aneks – nowe kwoty, nowe terminy
fot. Awizonosz
Metro Warszawskie podpisało długo wyczekiwany i zapowiadany aneks z firmą Gulermak na realizację ostatniego odcinka II linii metra od stacji C4 Bemowo do stacji C1 Karolin wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Karolin. Do inwestycji, która pierwotnie miała zakończyć się w zeszłym roku, trzeba będzie dopłacić ok. 650 mln zł netto.

W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało umowę z konsorcjum firm Gülermak i Astaldi na realizację ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do stacji Karolin o długości ok. 4 km. Odcinek miał być gotowy jesienią 2022 r., ale inwestycja dotąd szła opornie. Przez długi czas start prac opóźniało postępowanie środowiskowe i brak pozwoleń na budowę. Ostatnie pozwolenia wojewoda wydał dopiero w październiku 2022 r. Prace ruszyły wreszcie na początku 2023 r.

Równolegle, od dłuższego czasu, była mowa o konieczności waloryzacji kontraktu w związku z rosnącymi kosztami, potęgowanymi przez sytuację na rynku (pandemia, wojna, inflacja). Wykonawca nie raz sygnalizował, że wypełnienie kontraktu po cenach z 2018 r. nie jest opłacalne. Strony długo w tej sprawie negocjowały. W grudniu 2022 r. władze miasta ogłosiły porozumienie ws. kształtu aneksu, co zabezpieczyło realizację kontraktu. Samego aneksu jednak wówczas nie podpisano.

Ostatecznie jednak Metro Warszawskie – pełniące rolę inwestora zastępczego – podpisało aneks z wykonawcą 25 września 2023 r. – Aneks wynika z zaistnienia nadzwyczajnych i niemożliwych do przewidzenia na etapie postepowania o udzielenie zamówienia okoliczności. W trakcie umowy doszło do przedłużania się procedur administracyjnych w przedmiocie wydania decyzji o pozwolenie na budowę co uniemożliwiło wykonawcy rozpoczęcie robót. W trakcie realizacji umowy doszło także do wystąpienia zdarzeń takich jak pandemia SARS CoV-2 oraz wojna na Ukrainie, które skutkowały nadzwyczajnym wzrostem cen materiałów na rynku budowlanym – informuje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.

Co zawiera aneks? Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę kwota kontraktu zostanie podniesiona z 1,3 mld zł netto do 1,95 mld zł netto. Natomiast termin zakończenia budowy zostanie przesunięty z 29 kwietnia 2024 r. (termin wynikający z innego, wcześniej podpisanego już aneksu) na 11 października 2025 r.

– Po wielomiesięcznych, bardzo trudnych negocjacjach udało nam się zawrzeć aneks do umowy podstawowej z 2018 r. Z naszej perspektywy aneks nie stanowi dodatkowej marży, tylko służy osiągnięciu równowagi ekonomicznej stron. Podjęliśmy się zadania, ale kontrakt pod względem finansowym dalej jest bardzo trudny – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Gülermak.

Nie ma jednak co zakładać, że budowa zakończy się w 2025 r. Władze miasta już wcześniej zapowiadały, że pasażerowie skorzystają z nowych stacji w 2026 r. Podpisany dopiero aneks nie uwzględnia problemów z przekazywaniem gruntów, w tym betoniarni, i ich wpływu na harmonogram prac. Miasto dopiero niedawno przejęło teren zakładu betoniarskiego, blokującego budowę stacji techniczno-postojowej – konieczne jest jeszcze usunięcie całego, wielkiego węzła betoniarskiego. – To oczywista przeszkoda w realizacji kontraktu, nieleżąca po stronie generalnego wykonawcy, ani zamawiającego. Będzie to przedmiotem dalszych rozmów z zamawiającym – mówił nam niedawno Bartosz Sawicki. Można się więc spodziewać kolejnych roszczeń czasowych ze strony wykonawcy i trudnych rozmów o aneksach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij