Metro Warszawskie podpisało długo wyczekiwany i zapowiadany aneks z firmą Gulermak na realizację ostatniego odcinka II linii metra od stacji C4 Bemowo do stacji C1 Karolin wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Karolin. Do inwestycji, która pierwotnie miała zakończyć się w zeszłym roku, trzeba będzie dopłacić ok. 650 mln zł netto.
W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie
podpisało umowę z konsorcjum firm Gülermak i Astaldi na realizację ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra do stacji Karolin o długości ok. 4 km. Odcinek miał być gotowy jesienią 2022 r., ale inwestycja dotąd szła opornie. Przez długi czas start prac opóźniało postępowanie środowiskowe i brak pozwoleń na budowę. Ostatnie pozwolenia wojewoda
wydał dopiero w październiku 2022 r. Prace ruszyły wreszcie na początku 2023 r.
Równolegle, od dłuższego czasu, była mowa o konieczności waloryzacji kontraktu w związku z rosnącymi kosztami, potęgowanymi przez sytuację na rynku (pandemia, wojna, inflacja). Wykonawca nie raz sygnalizował, że wypełnienie kontraktu po cenach z 2018 r. nie jest opłacalne. Strony długo w tej sprawie negocjowały. W grudniu 2022 r.
władze miasta ogłosiły porozumienie ws. kształtu aneksu, co zabezpieczyło realizację kontraktu. Samego aneksu jednak wówczas nie podpisano.
Ostatecznie jednak Metro Warszawskie – pełniące rolę inwestora zastępczego – podpisało aneks z wykonawcą 25 września 2023 r. – Aneks wynika z zaistnienia nadzwyczajnych i niemożliwych do przewidzenia na etapie postepowania o udzielenie zamówienia okoliczności. W trakcie umowy doszło do przedłużania się procedur administracyjnych w przedmiocie wydania decyzji o pozwolenie na budowę co uniemożliwiło wykonawcy rozpoczęcie robót. W trakcie realizacji umowy doszło także do wystąpienia zdarzeń takich jak pandemia SARS CoV-2 oraz wojna na Ukrainie, które skutkowały nadzwyczajnym wzrostem cen materiałów na rynku budowlanym – informuje Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.
Co zawiera aneks? Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę kwota kontraktu zostanie podniesiona z 1,3 mld zł netto do 1,95 mld zł netto. Natomiast termin zakończenia budowy zostanie przesunięty z 29 kwietnia 2024 r. (termin wynikający z innego, wcześniej podpisanego już aneksu) na 11 października 2025 r.
– Po wielomiesięcznych, bardzo trudnych negocjacjach udało nam się zawrzeć aneks do umowy podstawowej z 2018 r. Z naszej perspektywy aneks nie stanowi dodatkowej marży, tylko służy osiągnięciu równowagi ekonomicznej stron. Podjęliśmy się zadania, ale kontrakt pod względem finansowym dalej jest bardzo trudny – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy Gülermak.
Nie ma jednak co zakładać, że budowa zakończy się w 2025 r. Władze miasta już wcześniej zapowiadały, że pasażerowie skorzystają z nowych stacji w 2026 r. Podpisany dopiero aneks nie uwzględnia problemów z przekazywaniem gruntów, w tym betoniarni, i ich wpływu na harmonogram prac. Miasto dopiero niedawno
przejęło teren zakładu betoniarskiego, blokującego budowę stacji techniczno-postojowej – konieczne jest jeszcze usunięcie całego, wielkiego węzła betoniarskiego. – To oczywista przeszkoda w realizacji kontraktu, nieleżąca po stronie generalnego wykonawcy, ani zamawiającego. Będzie to przedmiotem dalszych rozmów z zamawiającym – mówił nam niedawno Bartosz Sawicki. Można się więc spodziewać kolejnych roszczeń czasowych ze strony wykonawcy i trudnych rozmów o aneksach.