Wypożyczalnie rowerów na Retkini, Karolewie i Starym Widzewie okazały się najbardziej popularnymi spośród 47 nowo uruchomionych. Rowery najczęściej są wykorzystywane do przejazdu w stronę centrum w typowych porach dojazdu do pracy. Jak twierdzą członkowie Komitetu Sterującego ŁRP, dają się też zauważyć pierwsze efekty poprawy jakości systemu, do której po licznych interwencjach łodzian zobowiązał się Nextbike.
Montaż 47 stacji zakończył się 7 dni po terminie,
przewidzianym na 31 lipca (o północy 1 sierpnia wszystkie wypożyczalnie miały już zostać oddane do użytku). Nie wszystkie stacje są już jednak wyposażone we wszystkie stojaki. Komitet Sterujący ŁRP będzie wymagał ich uzupełnienia. Zgodna z zamówieniem jest natomiast liczba rowerów – na każdą nową stację przypada 10 kolejnych jednośladów.
ŁRP na osiedlach się sprawdza
– Statystyki pokazują, że rower publiczny na osiedlach zaczyna się przyjmować – mówi Paulina Cyniak z Zarządu Dróg i Transportu. Od 1 sierpnia do upływu pierwszej doby po uruchomieniu ostatniej stacji nastąpiło przeszło 6,5 tysiąca wypożyczeń w samych tylko nowych lokalizacjach. Najpopularniejsze z nowych stacji to te położone na największych blokowiskach: przy al. Wyszyńskiego na Retkini, na rogu Bratysławskiej i Wróblewskiego na Karolewie oraz przy skrzyżowaniu al. Piłsudskiego i Niciarnianej na Starym Widzewie.
– Będziemy obserwować zmiany. Stacje były ustawiane sukcesywnie, najbliższy czas pozwoli zebrać w pełni miarodajne dane – zastrzega Cyniak. Użytkownicy podróżują najczęściej rano do centrum, a po południu – w przeciwnym kierunku.
Wpływ na popularność systemu może mieć także okres wakacyjny – uważa członek Komitetu Sterującego ŁRP radny Bartosz Domaszewicz. – Zakończyliśmy pierwszy etap rozbudowy. Zainteresowanie oraz rachuby na dalszą rozbudowę są duże. Wielu mieszkańców dopytuje, dlaczego w pobliżu ich miejsca zamieszkania wypożyczalni jeszcze nie ma – informuje radny.
Z jakością lepiej, ale nie idealnie
Na spotkaniu z wykonawcą, oprócz omówienia kwestii związanych z rozbudową ŁRP, podsumowano działania podjęte w celu poprawy jakości działania systemu. Celem jest powrót do jakości rowerów znanej z pierwszych dni działania ŁRP w maju ubiegłego roku. – Pierwsze sygnały świadczą o tym, że działania podjęte przez operatora przynoszą efekt: zgłoszeń awarii jest nieco mniej. Z drugiej strony operator wskazuje, że awarie są często efektem niewłaściwego wykorzystywania rowerów przez użytkowników – np. wyrywania jednośladów ze stojaka. My ze swej strony chcemy wyegzekwować jak najlepszą jakość usługi – deklaruje Domaszewicz.
O podjętych przez Nextbike działaniach dla poprawy jakości
pisaliśmy niedawno. Do łódzkiej floty wprowadzono partię nowych rowerów, które zastąpiły te najbardziej zużyte. Uproszczono sposób zgłaszania awarii, a także porzuconych w różnych częściach miasta jednośladów poprzez infolinię. W myśl nowo wprowadzonej zasady każdy rower stojący nieprzerwanie przy jednej stacji przez dwa dni powinien być sprawdzony przez ekipę techniczną. Zaplanowano też rutynowe sprawdzanie wszystkich elektrozamków podczas cyklicznych przeglądów stacji. W celu walki z kradzieżami wynajęto dodatkową firmę ochroniarską.