Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Pętla Wydawnicza i al. Grohmanów już gotowe

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-04-25 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Pętla Wydawnicza i al. Grohmanów już gotowe
fot. Roman Czubiński
Układ linii autobusowych na Starym Widzewie i na południowo-wschodnim skraju Nowego Centrum Łodzi raczej nie wróci do stanu sprzed zamknięcia pętli Wydawnicza – ujawnia łódzki Zarząd Dróg i Transportu. Tymczasowe skierowanie dwóch linii pod jedno z centrów handlowych okazało się rozwiązaniem dogodny zarówno dla jego klientów, jak i dyrekcji. Sama wspomniana pętla została przebudowana przy okazji budowy przedłużenia al. Grohmanów, która po wielu trudnościach doczekała się wreszcie zakończenia.

– Rozpoczęliśmy odbiory techniczne. Właściwa budowa już za nami. Pozostały już tylko prace wykończeniowe, takie jak urządzanie trawników – informuje wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Na początku maja zostanie złożony wniosek o pozwolenie na użytkowanie nowej infrastruktury. – Spodziewamy się uzyskać je w połowie miesiąca. Wtedy też usuniemy wygrodzenia, a ruch samochodów i komunikacji zbiorowej zostanie dopuszczony w pełnym wymiarze – zapowiada wicedyrektor.

Nieprzewidziane trudności

Wybudowany odcinek alei rozciąga się od ul. Wierzbowej do Wydawniczej. Drogę wybudowano w miejscu dawnego przebiegu linii kolejowej nr 17, która obecnie przebiega w tym miejscu pod ziemią. Wzdłuż alei poprowadzono chodniki oraz drogi rowerowe. Pozostawiono też pas terenu pod linię tramwajową, która za kilka lat połączy skrzyżowanie Tramwajowa – Węglowa z Kopcińskiego pod wiaduktem (jej wybudowanie będzie częścią projektu "Tramwaj dla Łodzi"). W sąsiedztwie nowego odcinka drogi posadzono 300 drzew oraz 4,5 tys. krzewów.

Inwestycja rozpoczęła się we wrześniu 2017 r., jednak z powodu problemów z nośnością gruntu nad stropem tunelu kolejowego konieczne było przesunięcie terminu jej zakończenia. Zamiast w sierpniu, ruch umożliwiono (tylko częściowo) w grudniu ubiegłego roku.

Budowa przedłużenia al. Grohmanów została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Na razie ze środków unijnych miasto otrzymało 12 mln zł (czyli większość pierwotnie przewidzianej kwoty całkowitej – 15,8 mln zł). – Rozmawiamy jednak z Urzędem Marszałkowskim i nie jest wykluczone, że z funduszy europejskich otrzymamy także zwrot części wydatków spowodowanych przez opóźnienie – twierdzi Mikołajec. Całkowity koszt wynosi 24,7 mln zł.

Które linie na Wydawniczą?

Jako inwestycje towarzyszące wybudowano nowy zjazd z al. Kopcińskiego od strony północnej przed wiaduktem na al. Grohmanów, nowe rondo przy Wydawniczej oraz pętla autobusowa. Zmienił się również przebieg ul. Tuwima, której końcowy odcinek na wschód od wiaduktu nie jest teraz połączony z resztą ulicy w linii prostej – ruch doprowadza do niego ciąg ul. Wierzbowej, al. Grohmanów i Wydawniczej. Pod samym wiaduktem na zakończeniu Tuwima umiejscowiono rondo z 10 stanowiskami postojowymi dla autokarów turystycznych.

Pętla Wydawnicza ma teraz znacznie więcej, niż przed przebudową – bo aż 14 – stanowisk postojowych. Większość z nich wyposażono w wiaty, ławki oraz elektroniczne tablice systemu informacji pasażerskiej. Część stanowisk będzie przeznaczona dla autobusów dalekobieżnych (być może jako płyta postojowa dla nieodległego wielostanowiskowego przystanku autobusowego przy dworcu Łódź Fabryczna), część zaś będzie służyła liniom miejskim.

Według rzecznika prasowego Zarządu Dróg i Transportu Tomasza Andrzejewskiego na pętlę powrócą na pewno linie 54 i 83. Pierwsza z nich zawraca dziś pod pobliskim centrum handlowym "Tulipan", druga - na pętli ulicznej przy ul. Nowej. - Po oddaniu w połowie maja linia 54 pojedzie z al. Piłsudskiego przez Kopcińskiego do pętli przy Wydawniczej, a wyjedzie przez Tuwima, Kindermanów, Kopcińskiego i Piłsudskiego - uściśla Andrzejewski. Pod "Tulipana" nadal będzie natomiast dowozić klientów linia 60, która dotrze tam przez Kopcińskiego i Piłsudskiego. Na pozostawienie bezpośredniego dojazdu komunikacją zbiorową nalegała dyrekcja centrum. Linia 77 pozostanie natomiast już na stałe na pętli Dworzec łódź Fabryczna, na którą początkowo została skierowana objazdem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5