Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: „Patelnia” pod EC1. Miasto zapowiada zmiany

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: „Patelnia” pod EC1. Miasto zapowiada zmiany
fot. UMŁ
Od ponad miesiąca kierowcy i piesi mogą korzystać z dwupoziomowej ul. Hasa w Nowym Centrum Łodzi. Zarówno celowość samej inwestycji, jak i sposób aranżacji przestrzeni na powierzchni budzą jednak krytykę. Władze Łodzi zapowiadają usunięcie największego mankamentu – zbyt małej ilości zieleni.

Budowa podziemnej ulicy dla samochodów rozpoczęła się w roku 2020. Po przeszło dwóch latach i wydaniu blisko 100 mln zł inwestycja została oddana do użytku 4 lipca. Wraz z podziemną jezdnią, od której w przyszłości mają odgałęziać się zjazdy do podziemnych parkingów (miejsce zostało przygotowane), na jej stropie powstała przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Obok wejścia do centrum nauki i rozrywki EC1 deptak przechodzi w niewielki placyk (docelowo miejsce między nim a dworcem Łódź Fabryczna ma wypełnić główny plac Nowego Centrum Łodzi - Rynek Kobro).

Władze miasta reklamują teren przed EC1 jako kolejny łódzki podwórzec miejski, reprezentacyjny i przyjazny dla mieszkańców. Opinie tych ostatnich są jednak dalekie od entuzjazmu. Krytykę – zarówno ze strony działaczy trzeciego sektora, jak i dziennikarzy oraz zwykłych łodzian – budzi przede wszystkim niedobór zieleni. Wygląd nowego traktu wpisuje się w zjawisko zwane „betonozą”. Magistrat chwali się, co prawda, posadzeniem 21 drzew, 538 krzewów, 73 pnącz oraz traw ozdobnych – rośliny są jednak zbyt małe, by dawały cień w gorące dni. Podczas upału deptak ul. Hasa staje się więc „patelnią”, a panujące na nim warunki skutecznie zniechęcają – wbrew deklarowanym intencjom samorządu – do spędzania tam czasu. Nie zmienia tego ani niewielki plac zabaw, ani ławki oraz inne meble miejskie.

W odpowiedzi na zgłaszane przez łodzian uwagi Urząd Miasta zapowiada prace nad zwiększeniem ilości zieleni. Prace nad konkretnymi rozwiązaniami dopiero się jednak rozpoczęły. Niezależnie od tego, jakie dokładnie działania zostaną podjęte – nie byłyby one konieczne, gdyby odpowiednią liczbę odpowiednio dużych drzew przewidziano od razu w koncepcji zagospodarowania ul. Hasa.

Na tym jednak zastrzeżenia się nie kończą. Przeprowadzone przez łódzkich społeczników inspekcje wykazały złe zaprojektowanie stopni, które dla przechodniów z góry są praktycznie niewidoczne. Co gorsza, na całej powierzchni brak ścieżek naprowadzających dla niewidomych. Wadliwie ustawiono też stojaki na rowery oraz niewłaściwie zaplanowano odpływ wody. Specjalny system oświetlenia z wbudowanymi w posadzkę listwami LED, mającymi iluminować wybrane miejsca wzdłuż ulicy, są natomiast krytykowane jako przejaw zanieczyszczania przestrzeni światłem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5