Jaki był udział gmin podmiejskich w decyzji o wstrzymaniu ruchu tramwajowego na ich terenie? Jeszcze w ostatnich dniach stycznia samorząd Konstantynowa Łódzkiego nie był nawet poinformowany o takiej możliwości. Urząd Miasta Łodzi zapewnia jednak, że rozwiązanie zostało przygotowane wspólnie.
Od początku kryzysu wokół tramwajowych linii podmiejskich regionu łódzkiego rozważana jest rola stolicy aglomeracji w kształtowaniu sytuacji istotnej dla mieszkańców gmin ościennych. Z jednej strony władze stolicy aglomeracji jednoznacznie deklarują poparcie dla idei utrzymania czy odtworzenia komunikacji tramwajowej na wszystkich istniejących szlakach, z drugiej stosunkowo niedawno same proponowały włodarzom podłódzkich miejscowości
zastąpienie transportu szynowego autobusami elektrycznymi. Dodatkowo od 2012 r. przewozy w całej aglomeracji prowadzi zależna od łódzkiego magistratu spółka MPK-Łódź, a organizatorem przewozów podmiejskich pozostaje Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Łódź: O autobusach zastępczych zadecydowaliśmy wraz z gminamiPrzed reformą siatki połączeń z 2017 r. niektóre podłódzkie samorządy informowały nas, że
Łódź nie skonsultowała z nimi dostatecznie wprowadzanych zmian, w tym radykalnego przesunięcia przebiegu kursów na terenie Łodzi. Czy tak samo było i w wypadku planów zastąpienia połączenia tramwajowego autobusowym? ZDiT stwierdza jednoznacznie, że wszelkie decyzje były podejmowane przez wszystkie samorządy.
– Stan torowiska na linii 43 jest niezadowalający. Do tej pory gminy przy udziale własnym i MPK działały w celu utrzymania infrastruktury i zachowania kursów tramwajów. Ostatnie przeglądy wykonane przez MPK sygnalizowały już konieczność podjęcia większych działań remontowych, dlatego podjęto wspólnie z gminami decyzję o uruchomieniu autobusu zastępczego – powiedział nam Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu UMŁ. Wersji tej przynajmniej częściowo nie potwierdza prowadzona przez nas wcześniej korespondencja z władzami Konstantynowa Łódzkiego.
Stan infrastruktury sprawi, że zmiana będzie w istocie korzystna? – Gmina Konstantynów Łódzki nie otrzymała żadnego oficjalnego pisma w sprawie zawieszenia funkcjonowania komunikacji tramwajowej – stwierdził bowiem 30 stycznia tego roku w krótkim komunikacie e-mailowym Kacper Demko, kierownik konstantynowskiego Gminnego Centrum Informacji. Choć wówczas Łódź nie potwierdziła jeszcze publicznie planu wprowadzenia zmian, bez wątpienia były one już przygotowywane. Do naszej redakcji trafiały bowiem nieoficjalnie szczegółowe informacje o zmianach zbieżne z tymi, które ostatecznie ogłoszone zostały na konferencji prasowej z 11 lutego. Stanowisko Konstantynowa Łódzkiego
opublikowaliśmy na naszym portalu 1 lutego.
Niezależnie od trybu podejmowania decyzji władze Łodzi przekonują, że w obliczu stanu technicznego infrastruktury należy ją uznać za korzystną dla mieszkańców. – Podróż z Łodzi (ze Zdrowia) do Konstantynowa Łódzkiego skróci się o 13 minut (z 30 do 17 minut). Natomiast ze Zdrowia do Lutomierska autobus przejedzie w 43 minuty z wjazdem do Kazimierza. W powrotną stronę bez wjazdu do Kazimierza podroż będzie jeszcze krótsza i zajmie 36 minut zamiast 60 minut tramwajem, czyli o 24 minuty krócej. Trasa linii autobusowej 43 zakończy się w Łodzi przy Dworcu Kaliskim, co pozwoli na łatwe skomunikowanie z wieloma liniami miejskimi – argumentuje Tomasz Andrzejewski.