Łódzki Urząd Miasta przedstawił plany inwestycyjne na unijną perspektywę budżetową 2020-2027. Blisko dwie trzecie środków, które miasto chce na nie przeznaczyć, ma zostać wydanych na projekty transportowe. Priorytety w tym zakresie to dojazdy do autostrad, integracja komunikacji miejskiej z koleją oraz remonty wiaduktów.
Władze Łodzi podkreślają znaczenie przygotowań do nowego rozdania funduszy europejskich. - Złożyliśmy w Urzędzie Marszałkowskim propozycje wykorzystania unijnych funduszy w latach 2021-2027. Zaplanowaliśmy projekty za 6,2 mld zł – mówi prezydent Hanna Zdanowska. Inwestycje komunikacyjne stanowią zdecydowaną większość tej puli – ich koszt ma w myśl planów samorządu przekroczyć 4 mld zł.
Według zapowiedzi dużą część tej sumy pochłoną inwestycje drogowe. Do najważniejszych będą należały nowe dojazdy do węzłów na autostradach A1 i A2 (między innymi
przedłużenie Trasy Górna do węzła Łódź Górna) oraz do
nieistniejącej jeszcze tzw. zachodniej obwodnicy Łodzi – drogi S14. Ulica Wojska Polskiego ma
utworzyć ciąg z ul. Berlińskiego i Bazarową, którymi dotrze do Zachodniej i Lutomierskiej.
Ze wsparcia w postaci funduszy unijnych Łódź chce skorzystać także, jeśli chodzi o głośny ostatnio temat
remontu wiaduktów. Stan niektórych z nich, w szczególności nad torami linii kolejowej 540 w ciągu ul. Przybyszewskiego i Dąbrowskiego, w ostatnim czasie
mocno się pogorszył. Ważne miejsce w przedstawionym UMWŁ pakiecie zajmuje modernizacja ulic osiedlowych: Stare Złotno na Złotnie, Traktorowej na Teofilowie czy Franciszkańskiej na Bałutach. Środki przeznaczone na odnowę osiedli (także na inwestycje inne, niż transportowe, takie jak tereny zielone, boiska czy walka ze smogiem) mają wynosić łącznie 3,3 mld zł.
Plany przewidują też liczne inwestycje w transport zbiorowy. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć ma być budowa odnogi do Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego i przystanku kolejowego Łódź Stoki na linii 16. Uzupełnienie sieci tramwajowej o ten krótki, lecz ważny odcinek jest postulatem
od dawna wysuwanym przez ekspertów. Projektów mających na celu lepszą integrację kolei z komunikacją miejską ma być jednak więcej. Oprócz tego miejski samorząd chce budować parkingi „Parkuj i Jedź” i zmodernizować linię w ciągu Rzgowskiej do pętli Kurczaki oraz w Konstantynowskiej do granic miasta. Mają temu towarzyszyć zakupy nowego taboru tramwajowego i autobusowego.