Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Kraków. Jakich autobusów elektrycznych chce MPK

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-09-16 14:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków. Jakich autobusów elektrycznych chce MPK
fot. Jakub Dybalski
W zeszłym tygodniu w Krakowie rozpisano przetarg na 50 przegubowych autobusów elektrycznych, wraz z ładowarkami. Tamtejsze MPK opublikowało specyfikację pojazdów. Bijąc się o przetarg, firmy będą musiały spełnić wymagania wyższe niż minimalne, bo za kryteria pozacenowe będzie do zdobycia aż 45 proc. punktów.

Do 17 października producenci mają czas na złożenie oferty w przetargu na przegubowe elektrobusy dla Krakowa. Z dokumentacji przetargowej wynika, że tym razem miasto chętnie kupi nie tylko pojazdy o dużym zasięgu, ale też zrzuci ewentualny kłopot z wymianą baterii na producenta.

Kraków chce kupić 50 autobusów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75 m. Pojazdy muszą pomieścić minimum 120 pasażerów z czego 38–45 na pełnowymiarowych miejscach siedzących. W każdym autobusie musi się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na wózek dziecięcy. Każdy ma mieć czworo drzwi w układzie 2–2–2–2 i całkowicie niską podłogę.

Autobus ma być ładowany zarówno przez złącze plug–in (częścią zamówienia jest 50 ładowarek o mocy 50–60 kW) jak i przez pantograf. Energia ma być magazynowana w bateriach, superkondensatorach lub innych magazynach energii. W specyfikacji nie wskazano wprost ich pojemności, ale zaznaczono, że autobus musi być w stanie przejechać 130 km, zanim naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Natomiast przed upływem gwarancji na baterie (lub inne magazyny energii) autobus musi być w stanie przejechać 110 km, zanim ich naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Maksymalne zużycie energii nie może przekroczyć 1,6 kWh/km według testu SORT 2.

Autobusy muszą być wyposażone w klimatyzację i ogrzewanie, które nie może być wspomagane (w przeciwieństwie do wcześniej kupowanych w Krakowie elektrobusów) olejem napędowym czy gazem.

Co ciekawe wspomniane ładowarki muszą działać i ładować autobus w temperaturze otoczenia od – 30 stopni do + 45 stopni i przy ulewnym deszczu (wilgotność do 100 proc.).

Duże pole do popisu dają kryteria pozacenowe – w sumie 11 – które ważą aż 45 proc. Dużą część z tego stanowi jednak gwarancja. Po 6 proc. punktów można bowiem dostać za gwarancję na cały autobus i za gwarancję na magazyny energii. W tym drugim przypadku minimalne ubezpieczenie na baterie to 3 lata, ale maksymalną ilość punktów dostanie producent, który zaproponuje ponad 9–letnią gwarancję.

Poza tym punktowany będzie komfort pasażerów ponad wymagane minimum. Czyli maksymalną liczbę punktów będzie można otrzymać za pojazd, który zmieści ponad 140 pasażerów, a także za taki z minimum 16 fotelami dostępnymi z niskiej podłogi.

Preferowane w punktacji będą też silniki w piastach kół zamiast silnika centralnego, niższe zużycie energii (maksymalnie punktowane – poniżej 1,2 kWh/km), a także nieco mniejsze wymiary (18,2 m długości i 3,3 m wysokości razem z urządzeniami) niż dopuszczalne. Punktowane będzie też wspomaganie kierowcy – aktywny tempomat i asystent kontroli prawej strony pojazdu.

Wszystkie autobusy muszą trafić do Krakowa w ciągu 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków z megaprzetargiem na 50 autobusów elektrycznych!

Prawo & Finanse

Kraków z megaprzetargiem na 50 autobusów elektrycznych!

Jakub Dybalski 12 września 2019

Konin z elektrobusami Solarisa. Jest umowa9

Komunikacja

Konin z elektrobusami Solarisa. Jest umowa9

Redakcja 10 września 2019

Limanowa kupuje elektrobusy

Komunikacja

Limanowa kupuje elektrobusy

Witold Urbanowicz 09 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5