Partnerzy serwisu:
Mobilność

Kraków. Jakich autobusów elektrycznych chce MPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Kraków. Jakich autobusów elektrycznych chce MPK
fot. Jakub Dybalski
W zeszłym tygodniu w Krakowie rozpisano przetarg na 50 przegubowych autobusów elektrycznych, wraz z ładowarkami. Tamtejsze MPK opublikowało specyfikację pojazdów. Bijąc się o przetarg, firmy będą musiały spełnić wymagania wyższe niż minimalne, bo za kryteria pozacenowe będzie do zdobycia aż 45 proc. punktów.

Do 17 października producenci mają czas na złożenie oferty w przetargu na przegubowe elektrobusy dla Krakowa. Z dokumentacji przetargowej wynika, że tym razem miasto chętnie kupi nie tylko pojazdy o dużym zasięgu, ale też zrzuci ewentualny kłopot z wymianą baterii na producenta.

Kraków chce kupić 50 autobusów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75 m. Pojazdy muszą pomieścić minimum 120 pasażerów z czego 38–45 na pełnowymiarowych miejscach siedzących. W każdym autobusie musi się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na wózek dziecięcy. Każdy ma mieć czworo drzwi w układzie 2–2–2–2 i całkowicie niską podłogę.

Autobus ma być ładowany zarówno przez złącze plug–in (częścią zamówienia jest 50 ładowarek o mocy 50–60 kW) jak i przez pantograf. Energia ma być magazynowana w bateriach, superkondensatorach lub innych magazynach energii. W specyfikacji nie wskazano wprost ich pojemności, ale zaznaczono, że autobus musi być w stanie przejechać 130 km, zanim naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Natomiast przed upływem gwarancji na baterie (lub inne magazyny energii) autobus musi być w stanie przejechać 110 km, zanim ich naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Maksymalne zużycie energii nie może przekroczyć 1,6 kWh/km według testu SORT 2.

Autobusy muszą być wyposażone w klimatyzację i ogrzewanie, które nie może być wspomagane (w przeciwieństwie do wcześniej kupowanych w Krakowie elektrobusów) olejem napędowym czy gazem.

Co ciekawe wspomniane ładowarki muszą działać i ładować autobus w temperaturze otoczenia od – 30 stopni do + 45 stopni i przy ulewnym deszczu (wilgotność do 100 proc.).

Duże pole do popisu dają kryteria pozacenowe – w sumie 11 – które ważą aż 45 proc. Dużą część z tego stanowi jednak gwarancja. Po 6 proc. punktów można bowiem dostać za gwarancję na cały autobus i za gwarancję na magazyny energii. W tym drugim przypadku minimalne ubezpieczenie na baterie to 3 lata, ale maksymalną ilość punktów dostanie producent, który zaproponuje ponad 9–letnią gwarancję.

Poza tym punktowany będzie komfort pasażerów ponad wymagane minimum. Czyli maksymalną liczbę punktów będzie można otrzymać za pojazd, który zmieści ponad 140 pasażerów, a także za taki z minimum 16 fotelami dostępnymi z niskiej podłogi.

Preferowane w punktacji będą też silniki w piastach kół zamiast silnika centralnego, niższe zużycie energii (maksymalnie punktowane – poniżej 1,2 kWh/km), a także nieco mniejsze wymiary (18,2 m długości i 3,3 m wysokości razem z urządzeniami) niż dopuszczalne. Punktowane będzie też wspomaganie kierowcy – aktywny tempomat i asystent kontroli prawej strony pojazdu.

Wszystkie autobusy muszą trafić do Krakowa w ciągu 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Redakcja/inf. pras. 16 września 2023

Berlin otworzył nową trasę tramwajową w głąb zachodniej części

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Redakcja/inf. pras. 16 września 2023

Berlin otworzył nową trasę tramwajową w głąb zachodniej części

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5