W zeszłym tygodniu w Krakowie rozpisano przetarg na 50 przegubowych autobusów elektrycznych, wraz z ładowarkami. Tamtejsze MPK opublikowało specyfikację pojazdów. Bijąc się o przetarg, firmy będą musiały spełnić wymagania wyższe niż minimalne, bo za kryteria pozacenowe będzie do zdobycia aż 45 proc. punktów.
Kraków chce kupić 50 autobusów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75 m. Pojazdy muszą pomieścić minimum 120 pasażerów z czego 38–45 na pełnowymiarowych miejscach siedzących. W każdym autobusie musi się znaleźć jedno miejsce na wózek inwalidzki i jedno na wózek dziecięcy. Każdy ma mieć czworo drzwi w układzie 2–2–2–2 i całkowicie niską podłogę.
Autobus ma być ładowany zarówno przez złącze plug–in (częścią zamówienia jest 50 ładowarek o mocy 50–60 kW) jak i przez pantograf. Energia ma być magazynowana w bateriach, superkondensatorach lub innych magazynach energii. W specyfikacji nie wskazano wprost ich pojemności, ale zaznaczono, że autobus musi być w stanie przejechać 130 km, zanim naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Natomiast przed upływem gwarancji na baterie (lub inne magazyny energii) autobus musi być w stanie przejechać 110 km, zanim ich naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Maksymalne zużycie energii nie może przekroczyć 1,6 kWh/km według testu SORT 2.
Autobusy muszą być wyposażone w klimatyzację i ogrzewanie, które nie może być wspomagane (w przeciwieństwie do wcześniej kupowanych w Krakowie elektrobusów) olejem napędowym czy gazem.
Co ciekawe wspomniane ładowarki muszą działać i ładować autobus w temperaturze otoczenia od – 30 stopni do + 45 stopni i przy ulewnym deszczu (wilgotność do 100 proc.).
Duże pole do popisu dają kryteria pozacenowe – w sumie 11 – które ważą aż 45 proc. Dużą część z tego stanowi jednak gwarancja. Po 6 proc. punktów można bowiem dostać za gwarancję na cały autobus i za gwarancję na magazyny energii. W tym drugim przypadku minimalne ubezpieczenie na baterie to 3 lata, ale maksymalną ilość punktów dostanie producent, który zaproponuje ponad 9–letnią gwarancję.
Poza tym punktowany będzie komfort pasażerów ponad wymagane minimum. Czyli maksymalną liczbę punktów będzie można otrzymać za pojazd, który zmieści ponad 140 pasażerów, a także za taki z minimum 16 fotelami dostępnymi z niskiej podłogi.
Preferowane w punktacji będą też silniki w piastach kół zamiast silnika centralnego, niższe zużycie energii (maksymalnie punktowane – poniżej 1,2 kWh/km), a także nieco mniejsze wymiary (18,2 m długości i 3,3 m wysokości razem z urządzeniami) niż dopuszczalne. Punktowane będzie też wspomaganie kierowcy – aktywny tempomat i asystent kontroli prawej strony pojazdu.
Wszystkie autobusy muszą trafić do Krakowa w ciągu 12 miesięcy od daty zawarcia umowy.