Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków z megaprzetargiem na 50 autobusów elektrycznych!

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-09-12 10:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków z megaprzetargiem na 50 autobusów elektrycznych!
fot. Jakub Dybalski
Nie tylko Warszawa inwestuje w duży tabor autobusowy. Kraków rozpisał właśnie przetarg na 50 przegubowych autobusów elektrycznych razem z ładowarkami. Na zakupy chce wydać 129 mln zł netto.

Do 17 października w MPK Kraków czekają na oferty producentów autobusów. Przetarg jest drugim co do wielkości w Polsce – po niedawno rozstrzygniętym w Warszawie – zamówieniem na autobusy elektryczne. Jest też jednym z największych w Europie.

MPK Kraków szuka dostawczy 50 przegubowych autobusów elektrycznych. Jednocześnie dostawca musi zapewnić tyle samo ładowarek plug–in do każdego z pojazdów. Zamawiający nie opublikował jeszcze specyfikacji zamawianych pojazdów. Wiadomo, że cena będzie stanowiła zaledwie 55 proc. wagi oceny ofert („zaledwie”, bo to nieco mniej niż standardowe 60 proc.). 45 proc. punktów będzie można otrzymać za właściwości techniczne pojazdów.

W Krakowie na całe zamówienie chcą wydać 129 mln zł netto. Przypomnijmy, że we wspomnianym przetargu w Warszawie przeznaczono na 130 przegubowych elektrobusów ponad 350 mln zł netto (ostatecznie zwycięski Solaris zaoferował je za nieco mniej – ok. 320 mln zł netto). Przy porównywaniu obu zamówień warto jednak pamiętać, że w Warszawie przetarg na system ładowania rozpisano osobno, w dodatku w Warszawie elektrobusy mają być ładowane pantografowo na pętlach.

Ważna uwaga, realizacja tego kontraktu rozpocznie się jak tylko MPK w Krakowie otrzyma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jeżeli wniosek aplikacyjny uzyska na tyle wysoką ocenę, aby znaleźć się na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania, to wszystkie autobusy zostaną dostarczone do Krakowa do końca 2020 r.

Wydaje się, że wobec bankructwa Ursusa, faworytem krakowskiego zamówienia jest Solaris. Ale w MPK tak skonstruowano zasady, by zapewnić sobie możliwość wyboru z kilku ofert. Wymóg doświadczenia skonstruowano tak, że w przetargu mogą uczestniczyć producenci, którzy wykażą się dostawą minimum 20 przegubowych elektrobusów, ale też 15 elektrobusów standardowej długości i dodatkowo 20 autobusów przegubowych o dowolnym napędzie.

Ten nietypowy zapis jest istotny. Solaris już od dawna dostarcza elektrobusy różnych długości, a nawet ma za sobą pierwsze zamówienie na pojazdy wodorowe. Zachodni producenci z kolei mają za sobą premiery elektrobusów, ale np. Volvo, dopiero tej jesieni zaprezentuje swój elektrobus bateryjny w wersji przegubowej.

Dla Krakowa elektrobusy nie są nowością. Po mieście jeździ dziś 26 pojazdów z tym napędem (wszystkie to solarisy), w tym trzy przegubowe. W sumie flota MPK top ponad 500 autobusów, więc po zakupach ponad 15 proc. z nich będzie miało napęd całkowicie zeroemisyjny. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach 144, 173,179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Jakub Dybalski 16 sierpnia 2019

MPK Kraków testuje hybrydowe, przegubowe Citaro

Komunikacja

MPK Kraków testuje hybrydowe, przegubowe Citaro

jd/inf. pras. 12 sierpnia 2019

Kraków testuje przegubowego elektrycznego solarisa

Komunikacja

Kraków testuje przegubowego elektrycznego solarisa

Jakub Dybalski 05 sierpnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5