Nie tylko Warszawa inwestuje w duży tabor autobusowy. Kraków rozpisał właśnie przetarg na 50 przegubowych autobusów elektrycznych razem z ładowarkami. Na zakupy chce wydać 129 mln zł netto.
Do 17 października w MPK Kraków czekają na oferty producentów autobusów. Przetarg jest drugim co do wielkości w Polsce – po niedawno rozstrzygniętym w Warszawie – zamówieniem na autobusy elektryczne. Jest też jednym z największych w Europie.
MPK Kraków szuka dostawczy 50 przegubowych autobusów elektrycznych. Jednocześnie dostawca musi zapewnić tyle samo ładowarek plug–in do każdego z pojazdów. Zamawiający nie opublikował jeszcze specyfikacji zamawianych pojazdów. Wiadomo, że cena będzie stanowiła zaledwie 55 proc. wagi oceny ofert („zaledwie”, bo to nieco mniej niż standardowe 60 proc.). 45 proc. punktów będzie można otrzymać za właściwości techniczne pojazdów.
W Krakowie na całe zamówienie chcą wydać 129 mln zł netto. Przypomnijmy, że we wspomnianym przetargu w Warszawie przeznaczono na 130 przegubowych elektrobusów ponad 350 mln zł netto (ostatecznie zwycięski Solaris zaoferował je za nieco mniej – ok. 320 mln zł netto). Przy porównywaniu obu zamówień warto jednak pamiętać, że w Warszawie przetarg na system ładowania rozpisano osobno, w dodatku w Warszawie elektrobusy mają być ładowane pantografowo na pętlach.
Ważna uwaga, realizacja tego kontraktu rozpocznie się jak tylko MPK w Krakowie otrzyma dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jeżeli wniosek aplikacyjny uzyska na tyle wysoką ocenę, aby znaleźć się na liście projektów zakwalifikowanych do dofinansowania, to wszystkie autobusy zostaną dostarczone do Krakowa do końca 2020 r.
Wydaje się, że wobec bankructwa Ursusa, faworytem krakowskiego zamówienia jest Solaris. Ale w MPK tak skonstruowano zasady, by zapewnić sobie możliwość wyboru z kilku ofert. Wymóg doświadczenia skonstruowano tak, że w przetargu mogą uczestniczyć producenci, którzy wykażą się dostawą minimum 20 przegubowych elektrobusów, ale też 15 elektrobusów standardowej długości i dodatkowo 20 autobusów przegubowych o dowolnym napędzie.
Ten nietypowy zapis jest istotny. Solaris już od dawna dostarcza elektrobusy różnych długości, a nawet ma za sobą pierwsze zamówienie na pojazdy wodorowe. Zachodni producenci z kolei mają za sobą premiery elektrobusów, ale np. Volvo, dopiero tej jesieni zaprezentuje swój elektrobus bateryjny w wersji przegubowej.
Dla Krakowa elektrobusy nie są nowością. Po mieście jeździ dziś 26 pojazdów z tym napędem (wszystkie to solarisy), w tym trzy przegubowe. W sumie flota MPK top ponad 500 autobusów, więc po zakupach ponad 15 proc. z nich będzie miało napęd całkowicie zeroemisyjny. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach 144, 173,179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.