Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Konstantynów Ł.: Możemy pokryć 5 proc. kosztów inwestycji tramwajowej

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-05-08 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konstantynów Ł.: Możemy pokryć 5 proc. kosztów inwestycji tramwajowej
fot. Kasper FiszerTramwaj linii Lutomiersk – Konstantynów – Łódź (fot. archiwalna)
Władze Konstantynowa Łódzkiego chcą przeprowadzić remont linii tramwajowej do Łodzi przy dodatkowym wsparciu marszałka województwa łódzkiego. Niemożność zgromadzenia środków na pełny wkład własny może przekreślić szanse na powrót komunikacji szynowej do tego miasta. Tym niemniej pod koniec roku ogłoszony ma zostać przetarg na roboty budowlane.

Od marca tego roku zawieszone są przewozy na linii tramwajowej z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. W związku z tym, że miasto otrzymało dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na remont infrastruktury, wydawało się, że po najwyżej kilkuletniej przerwie tramwaj przynajmniej na odcinek Łódź – Konstantynów Łódzki powróci. Dość niespodziewanie nowe władze samorządowe poinformowały jednak, że mogą nie być w stanie zgromadzić środków na piętnastoprocenowy wkład własny inwestycji, o której realizację wnioskowało... samo miasto Konstantynów.

Tramwaj podmiejski powinien być objęty patronatem UMWŁ tak, jak ŁKA

Czy wobec tego realizacja kompleksowego remontu, który jest niezbędny, by przywrócić komunikację tramwajową, jest w ogóle możliwa? Miasto Konstantynów Łódzki przekonuje, że tak, i wskazuje na realny zdaniem miejscowych urzędników plan finansowania przedsięwzięcia. – Przed Świętami Wielkanocnymi w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego odbyło się spotkanie, podczas którego rozmawiano o Łódzkim Tramwaju Metropolitalnym. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele władz wojewódzkich i samorządowych z aglomeracji łódzkiej, w tym również Konstantynowa Łódzkiego. Samorządowcy zgodnie stwierdzili, że samodzielnie nie są w stanie finansować inwestycji związanych z budową infrastruktury tramwajowej. Przedstawiona propozycja samorządów zakłada następujący udział środków w finansowaniu tego typu przedsięwzięć: 85 proc. – dofinansowanie UE, 10 proc. – dofinansowanie marszałka województwa łódzkiego, 5 proc. – wkład własny samorządów gminnych – mówi Marlena Kamińska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim.

– Tak duża i ważna dla województwa inwestycja zdaniem samorządów powinna zostać objęta bezpośrednim patronatem marszałka województwa łódzkiego na wzór Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – argumentuje przedstawicielka konstantynowskiego magistratu. Niezależnie od tego zadeklarowała jednak, że wciąż trwają przygotowania do zamówienia publicznego na realizację robót torowych i sieciowych. – Przetarg na remont linii tramwajowej dla tramwaju 43 w Konstantynowie Łódzkim jest planowany na ostatni kwartał 2019 r. – mówi.

Komunikacja zastępcza: początki były trudne

W marcu obsługę komunikacji do stolicy aglomeracji przejęły autobusy zastępcze. Na początku funkcjonowania autobusowej, a nie tramwajowej linii 43A/43B informowaliśmy o dużych problemach związanych ze zbyt niską pojemnością podstawianych autobusów. – Po pierwszym trudnym okresie zmiany rodzaju komunikacji mieszkańcy nie zgłaszają urzędowi uwag – relacjonuje nasza rozmówczyni. – Jeszcze w marcu burmistrz Konstantynowa Łódzkiego Robert Jakubowski wystąpił do Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi z wnioskiem o to, by w dni robocze w godzinach szczytu komunikacyjnego uruchomione zostały autobusy dwuprzegubowe [wł. przegubowe – dop. kf]. We wskazanych godzinach kursują one na trasie z pl. Wolności w Konstantynowie Łódzkim do dworca Łódź Kaliska – opisuje.

Marlena Kamińska zapewnia nas też, że do nowych potrzeb dostosowano infrastrukturę przystankową. – Na drodze wojewódzkiej do Łodzi pojawiły się tymczasowe znaki informujące o przystankach autobusowych. Przeprowadzono również prace związane z utwardzeniem terenu nowych miejsc przystankowych. Dwa z nich zostały wybrukowane, pozostałych kilkanaście jest utwardzanych kruszywem. Chodzi o to, by pasażerowie mogli wygodnie wysiąść z autobusu – tłumaczy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5