Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jesienią ruszy budowa podziemnej stacji Łódź Śródmieście

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-08-03 07:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jesienią ruszy budowa podziemnej stacji Łódź Śródmieście
mat. PKP PLK
W ciągu 2-3 miesięcy wykonawca łódzkiego tunelu średnicowego, nazywanego czasem „łódzkim metrem”, powinien rozpocząć prace przy budowie podziemnego przystanku Śródmieście w centrum miasta, którego realizacja wiązać się będzie z utrudnieniami w ruchu. Natomiast do końca roku pracę powinny rozpocząć tarcze drążące tunele. Będą one przechodziły przez częściowo wykonane korpusy stacji (bez stropu pośredniego nad halą peronową oraz płyty dennej, z pozostawionym gruntem w miejscu przyszłej hali peronowej).

W grudniu 2017 r. PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum firm Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki na realizację tunelu średnicowego, łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Inwestycja jest realizowana w formule projektuj i buduj. W ramach projektu powstaną dwa podziemne przystanki (Śródmieście i Polesie), pozostawione zostanie też miejsce na trzeci przystanek (Koziny).

Dużym wyzwaniem – Łódź Śródmieście


Jak informują PKP PLK, projekt przystanku Łódź Śródmieście, który będzie powstawał w samym centrum – przy skrzyżowaniu Zachodniej i Zielonej – jest już opracowany. – W październiku wykonawca powinien rozpocząć prace – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Pierwsze prace będą mało widowiskowe i wiązać się będą z usunięciem kolizji. – Rozpoczęcie budowy konstrukcji komory przystanku planowane jest na przełomie roku 2020 i 2021 – dodaje rzecznik.

Budowa będzie się wiązać z utrudnieniami w ruchu, ale na razie zarządca infrastruktury nie zdradza możliwego ich zakresu. – Organizacja ruchu i komunikacja podczas prac będzie ustalana przez wykonawcę z zarządcą drogi. Informacje z wyprzedzeniem będą przekazane mieszkańcom. W czasie prac będą epizody, gdy zakres zmian w komunikacji będzie większy. Na ten czas też będą opracowane szczegółowe rozwiązania – mówi Siemieniec. Można się spodziewać wstrzymana ruchu tramwajów co najmniej na ul. Zielonej.

Stacje będą budowane metodą podstropową, z wykorzystaniem – jak opisuje zarządca infrastruktury – technologii ścian szczelinowych. Innymi słowy, przystanki powstawać będą „od góry do dołu”. W pierwszej kolejności zostaną wykonane ściany szczelinowe, następnie strop górny „0” (oddzielający powierzchnię od przyszłego poziomu -1). Potem – poprzez pozostawiony w stropie otwór technologiczny – będzie wybierana ziemia z poziomu -1. Po wybraniu urobku wykonywany będzie strop pośredni, oddzielający poziom -1 od -2. Po jego wykonaniu będzie wydobywana ziemia z poziomu -2. W taki sposób prace będą postępować aż do najniższego poziomu przyszłego przystanku. W ostatnim etapie, jeżeli chodzi o konstrukcję stacji, powstawać będzie płyta denna. – Wraz z kolejnymi etapami budowy i przenoszeniem zakresu prac pod ziemię, wpływ na organizację ruchu i komunikację będzie się zmniejszał – dodaje rzecznik PKP PLK.

Do końca roku ruszą tarcze


Tarcza TBM będzie przechodzić przez częściowo gotowy korpus stacji. – Zakładamy wykonanie lub wykonywanie w trakcie wiercenia wszystkich ścian szczelinowych oraz stropu „0”. Taki wariant jest zakładany na Polesiu – mówi Mirosław Siemieniec. Na Śródmieściu analizowany jest wariant z wykonaniem ścian szczelinowych oraz stropów „0” i „-1”. – Strop „-2” i płyta denna mogą być realizowane po przejściu tarczy – wyjaśnia Siemieniec. Innymi słowy, tarcza będzie przechodziła przez stację, normalnie drążąc tunel. W dalszej kolejności, po przejściu tarczy, tunel w obrębie przyszłej hali peronowej będzie rozbierany – wraz z głębieniem wykopu na najniższym poziomie stacji (taką metodę wykorzystano na budowie stacji metra C10 Rondo ONZ – na wszystkich pozostałych przystankach II linii przez przejściem tarcz kończone były wszystkie stropy pośrednie oraz płyta denna; tarcza, po przebiciu się na stację, przechodziła przegląd i była przeciągana na drugą stronę).

W tej chwili wykonawca przygotowuje komory startowe tarcz TBM. Na budowie będą wykorzystywane tarcze o dwóch przekrojach – dla tunelu jednotorowego i dwutorowego. Jak informują PKP PLK, pierwsze prace „małej” i „dużej” tarczy zaplanowano na IV kwartał tego roku. – Mniejsza tarcza rozpocznie drążenie z rejonu ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec. W kolejnym etapie wydrąży tunel od Żabieńca do ul. Stolarskiej i od ul. Stolarskiej do stacji Łódź Kaliska – opisuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Natomiast zadaniem dużej tarczy będzie wykonanie dwutorowego tunelu od ul. Stolarskiej do Łodzi Fabrycznej. W sumie tarcze wydrążą ok. 7,5 km tuneli (jeden dwutorowy oraz cztery jednotorowe). Tunele zostaną wykonane z betonowych tubingów, składających się na pierścień, które powstawać będą pod Rawą Mazowiecką. W sumie potrzeba będzie ok. 26 tys. betonowych elementów.

Tunel gotowy w 2022 r.?


Pierwotnie zapowiadano, że race budowlane rozpoczną się po 10 miesiącach od zawarcia umowy, a na całość przeznaczono cztery lata (czyli do grudnia 2021 r.). W zeszłym roku Energopol ogłosił jednak upadłość, a funkcję lidera konsorcjum przejęło Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Obecnie mówi się o 6-7 miesiącach opóźnienia. Tunel ma zostać udostępniony w 2022 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzki tunel średnicowy. Otwarcie w 2022 r.

Komunikacja

Łódzki tunel średnicowy. Otwarcie w 2022 r.

Roman Czubiński 06 lutego 2020

Tubingi dla łódzkiego tunelu powstaną w rejonie Rawy Mazowieckiej

Przestrzeń

Tubingi dla łódzkiego tunelu powstaną w rejonie Rawy Mazowieckiej

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5