Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Łódzki tunel średnicowy. Otwarcie w 2022 r.

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-02-06 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódzki tunel średnicowy. Otwarcie w 2022 r.
fot. Roman CzubińskiElementy tarczy dotarły do Łodzi
Pół roku – tyle ma wynosić maksymalne opóźnienie w oddaniu do użytku łódzkiego tunelu średnicowego. Ważną informacją jest też podjęcie decyzji o budowie trzeciego przystanku na Kozinach, która nastąpi jednak dopiero w kolejnym etapie. Tymczasem na plac budowy dotarły już wszystkie elementy mniejszej tarczy TBM.

Przedstawiciele inwestora, wykonawcy oraz rządu po raz pierwszy przyznali, że inwestycja zostanie ukończona z opóźnieniem. Według wicepremiera Piotra Glińskiego tunel zostanie oddany do użytku prawdopodobnie w 2022 r., o maksymalnie pół roku później, niż przewiduje harmonogram. – W zasadzie termin będzie dotrzymany. Myślę, że to informacja optymistyczna. Pracujemy nad zmniejszeniem opóźnienia. W wielu inwestycjach, z którymi mam do czynienia jako minister kultury, chciałbym, żeby wszędzie były poślizgi półroczne – stwierdził wicepremier. Zaznaczył, że to nie łódzki kontrakt był przyczyną problemów Energopolu.

Inna podana dziś ważna informacja to decyzja o wprowadzeniu do projektu trzeciego przystanku między ul. Kasprzaka i al. Włókniarzy na łódzkich Kozinach. Jego budowa w przystosowanej do tego celu komorze startowej w rejonie Odolanowskiej nastąpi jednak dopiero w drugim etapie. Obiekt został zaprojektowany w sposób minimalizujący przyszłe kolizje. Przedsięwzięcie to ma być częścią prac wchodzących w zakres tzw. komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch zapewnia, że związane z tym prace nie będą wymuszały wstrzymywania ruchu pociągów w tunelu.

– Uratowaliśmy kolejną inwestycję. Teraz rozpoczynamy rozmowy z wykonawcą o przygotowaniu rozwiązań projektowych dla potrzeb trzeciego przystanku – informuje przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Jak dodaje, co do rozliczeń z władzami Łodzi, nie ma jeszcze porozumienia w sprawie kompensacji za budowę przystanku Łódź Centrum. – Jesteśmy przez cały czas na etapie domykania porozumienia. W przypadku przystanku na Kozinach nie oczekujemy na tym etapie współdziałania z władzami Łodzi. Może to nastąpić dopiero po domknięciu tematów historycznych – zadeklarował Bresch.

Tymczasem na teren zaplecza budowy dotarły już wszystkie elementy mniejszej z dwóch tarcz TBM zamówionych w firmie Herrenknecht. – Aby złożyć ją w całość, musimy najpierw wykonać komorę startową. Maszyna będzie drążyła ok. 10-15 metrów tunelu dziennie – mówi prezes PBDiM Mińsk Mazowiecki Mariusz Serżysko. Cały tunel będzie składał się z 12 tysięcy betonowych pierścieni, wykonywanych na bieżąco w miarę usuwania ziemi. Maszyna jest wyposażona w urządzenie do wyrównywania ciśnienia między gruntem a przodkiem, co zapewni bezpieczeństwo całemu procesowi.

Technologia, o której mowa, będzie stosowana po raz pierwszy na sieci kolejowej w Polsce. Wykonawcy – PBDiM oraz Energopol – zyskają dzięki łódzkiemu kontraktowi doświadczenie w najnowocześniejszych technologiach. Zakupione w tym celu tarcze i inne maszyny staną się ich własnością i będą mogły być w przyszłości wykorzystywane również na innych inwestycjach. – Po drobnych naprawach, jeśli warunki gruntowe będą podobne do tych łódzkich, maszyna będzie mogła być użyta ponownie – wyjaśnia prezes PBDiM.

– Aby przyspieszyć prace, podzieliliśmy całe przedsięwzięcie na 14 mniejszych elementów – informuje Serżysko. Przez cały czas trwają też poszukiwania podwykonawców – generalny wykonawca prowadzi na ten temat rozmowy z kilkoma firmami. Rozpoczęły się ponadto przygotowania do transportu większej tarczy, dla której jest budowana druga komora startowa przy ul. Odolanowskiej. Transport maszyny ma nastąpić w marcu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tubingi dla łódzkiego tunelu powstaną w rejonie Rawy Mazowieckiej

Przestrzeń

Tubingi dla łódzkiego tunelu powstaną w rejonie Rawy Mazowieckiej

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2020

Łódzki tunel średnicowy opóźniony o 7 miesięcy

Komunikacja

Łódzki tunel średnicowy opóźniony o 7 miesięcy

Roman Czubiński 17 stycznia 2020

Łódź czeka na „małe metro”. Projekty okołokolejowe uzgodnione

Przestrzeń

Łódź czeka na „małe metro”. Projekty okołokolejowe uzgodnione

Witold Urbanowicz 20 września 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5