Partner serwisu
Komunikacja

Jakie projekty tramwajowe zrealizuje Gorzów Wlkp. dzięki eurofunduszom?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-04-2024
Gorzów Wielkopolski w obecnej perspektywie unijnej chce się skupić na budowie trasy tramwajowej na ulicy Jancarza oraz zakupie kolejnych nowych tramwajów. Samorząd planuje nabyć 10 dwukierunkowych wozów, które zastąpią popularne „Helmuty”. Miasto wskazuje też kolejne kierunki rozbudowy sieci tramwajowej.

W zakończonej właśnie perspektywie unijnej Gorzów Wielkopolski gruntownie zmodernizował i przebudował swoją sieć tramwajową oraz zakupił 14 nowych tramwajów z bydgoskiej Pesy. Miasto przebudowało też torowisko prowadzące pod dworzec kolejowy, w wyniku czego dawną, nieużywaną pętlę tramwajową zastąpiono tymczasową krańcówką dla wagonów dwukierunkowych. Pozwoliło to na przywrócenie do ruchu linii nr 4, choć kursuje ona raz na godzinę.

Przelotowy dworzec zamiast tramwaju raz na godzinę

Kraniec przy dworcu został wyłukowany w kierunku ulicy Jancarza, choć jak na razie kończy się on na ścianie budynku należącego do PKP S.A.. Oczywiście nie jest to docelowe rozwiązanie, bowiem miasto chce przedłużyć obecny tor i poprowadzić trasę ulicą Jancarza, aż do Sikorskiego. Pozwoli to na utworzenie modelowego centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym oraz zapewni dojazd do stacji z każdego rejonu Gorzowa, ponieważ trasą w Jancarza mają kursować wszystkie linie kursujące do i z Wieprzyc.
Szerzej mówi nam o tym wiceprezydentka Gorzowa Wielkopolskiego odpowiedzialna za komunikację miejską, Iwona Olek.



– Priorytetem dla Gorzowa Wlkp. w zakresie budowy nowych odcinków tras tramwajowych jest stworzenie odcinka dwutorowego w ulicy Jancarza – od Al.11 Listopada do połączenia z wybudowanym odcinkiem w ulicy Dworcowej, z lokalizacją przystanków na odcinku dwutorowym oraz utworzeniem toru postojowego przy ul. Jancarza. Ponadto zakładamy przebudowę odcinka jednotorowego w ulicy Sikorskiego na odcinku od ul. Dworcowej do ul. Jancarza na odcinek dwutorowy. Właśnie na ten cel, poza zakupem nowoczesnego taboru tramwajowego, przeznaczone zostaną środki z FEnIKS-a – mówi wiceprezydentka Gorzowa Wielkopolskiego.



W ramach środków z programu FEnIKS Gorzów planuje też modernizację dwutorowego odcinka torów na ulicy Pomorskiej – od ul. Okólnej do ul. Zamenhofa oraz rozbudowę powstającego obecnie węzła przesiadkowego przy dworcu.



Zbliżenie na przystanek tramwajowy przy dworcu. Widoczny trzeci, odstawczy tor

Tramwaje w końcu wjadą na duże osiedla?

Oczywiście nie są to jedyne plany Gorzowa Wielkopolskiego w zakresie rozwoju sieci tramwajowej, bowiem jak mówi Iwona Olek, samorząd myśli o skomunikowaniu transportem szynowym dużych osiedli mieszkaniowych, a więc Górczyna czy Manhattanu.

– Kolejnym celem, w następnej perspektywie finansowej, jest skomunikowanie dużych osiedli jak Górczyn, Manhattan. Oprócz opracowanej kilka lat temu koncepcji poprowadzenia linii tramwajowej ulicą Piłsudskiego, która dalej pozostaje wariantem branym pod uwagę, eksperci od komunikacji publicznej proponują inne, atrakcyjne rozwiązanie przez ul. Kroenke, które dawałoby szansę skomunikowania dużej części mieszkańców Gorzowa (poprzez ul. Niepodległości, wzdłuż ul. Okulickiego wysokości pl. Jana Pawła II, z krańcówką obsługiwaną tramwajami dwukierunkowymi i z możliwością późniejszego wydłużenia trasy, co najmniej do ul. Szarych Szeregów) – dodaje Iwona Olek.

Wiceprezydentka mówi też, że w dalszych planach rozważany jest także rozwój sieci tramwajowej na Piaskach.

„Helmuty” przygotowane do wycofania

Środki europejskie z programu FEnIKS mają również pozwolić na zakup 10 dwukierunkowych tramwajów o długości od 23 do 25 metrów. Zakup tych pojazdów ma z kolei skutkować wycofaniem z ruchu ośmiu używanych wagonów 6E/ZGTW, przez co flota MZK będzie składała się z 24 nowych, niskopodłogowych tramwajów dwukierunkowych.

Jak mówi wiceprezydentka Gorzowa Wielkopolskiego, przy dalszym rozwoju gorzowskiej sieci niezbędny będzie zakup jeszcze 6 tramwajów, tak aby flota liczyła 30 wagonów liniowych.

Perspektywiczny układ torowy na Placu Słonecznym

Przy okazji rozmowy z Iwoną Olek zapytaliśmy decydentkę również o to, jaki był cel budowy nowego układu torowego (dwa tory i rozjazdy) na Placu Słonecznym, zwłaszcza w sytuacji, w której w regularnym ruchu nie jest on w pełni wykorzystany.

– Uzasadnieniem dla budowy wspomnianych rozjazdów są przyszłościowe plany rozwoju podsystemu tramwajowego na Górczynie, po realizacji tych zamierzeń rozjazdy umożliwią skrócenie części kursów do Placu Słonecznego ponieważ „bieguny” w postaci krańców tras tramwajowych na Górczynie i Piaskach swoim potencjałem popytowym znacząco (Górczyn) i mniej ale jednak (Piaski) przeważają nad Wieprzycami, których obecny jak i przyszły potencjał przewozowy jest znacząco mniejszy – tłumaczy nam wiceprezydentka.



Kolorem niebieskim zaznaczono układ wykorzystywany w regularnym ruchu. Różowa część pozostaje nieużywana

Tramwaj dwusystemowy szansą dla Gorzowa

Kilka miesięcy temu pisaliśmy o postulacie miasta dotyczącym tramwaju dwusystemowego. Samorząd tworząc Plan Zrównoważonej Mobilności wpisał do niego możliwość uruchomienia wspomnianego systemu. We wstępnych planach tramwaje dwusystemowe mogłyby docierać do Strzelec Krajeńskich oraz do Skwierzyny. Więcej pisaliśmy o tym tutaj.

Do tego wątku odniosła się również Iwona Olek, która podkreśliła, że tego typu rozwiązania z powodzeniem rozwijają się w Austrii, Niemczech a ostatnio także na Węgrzech i to w miastach wielkości Gorzowa Wielkopolskiego – Kluczem do rozpoczęcia prac studialnych nad rozwojem tego rodzaju systemów tramwajowych, jest stworzenie odpowiednich przepisów prawnych, a więc dopuszczenie ruchu tramwajów dwusystemowych na infrastrukturze kolejowej (PKP PLK) – dodała Olek.

Wiceprezydentka północnej stolicy województwa lubuskiego przekazała nam też, że miasto liczy na sprawne opracowanie niezbędnych wymagań i przepisów prawa, zwłaszcza, że potencjał wykorzystania tramwaju dwusystemowego istnieje w każdym z polskich miast mających sieć tramwajową o szerokości toru kolejowego 1435 mm.

– Mamy nadzieję, iż proces dotyczący tworzenia odpowiednich przepisów prawnych rozpocznie się w najbliższym czasie i będzie przebiegał tak sprawnie jak opracowanie przepisów dla kolei monorail, która miała powstać Rzeszowie. Był to projekt w skali kraju nowatorski, budowany od podstaw, natomiast w przypadku tramwaju dwusystemowego mamy już, istniejącą w części infrastrukturę, którą możemy wykorzystać i której dostosowanie do ruchu odpowiednich pojazdów wymagałoby znacznie mniej nakładów niż budowa od podstaw kolei monorail – powiedziała Iwona Olek.

Zdaniem decydentki, w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Gorzowa Wielkopolskiego to właśnie transport szynowy (zarówno tramwaje jak i pociągi) mają tę przewagę nad autobusami oraz samochodami, że miejscowości (na linii nr 203 oraz 367) są zlokalizowane bezpośrednio wzdłuż linii kolejowych, a rozwój systemu osadniczego opierał się o rozwój kolei.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje znów docierają pod gorzowski dworzec kolejowy

Komunikacja

Tramwaje znów docierają pod gorzowski dworzec kolejowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2024

Gorzów Wlkp. Znamy datę powrotu “Czwórki”

Prawo & Finanse

Gorzów modernizuje Dworcową. Kiedy wrócą tramwaje?

Przestrzeń

Gorzów modernizuje Dworcową. Kiedy wrócą tramwaje?

Jakub Rösler 05 października 2023

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Zobacz również:

Tramwaje znów docierają pod gorzowski dworzec kolejowy

Komunikacja

Tramwaje znów docierają pod gorzowski dworzec kolejowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2024

Gorzów Wlkp. Znamy datę powrotu “Czwórki”

Prawo & Finanse

Gorzów modernizuje Dworcową. Kiedy wrócą tramwaje?

Przestrzeń

Gorzów modernizuje Dworcową. Kiedy wrócą tramwaje?

Jakub Rösler 05 października 2023

Gorzów Wlkp. nie wie, kiedy tramwaje dojadą do Fieldorfa-Nila

Komunikacja

Gorzów z ofertami na przebudowę Dworcowej. Trzeba będzie dopłacić

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5