Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jak sprawdza się bezpłatna komunikacja miejska w Chełmie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Jak sprawdza się bezpłatna komunikacja miejska w Chełmie?
fot. CLA
Chełm to kolejne polskie miasto, które zdecydowało się na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie obowiązuje w tym mieście od 1 września tego roku i jak mówią samorządowcy, sprawdza się. Widać wyraźne zwiększenie liczby pasażerów w miejskich autobusach, szczególnie wśród młodzieży. Władze miasta deklarują, że chcą stawiać na ekologiczny transport zbiorowy, dlatego inwestują w nowe pojazdy i infrastrukturę.

Coraz więcej polskich miast decyduje się na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji publicznej. Kolejnym z nich jest Chełm, w którym takie rozwiązanie obowiązuje od 1 września tego roku. Władze miasta informują nas, że poczynione zmiany zaowocowały wyraźnym wzrostem liczby pasażerów podróżujących autobusami. Szczególnie dobrze widać to wśród osób starszych, a także młodzieży.

– Już pierwsze dni pokazały, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej było strzałem w dziesiątkę. Chełmianie przyjęli rozwiązanie bardzo entuzjastycznie, czego dowodem są wypełnione autobusy i liczne pozytywne opinie, które spływały do Chełmskich Linii Autobusowych w ostatnim czasie. Liczymy, że wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej spowoduje zmiany o charakterze proekologicznym i logistycznym. Z jednej strony usprawni poruszanie się po Chełmie, zmniejszając liczbę samochodów, a przy okazji - w perspektywie najbliższych lat - wpłynie pozytywnie na jakość powietrza. Bezpłatna komunikacja w połączeniu z planowaną wymianą taboru Chełmskich Linii Autobusowych, przyczyni się do zmniejszenia emisji spalin w mieście – komentuje Grzegorz Zarzycki z Urzędu Miasta Chełm.

Jak na razie jest za wcześnie, żeby podawać konkretne dane dotyczące tego o ile wzrosła liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej, lecz jak podaje Zarzycki, w pierwszym półroczu tego roku, spółka Chełmskie Linie Autobusowe (CLA), sprzedała 305 tys. biletów jednorazowych i ponad 3200 okresowych. W przedpandemicznym, 2019 roku, liczba przewiezonych przez spółkę osób wyniosła ponad 2,8 mln pasażerów.

– Chełmskie Linie Autobusowe są spółką celową, która od początku była finansowana ze środków z budżetu miasta. W tym kontekście należy podkreślić, że wpływy z biletów jedynie w znikomej części pokrywały koszty jej funkcjonowania. W ubiegłym roku rekompensata dla CLA ze strony miasta wyniosła 6,5 miliona zł. Natomiast w 2021 roku, biorąc pod uwagę wprowadzenie bezpłatnej komunikacji od 1 września, będzie to około 7,5 miliona zł. Szacunki dotyczące przyszłego roku zakładają, że rekompensata dla CLA wyniesie około 9 mln zł – odpowiada Zarzycki, pytany o koszty nowo wprowadzonego rozwiązania.

Dodaje też, że wprowadzone rozwiązanie jest długofalowe i jak na razie nie ma planów o jego odwołania.

Chełm to także miasto, które otrzyma dofinansowanie w ramach programu Zielony Transport Publiczny, w ramach którego miasto zakupi autobusy wodorowe, a także niezbędną do ich obsługi infrastrukturę. Miasto planuje rozpisać przetarg na takie pojazdy w przyszłym roku, a pierwsze z nich miałyby dotrzeć do Chełma w 2023 roku.

– Zamierzamy kontynuować działania na rzecz rozwoju transportu miejskiego w Chełmie. Pragniemy wkrótce wymienić kilkadziesiąt wiat przystankowych na terenie naszego miasta. Część z nowych wiat będzie ogrzewana, natomiast przystanki usytuowane nieopodal parków miejskich będą zielone, otoczone roślinnością. Natomiast na przestrzeni 2 lat tabor wzmocnią autobusy wodorowe, na które miasto pozyskało dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakup niskoemisyjnych autobusów wpisuje się w szerszy trend zmian planowanych przez nas w miejskim transporcie. Jeszcze przed końcem tego roku flotę Chełmskich Linii Autobusowych wzmocnią niskoemisyjne autobusy Solaris, na które przetarg miasto rozstrzygnęło kilka miesięcy temu – dodaje urzędnik.

Ponadto miasto stawia też na alternatywne środki transportu. Ostatnio rozpisano przetarg na budowę i wykonanie systemu roweru miejskiego.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Przestrzeń

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2024

Mińsk Mazowiecki: Udane wdrożenie komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Przestrzeń

Warszawa: Bocheński (PiS) proponuje bezpłatny transport

Redakcja/inf. pras. 04 kwietnia 2024

Mińsk Mazowiecki: Udane wdrożenie komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

Komunikacja

Pierwsze miasto wojewódzkie z bezpłatną komunikacją miejską

UM Gorzów Wielkopolski 20 stycznia 2025

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

Komunikacja

Gorzów wprowadza bezpłatną komunikację. Dla kogo?

UM Gorzów Wielkopolski 26 czerwca 2024

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Komunikacja

Nowy Tomyśl ma już pierwszy elektrobus

Jakub Rösler 04 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij