Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Jak Dawid z Goliatem, czyli jak średniej wielkości firma chce wyprzedzić światowego lidera

Dalej Wstecz
Autor:

art. sponsorowany

Data publikacji:
2020-11-17 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jak Dawid z Goliatem, czyli jak średniej wielkości firma chce wyprzedzić światowego lidera
fot. SKB Drive Tech
Jak Dawid z Goliatem, czyli jak średniej wielkości firma chce wyprzedzić światowego lidera
Jak Dawid z Goliatem, czyli jak średniej wielkości firma chce wyprzedzić światowego lidera
Jak Dawid z Goliatem, czyli jak średniej wielkości firma chce wyprzedzić światowego lidera
Hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych staną się do roku 2020 powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej” – tak, w 2015 roku twierdzili m.in. analitycy renomowanej instytucji badawczej Frost & Sullivan.

Dziś z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, iż było to trafne stwierdzenie. Począwszy od rynku polskiego idąc w stronę rynku globalnego widzimy jak zmienia się zapotrzebowanie na nowe autobusy.

Dziś w cenie są autobusy hybrydowe i elektryczne i to właśnie na takie autobusy miasta rozpisują swoje główne przetargi. Istotny wpływ na taki stan rzeczy ma:
• szybki rozwój urbanizacji,
• przestarzały tabór autobusowy,
• rosnący poziom zanieczyszczenia miast – smog,
• poprawa komfortu mieszkańców, min obniżenie hałasu,
• wzrost świadomości i postaw proekologicznych w społeczeństwach,
• rozbudowa infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych,
• dynamiczny rozwój technologii w zakresie pojazdów elektrycznych,
• stosowanie zachęt finansowych i administracyjnych przez władze publiczne do zakupu ekologicznych środków transportu,
• wprowadzanie coraz ostrzejszych norm służących ochronie środowiska,

SKB Drive Tech S.A. od wielu lat związana jest z rynkiem autobusowym poprzez tradycyjne układy napędowe projektowane i wykonywane według autorskich projektów. Uczestnicząc aktywnie rynku napędów dla komunikacji pasażerskiej postanowiliśmy wykorzystać nadarzającą się okazję i przy udziale dofinansowania ze środków unijnych w roku 2016 uruchomiliśmy projekt: „Opracowanie modułowej innowacyjnej osi napędowej wykorzystującej silniki elektryczne w kołach jezdnych” (POIR.01.01.01-00-0451). W ubiegłym roku przeprowadziliśmy pozytywne testy prototypu, które polegały na wyposażeniu autobusu elektrycznego Solaris Urbino 12 w napęd prototypowy i wykonaniu serii przejazdów próbnych. Autobus podczas badań wyposażony był w instrumentację telemetryczną. Zebrane dane posłużyły do opracowania wersji E-drive 260 czyli wersji 2.0.

Rozwiązanie technologiczne stawia na innowacyjne silniki wykorzystujące magnesy stałe. Są to silniki synchroniczne, które dysponują imponującymi osiągami przy utrzymaniu niewielkiej masy i objętości. Z każdego kilograma masy jednostki możemy uzyskać ponad 5 kW mocy ciągłej co jest jednym z lepszych wyników, jeżeli chodzi o dostępne rozwiązania na rynku światowym. Napęd z silników przekazywany jest na koła przy pomocy zestawu indywidualnie zaprojektowanych przekładni, które są owocem współpracy konstruktorów SKB Drive Tech S.A. z renomowanym biurem konstruktorskim z USA.
Dodatkowo, we współpracy z doświadczonym partnerem z branży elektronicznej, rozwijamy autobusowy układ dystrybucji energii wyposażony w innowacyjny system sterowania osią napędową. Innowacyjność oznacza w tym przypadku wymierny zysk dla użytkownika autobusu – w postaci zaoszczędzonej energii elektrycznej. Kompleksowe podejście w projekcie pozwala na stworzenie innowacyjnego i zoptymalizowanego produktu, który pozwoli konkurować z dostawcą obecnie dominującym na rynku. Wersja docelowa kompleksowego rozwiązania napędu gotowa będzie w pierwszej połowie 2021.

Nie za wszelką cenę, czyli jak powiedzenie „nie wszystko złoto co się świeci” sprawdziło się w praktyce.

Innym projektem rozwojowym, którego podjęło się SKB Drive Tech z Radomska – postępując zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i nie zapominając o niszach związanych innowacyjnymi projektami – była „Platforma bazowa z zawieszeniem niezależnym oraz z opcją napędu hybrydowego dedykowana do wieloosiowych pojazdów specjalnych o wysokiej mobilności” POIR.01.02.00-00-0279.
Inżynierowie SKB DT zaprojektowali platformę pod zastosowanie na obszarze miasta oraz poza nim, w tym również na terenie obszarów zalesionych oraz na terenach trudnodostępnych, przede wszystkim w branży związanej z gospodarką odpadami, robotami drogowymi, w energetyce czy wojsku. Należy podkreślić, iż na czas uruchomienia w roku 2017 i przygotowywania projektu technicznego ani na terenie kraju, ani za granicą nie były dostępne platformy, które charakteryzowały się takimi parametrami, jak: napęd hybrydowy lub elektryczny w opcji pojazdów wieloosiowych 4 x 4, 6 x 6, 8 x 8, a także nie były dostępne platformy, które posiadały przy tym zawieszenie niezależne dla każdego koła. Na tamten czas było to zatem rozwiązanie wysoce innowacyjne i jedyne w swoim rodzaju. Wzięto pod uwagę zarówno wyniki analizy w zakresie wymagań/norm konstrukcyjnych, technicznych, eksploatacyjnych oraz prawnych jakie dotyczą pojazdów specjalistycznych wysokiej mobilności wraz z opisem podzespołów i materiałów dostępnych na rynku niezbędnych do zbudowania prototypu – oraz oczywiście konkurencyjność tego sektora gospodarki i jego innowacyjność.

W ramach projektu zrealizowano etap 1. oraz częściowo etap 2. W ramach etapu 1. przeanalizowane zostały dostępne rozwiązania oraz opracowano koncepcję dla platformy. Dodatkowo wyznaczono kierunki projektowe dla poszczególnych komponentów z uwzględnieniem alternatywnych rozwiązań. W ramach etapu 2 wykonano projekty techniczne wyszczególnionych komponentów platformy bazowej, przeprowadzono badania MES oraz zebrano oferty dla niezbędnych elementów zakupowych. Nie zostały natomiast przeprowadzone badania wybranych podzespołów platformy bazowej na stanowiskach badawczych.

Niestety w toku projektu okazało się, że z powodu kilku czynników takich jak:
• Problemy techniczne związane z osiągnięciem zakładanej sprawności napędu projektowanego produktu,
• Zbyt długi czas trwania badań trwałościowych,
• Znaczący wzrost kosztów składowych (wynagrodzeń, komponentów itp.)

Kontynuacja projektu nie miała ekonomicznego uzasadnienia i należało odstąpić od realizacji prac, zgodnie z procedurami obowiązującymi beneficjenta środków unijnych. Projekt zamknięto na początku 2020 roku. Wartością dodaną dla SKB Drive Tech są niewątpliwie wnioski wyciągnięte z realizacji projektu, które posłużyły do stworzenia wartościowych procedur. Innowacyjne podejście w tym przypadku zatem oznaczało niewątpliwie rozwój kompetencji firmy i poskutkowało zdobyciem nowych doświadczeń – jak to jednak w projektach R&D bywa, nie zawsze przekłada się to na sukces komercyjny.


SKB Drive Tech z Radomska jest firmą rodzinną o tradycji sięgającej roku 1912.
Swoim klientom oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie zespołów przeniesienia napędu, odlewnictwa żeliwa obróbki metalu – oraz remontów przekładni napędowych pracujących w pojazdach szynowych.
Siła firmy to połączenie nowoczesnego parku maszynowego z elastycznością wobec wymagań klienta – pojazdy wyposażone w mosty i przekładnie z Radomska pracują w najbardziej wymagających środowiskach – od polskich kopalni miedzi po Syberię, Australię czy Indonezję.
Dzięki jednej z najnowocześniejszych odlewni żeliwa w Europie oraz pełnej gamie procesów obróbczych SKB Drive Tech oferuje finalny produkt pochodzący z „jednej ręki” – gwarantując tym samym najwyższą jakość i konkurencyjną cenę.
Dysponując koncesją wojskową firma jest dostawcą zarówno dla armii polskiej – jak również dla odbiorców zagranicznych z branży defence.






Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Szczecin: SPPK z dwiema ofertami na hybrydy

Komunikacja

Szczecin: SPPK z dwiema ofertami na hybrydy

Witold Urbanowicz 19 października 2020

Rumuński Gałacz z 20 hybrydami marki Solaris

Komunikacja

Rumuński Gałacz z 20 hybrydami marki Solaris

inf. pras 07 października 2020

Szczecin: SPPK kupuje cztery hybrydy

Komunikacja

Szczecin: SPPK kupuje cztery hybrydy

Witold Urbanowicz 08 września 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5