Partnerzy serwisu:
Mobilność

Jak Dawid z Goliatem, czyli jak średniej wielkości firma chce wyprzedzić światowego lidera

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych staną się do roku 2020 powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej” – tak, w 2015 roku twierdzili m.in. analitycy renomowanej instytucji badawczej Frost & Sullivan.

Dziś z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, iż było to trafne stwierdzenie. Począwszy od rynku polskiego idąc w stronę rynku globalnego widzimy jak zmienia się zapotrzebowanie na nowe autobusy.

Dziś w cenie są autobusy hybrydowe i elektryczne i to właśnie na takie autobusy miasta rozpisują swoje główne przetargi. Istotny wpływ na taki stan rzeczy ma:
• szybki rozwój urbanizacji,
• przestarzały tabór autobusowy,
• rosnący poziom zanieczyszczenia miast – smog,
• poprawa komfortu mieszkańców, min obniżenie hałasu,
• wzrost świadomości i postaw proekologicznych w społeczeństwach,
• rozbudowa infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych,
• dynamiczny rozwój technologii w zakresie pojazdów elektrycznych,
• stosowanie zachęt finansowych i administracyjnych przez władze publiczne do zakupu ekologicznych środków transportu,
• wprowadzanie coraz ostrzejszych norm służących ochronie środowiska,

SKB Drive Tech S.A. od wielu lat związana jest z rynkiem autobusowym poprzez tradycyjne układy napędowe projektowane i wykonywane według autorskich projektów. Uczestnicząc aktywnie rynku napędów dla komunikacji pasażerskiej postanowiliśmy wykorzystać nadarzającą się okazję i przy udziale dofinansowania ze środków unijnych w roku 2016 uruchomiliśmy projekt: „Opracowanie modułowej innowacyjnej osi napędowej wykorzystującej silniki elektryczne w kołach jezdnych” (POIR.01.01.01-00-0451). W ubiegłym roku przeprowadziliśmy pozytywne testy prototypu, które polegały na wyposażeniu autobusu elektrycznego Solaris Urbino 12 w napęd prototypowy i wykonaniu serii przejazdów próbnych. Autobus podczas badań wyposażony był w instrumentację telemetryczną. Zebrane dane posłużyły do opracowania wersji E-drive 260 czyli wersji 2.0.

Rozwiązanie technologiczne stawia na innowacyjne silniki wykorzystujące magnesy stałe. Są to silniki synchroniczne, które dysponują imponującymi osiągami przy utrzymaniu niewielkiej masy i objętości. Z każdego kilograma masy jednostki możemy uzyskać ponad 5 kW mocy ciągłej co jest jednym z lepszych wyników, jeżeli chodzi o dostępne rozwiązania na rynku światowym. Napęd z silników przekazywany jest na koła przy pomocy zestawu indywidualnie zaprojektowanych przekładni, które są owocem współpracy konstruktorów SKB Drive Tech S.A. z renomowanym biurem konstruktorskim z USA.
Dodatkowo, we współpracy z doświadczonym partnerem z branży elektronicznej, rozwijamy autobusowy układ dystrybucji energii wyposażony w innowacyjny system sterowania osią napędową. Innowacyjność oznacza w tym przypadku wymierny zysk dla użytkownika autobusu – w postaci zaoszczędzonej energii elektrycznej. Kompleksowe podejście w projekcie pozwala na stworzenie innowacyjnego i zoptymalizowanego produktu, który pozwoli konkurować z dostawcą obecnie dominującym na rynku. Wersja docelowa kompleksowego rozwiązania napędu gotowa będzie w pierwszej połowie 2021.

Nie za wszelką cenę, czyli jak powiedzenie „nie wszystko złoto co się świeci” sprawdziło się w praktyce.

Innym projektem rozwojowym, którego podjęło się SKB Drive Tech z Radomska – postępując zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju i nie zapominając o niszach związanych innowacyjnymi projektami – była „Platforma bazowa z zawieszeniem niezależnym oraz z opcją napędu hybrydowego dedykowana do wieloosiowych pojazdów specjalnych o wysokiej mobilności” POIR.01.02.00-00-0279.
Inżynierowie SKB DT zaprojektowali platformę pod zastosowanie na obszarze miasta oraz poza nim, w tym również na terenie obszarów zalesionych oraz na terenach trudnodostępnych, przede wszystkim w branży związanej z gospodarką odpadami, robotami drogowymi, w energetyce czy wojsku. Należy podkreślić, iż na czas uruchomienia w roku 2017 i przygotowywania projektu technicznego ani na terenie kraju, ani za granicą nie były dostępne platformy, które charakteryzowały się takimi parametrami, jak: napęd hybrydowy lub elektryczny w opcji pojazdów wieloosiowych 4 x 4, 6 x 6, 8 x 8, a także nie były dostępne platformy, które posiadały przy tym zawieszenie niezależne dla każdego koła. Na tamten czas było to zatem rozwiązanie wysoce innowacyjne i jedyne w swoim rodzaju. Wzięto pod uwagę zarówno wyniki analizy w zakresie wymagań/norm konstrukcyjnych, technicznych, eksploatacyjnych oraz prawnych jakie dotyczą pojazdów specjalistycznych wysokiej mobilności wraz z opisem podzespołów i materiałów dostępnych na rynku niezbędnych do zbudowania prototypu – oraz oczywiście konkurencyjność tego sektora gospodarki i jego innowacyjność.

W ramach projektu zrealizowano etap 1. oraz częściowo etap 2. W ramach etapu 1. przeanalizowane zostały dostępne rozwiązania oraz opracowano koncepcję dla platformy. Dodatkowo wyznaczono kierunki projektowe dla poszczególnych komponentów z uwzględnieniem alternatywnych rozwiązań. W ramach etapu 2 wykonano projekty techniczne wyszczególnionych komponentów platformy bazowej, przeprowadzono badania MES oraz zebrano oferty dla niezbędnych elementów zakupowych. Nie zostały natomiast przeprowadzone badania wybranych podzespołów platformy bazowej na stanowiskach badawczych.

Niestety w toku projektu okazało się, że z powodu kilku czynników takich jak:
• Problemy techniczne związane z osiągnięciem zakładanej sprawności napędu projektowanego produktu,
• Zbyt długi czas trwania badań trwałościowych,
• Znaczący wzrost kosztów składowych (wynagrodzeń, komponentów itp.)

Kontynuacja projektu nie miała ekonomicznego uzasadnienia i należało odstąpić od realizacji prac, zgodnie z procedurami obowiązującymi beneficjenta środków unijnych. Projekt zamknięto na początku 2020 roku. Wartością dodaną dla SKB Drive Tech są niewątpliwie wnioski wyciągnięte z realizacji projektu, które posłużyły do stworzenia wartościowych procedur. Innowacyjne podejście w tym przypadku zatem oznaczało niewątpliwie rozwój kompetencji firmy i poskutkowało zdobyciem nowych doświadczeń – jak to jednak w projektach R&D bywa, nie zawsze przekłada się to na sukces komercyjny.


SKB Drive Tech z Radomska jest firmą rodzinną o tradycji sięgającej roku 1912.
Swoim klientom oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie zespołów przeniesienia napędu, odlewnictwa żeliwa obróbki metalu – oraz remontów przekładni napędowych pracujących w pojazdach szynowych.
Siła firmy to połączenie nowoczesnego parku maszynowego z elastycznością wobec wymagań klienta – pojazdy wyposażone w mosty i przekładnie z Radomska pracują w najbardziej wymagających środowiskach – od polskich kopalni miedzi po Syberię, Australię czy Indonezję.
Dzięki jednej z najnowocześniejszych odlewni żeliwa w Europie oraz pełnej gamie procesów obróbczych SKB Drive Tech oferuje finalny produkt pochodzący z „jednej ręki” – gwarantując tym samym najwyższą jakość i konkurencyjną cenę.
Dysponując koncesją wojskową firma jest dostawcą zarówno dla armii polskiej – jak również dla odbiorców zagranicznych z branży defence.






Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hybrydowe autobusy na ulicach Katowic

Komunikacja

Hybrydowe autobusy na ulicach Katowic

inf pras. 13 czerwca 2023

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Jakub Rösler 15 grudnia 2022

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Komunikacja

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Jakub Rösler 19 października 2022

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 26 września 2022

Pińczów po raz trzeci próbuje kupić dwie hybrydy

Komunikacja

Tylko Solaris chce dostarczyć dwie hybrydy dla Pińczowa

Komunikacja

Zobacz również:

Hybrydowe autobusy na ulicach Katowic

Komunikacja

Hybrydowe autobusy na ulicach Katowic

inf pras. 13 czerwca 2023

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Jakub Rösler 15 grudnia 2022

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Komunikacja

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Jakub Rösler 19 października 2022

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 26 września 2022

Pińczów po raz trzeci próbuje kupić dwie hybrydy

Komunikacja

Tylko Solaris chce dostarczyć dwie hybrydy dla Pińczowa

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5