Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Hybrydowe autobusy na ulicach Katowic

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

inf pras.

Data publikacji:
13-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny/katowice.eu

Podziel się ze znajomymi:

Od kilku dni mieszkańcy Katowic korzystają z nowych autobusów o napędzie hybrydowym. To nowoczesne i ekologiczne pojazdy, które wyprodukowała firma Volvo Bus Corporation. Umowa na nie została podpisana w połowie ubiegłego roku, a pierwsze cztery pojazdy obsługują katowickie linie.

– Ciągle staramy się modernizować tabor autobusowy jeżdżący w PKM Katowice, tak by był on jak najbardziej ekologiczny, ale też komfortowy dla podróżnych. Normę EURO 6 spełnia już ponad 50% pojazdów, normę EEV ponad 30% pojazdów, 20 autobusów posiada napęd elektryczny. Nowoczesne i wygodne pojazdy mogą wpływać na decyzje mieszkańców dotyczące wyboru środka lokomocji. Takie inwestycje wpisują się w ideę zrównoważonego transportu, którą promujemy w Katowicach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic – Pierwsze nowe autobusy hybrydowe już wożą naszych mieszkańców, teraz czekamy na kolejne pojazdy, zgodnie z umową łącznie będą to 22 autobusy, przy czym ostatnie trafią do nas w drugiej połowie roku – dodaje prezydent.

Nowoczesny napęd i wiele udogodnień

Autobusy hybrydowe stanowią połączenie dwóch typów silników – spalinowego i elektrycznego. Silnik spalinowy spełnia normę EURO 6. Jednostka elektryczna zapewnia dynamikę jazdy po mieście przy niewielkich prędkościach. Gdy autobus jedzie z większą prędkością i potrzebna jest większa moc, wtedy lepiej sprawdza się silnik spalinowy. Docelowo, dla nowych pojazdów zostaną wyznaczone strefy zeroemisyjne w których to autobusy będą poruszały się wyłącznie na silniku elektrycznym.

Oprócz nowoczesnego napędu pojazdy są wyposażone w wiele udogodnień dla pasażerów – to m.in. dwustrefowa klimatyzacja, ładowarki USB, Wi-Fi i elektroniczne tablice informacyjne. Każdy z autobusów 12-metrowych posiada 32 miejsca siedzące, a jednorazowo może przewieźć do 85 pasażerów, natomiast w autobusach 18-metrowych liczba miejsc siedzących wynosi 43, a przewieźć można maksymalnie 130 pasażerów. Łącznie PKM Katowice będzie miał do dyspozycji 22 autobusy hybrydowe – 5 przegubowych i 17 jednoczłonowych, a ich koszt wyniesie prawie 50 mln zł.

– Tabor w PKM jest zróżnicowany – mamy autobusy spalinowe, elektryczne, a teraz pojawiają się jeszcze hybrydowe. Z każdym rokiem staramy się go coraz bardziej unowocześniać i dopasować do zmiennej sytuacji gospodarczej, dlatego chętnie inwestujemy w alternatywne metody zasilania. Nie wiemy, jak będzie wyglądał transport przyszłości, ale staramy się jak najlepiej przygotować – zarówno pod względem napędu, jak i udogodnień dla pasażerów – podkreśla prezes PKM Katowice Roman Urbańczyk.

Droga nowego autobusu na ulice

Po dostarczeniu pojazdu przez producenta dział techniczny na miejscu dokonuje przeglądu i sprawdza zgodność ze specyfikacją zamówienia. Autobus po zarejestrowaniu zostaje zgłoszony do organizatora transportu, aby zaprogramować w nim system ŚKUP nowej generacji. Dopiero po takim przygotowaniu, autobus może rozpocząć obsługę linii.

Nowe pojazdy pojawiły się w barwach katowickiego przewoźnika w ramach realizowanego projektu „Poprawa jakości środowiska naturalnego oraz zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego poprzez zakup autobusów hybrydowych dla PKM Katowice Sp. z o. o." Pierwszy autobus hybrydowy w PKM Katowice wyjechał na ulice stolicy województwa śląskiego rankiem 1 czerwca na linię 43. Obecnie jeżdżą 4 takie pojazdy. Linie częściowo przez nie obsługiwane to m.in. 7, 12, 43, 133, 296, M101.

W latach 2015-2022, Katowice zakupiły 145 nowych autobusów za łączną kwotę ponad 212 mln zł. Na 2023 r. zakontraktowane są łącznie 22 autobusy hybrydowe za ponad 50 mln zł oraz 8 autobusów gazowych o wartości ponad 15 mln zł.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Jakub Rösler 15 grudnia 2022

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Komunikacja

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Jakub Rösler 19 października 2022

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 26 września 2022

Pińczów po raz trzeci próbuje kupić dwie hybrydy

Komunikacja

Tylko Solaris chce dostarczyć dwie hybrydy dla Pińczowa

Komunikacja

Do Gorzowa przyjechały kolejne nowe autobusy

Komunikacja

Zobacz również:

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Do Rybnika dotrą hybrydowe Solarisy

Jakub Rösler 15 grudnia 2022

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Komunikacja

Jedna oferta na hybrydy dla Lubonia

Jakub Rösler 19 października 2022

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Komunikacja

Pińczów ma umowę na hybrydowe Solarisy

Redakcja/inf. pras. 26 września 2022

Pińczów po raz trzeci próbuje kupić dwie hybrydy

Komunikacja

Tylko Solaris chce dostarczyć dwie hybrydy dla Pińczowa

Komunikacja

Do Gorzowa przyjechały kolejne nowe autobusy

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5