Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na prace przedprojektowe dla I odcinka III linii metra Stadion – Gocław. Jest szansa, że spółka zaoszczędzi sporo środków. Zlecane prace mają poprzedzać przetarg na realizację inwestycji w formule projektuj i buduj.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prac przedprojektowych dla etapu I trzeciej linii metra Stadion Narodowy – Gocław wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka w zakresie niezbędnym do ogłoszenia postępowania w formule „projektuj i buduj”. Zamówienie jest podzielone na sześć etapów, zakładających m.in. opracowanie projektu koncepcyjnego, ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą, wykonanie oceny stanu budynków, wykonanie analizy wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających, sporządzenie dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej oraz opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego
Dzisiaj (28 czerwca) minął termin składania ofert. Wystartowały trzy podmioty – wszystkie zmieściły się w budżecie określonym na 33,8 mln zł brutto. Najtaniej prace jest w stanie wykonać ILF Consulting Engineers Polska, który zaproponował 19,2 mln zł brutto. Konsorcjum, w skład którego wchodzą Metroprojekt i Ośrodek Certyfikacji Transportu na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej – zaoferowało 23,1 mln zł, Egis Poland – 27,8 mln zł.
O wyborze decydują cena (60%), dodatkowe doświadczenie koordynatora (7%), projektantów w specjalności architektonicznej (7%), konstrukcyjno-budowlanej (7%), inżynieryjnej kolejowej (7%), geologa (7%), a także wykonanie uproszczonego projektu koncepcyjnego (5%). Na realizację tych prac przeznaczono 18 miesięcy.
Decyzję o budowie III linii metra prezydent Rafał Trzaskowski
ogłosił w marcu. Informacja ta wywołała sporo kontrowersji, tym bardziej, że Metro Warszawskie zwlekało z opublikowaniem studium technicznego, mającego uzasadnić budowę tej linii w zaproponowanym przebiegu w dzielnicy Praga Południe. Ostatecznie
opublikowane studium zrodziło szereg dodatkowych pytań i wątpliwości – tym bardziej, że autorom opracowania z góry
narzucono, że I odcinek tej linii musi łączy koniecznie stację Stadion Narodowy i Gocław, poza tym w niejasnych okolicznościach do projektu dodano stację Jana Nowaka Jeziorańskiego, która nie była znajdowała się w udostępnionym przez miasto opracowaniu. Wbrew pewnym założeniom poczynionym w opracowaniu dalszy przebieg III linii metra, ani ogólnie kształt sieci metra
pozostają nieznane. Na razie ofiarą III linii metra stał się tramwaj na Gocław. Wiele wskazuje też, że metro może
opóźnić praski odcinek tzw. obwodnicy sródmiejskiej.