Wczoraj firma Hyperloop One, a za nią amerykańskie media, poinformowała o pierwszym udanym teście napędu hyperloopa w tubie, z warunkach, w których w przyszłości będą podróżowali pasażerowie, czyli niskim ciśnieniu, wykorzystując lewitację magnetyczną, etc. Zaprezentowano też zdjęcia kapsuły w pełnej skali, która będzie przewoziła pasażerów lub towary.
Test miał miejsce w maju, ale firma poinformowała o nim dopiero wczoraj. W tubie o długości pół kilometra zbudowanej przez Hyperloop One na pustyni w Nevadzie, niedaleko Las Vegas, zamontowano napęd, poruszający się po torze, unoszący się dzięki lewitacji magnetycznej. Z tuby wypompowano powietrze osiągając ciśnienie na poziomie poniżej jednej tysięcznej atmosfery, co powoduje, że pojazd nie cierpi z powodu oporu powietrza, zmniejsza też potencjalne drgania, a to wszystko przy minimalnej energii. Wózek z napędem rozpędził się w ciągu pięciu sekund do prędkości przekraczającej 110 km/h, a potem bez problemu wyhamował.
– To na razie pierwszy etap bardzo długiego procesu testowania, ale sprawdziliśmy system kontroli jazdy, utrzymywania ciśnienia, napęd, system lewitacji. Wszystko to zadziałało przy niewielkiej prędkości – powiedział wczoraj na antenie CNBC Josh Giegel, jeden z założycieli Hyperloop One.
Drugi z szefów firmy, Shervin Pishevar, podczas tego samego programu przyznał, że celem jest zbudowanie funkcjonującego systemu hyperloopa, pasażerskiego lub towarowego, do 2021 r. Przyznał, że powstanie on raczej poza granicami USA. Żaden z szefów firmy o tym nie wspomniał, ale wydaje się, że najbardziej chętni to stworzenia pierwszego działającego hyperloopa są szejkowie ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
fot. Hyperloop One
To nie pierwszy test Hyperloop One. W maju zeszłego roku na torze pod gołym niebem, inżynierowie firmy rozpędzili wózek. Test miał wtedy zaprezentować działanie napędu. Było przy tym dużo kurzu i niespecjalnie przypominało to futurystyczne wizualizacje. Tegoroczna operacja działa na wyobraźnię dużo bardziej, bo sprawdzono wszystkie elementy, które mają funkcjonować w czasie regularnego działania hyperloopa.
Zabrakło tylko kapsuły, co nie znaczy, że jej nie ma. Hyperloop One opublikowało zdjęcia 8,5–metrowej kapsuły XP–1, zbudowanej z włókna węglowego i aluminiowej pokrywy, która będzie używana w testach w ciągu nadchodzących miesięcy.
Hyperloop, nowy środek transportu, w którym kapsuła z pasażerami poruszałaby się wewnątrz tuby, z minimalnym tarciem i oporem powietrza, staje się coraz popularniejszy. Niedawno w Polsce podpisano dwa listy intencyjne w sprawie budowy toru testowego – Euroloop chce go budować w Jaworznie, a HyperPoland na terenie Instytutu Kolejnictwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.