Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk: Rozpoczęły się jazdy testowe tramwajów w al. Adamowicza

Dalej Wstecz
Autor:

Kamila Grzenkowska

Data publikacji:
2020-05-25 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gdańsk: Rozpoczęły się jazdy testowe tramwajów w al. Adamowicza
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
W poniedziałek, 25 maja, od godz. 9.00 odbył się pierwszy przejazd testowy tramwaju na nowej trasie łączącej Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem-Łostowice. Jeżeli wszystko przebiegnie pomyślnie, pierwsi pasażerowie przejadą tą trasą już w czerwcu br. Zgodnie z zapowiedziami linia tramwajowa nr 12 zmieni dotychczasową trasę i połączy Jasień oraz Ujeścisko-Łostowice z Pieckami-Migowem oraz Stogami.

Przy skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z Jabłoniową, gdzie w ramach budowy al. Pawła Adamowicza (roboczo nazywanej Nową Bulońską Północną) powstał węzeł trawmajowo-autobusowy, w poniedziałek zorganizowano konferencję z udziałem władz Gdańska i wykonawcy prac. – Stawiamy na komunikację publiczną. To konsekwentna polityka miasta od wielu lat. Niebawem ta linia tramwajowa będzie się rozgałęziać – powstanie tzw. Nowa Warszawska – podkreślała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. – Nie wszystko jest jeszcze w 100 proc. gotowe, ale stopniowo, w miarę możliwości będziemy udostępniać tę inwestycję mieszkańcom. W styczniu br. udostępniliśmy drogę dla samochodów, teraz robimy wszystko, by udostępnić drogę tramwajową. Niebawem udostępnimy też chodniki i drogę rowerową – dodaje.

– Trasa, którą dziś testujemy, jest elementem większej całości, czyli nowej infrastruktury i nowych tras, które zostaną uzupełnione o Nową Warszawską. W tym tygodniu otwieramy koperty przetargowe na jej budowę. To także nowy tabor, czyli autobusy i tramwaje. To także wspólny bilet - i to jest bardzo istotne, jeśli chodzi o tę trasę – wylicza Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej chcielibyśmy bowiem uruchomić nową linię tramwajową , która połączy Stogi, południe Gdańska, czyli Chełm, Ujeścisko, Jasień, Piecki-Migowo z pętlą PKM Brętowo. Tam, na wspólnym bilecie, na jednym przystanku tramwajowo- kolejowym, drzwi w drzwi, pasażerowie będą mogli się przesiąść i szybko dotrzeć do Oliwy, Strzyży czy Wrzeszcza – dodaje.

Prawdopodobnie już za kilka tygodni al. Adamowicza pojadą pasażerowie komunikacji miejskiej. Aleją Pawła Adamowicza w ciągu dnia pojadą tramwaje linii nr 12 – co 10 minut w dni powszednie i co 20 minut w weekendy. Nocą trasa będzie obsługiwana przez linię autobusową N2. Obie linie zostaną uruchomione równocześnie. Rozkład jazdy „dwunastki” nie zmieni się znacząco. Zostanie jedynie wydłużona jej trasa.

– Zadanie to, w mojej ocenie, przebiegało bardzo sprawnie, pomimo wielu uwarunkowań i kłopotów. Budowa al. Pawła Adamowicza dobiega końca. Najważniejsza rzecz, jaka się teraz odbywa to jazda techniczna, która ma mniej więcej pokazać, w jakim czasie możemy uruchomić ruch pasażerski. Wszystko wskazuje na to, że w czerwcu ten ruch powinien zostać uruchomiony – zapowiedział Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

W ramach inwestycji powstała dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecina m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończy się na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Na trasie wybudowano 6 przystanków (od strony Migowa). Są to: „Królewskie Wzgórze”, „Łabędzia”, „Stolema”, ”Zabornia”, „Ujeścisko” – węzeł integracyjny oraz „Lawendowe Wzgórze” – przystanek w pobliżu przedszkola nr 68.

Warto przypomnieć, że przy wybudowanym i funkcjonującym już „Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa” początkowo planowano budowę jedynie układu drogowego, a linia tramwajowa „Nowa Bulońska Północna” miała kończyć się w pobliżu skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Po analizach możliwości finansowych, miasto zdecydowało, by przedłużyć powstającą linię tramwajową o odcinek około 320 m. W ten sposób umożliwiono dojazd tramwajem niemalże pod budynek szkoły i przedszkola. Ta decyzja zapadła ponad rok po tym, jak rozpoczęto realizację inwestycji.

W ramach inwestycji powstał węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy, tzw. "Węzeł Ujeścisko", wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy tzw. "Węzeł Zabornia". Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym "Ujeścisko" zbudowano zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstał charakterystyczny most.

Na trasie linii tramwajowej wybudowano 159 słupów trakcyjnych wraz z fundamentami, wykorzystano 24 km kabli trakcyjnych. Aleja Pawła Adamowicza jest jezdnią dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli 2,7 km drogi, powstała również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą. Dodatkowo w ramach inwestycji zbudowano lub przebudowano odcinki ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym ulicy Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a także łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. Nową Jabłoniową.

Z uwagi na konieczność przebudowy odcinka ul. Jabłoniowej, po uruchomieniu linii tramwajowej, prace drogowe prowadzone będą jeszcze w obrębie skrzyżowania ul. Jabłoniowej z ul. Warszawską. W tym rejonie konieczne jest wzmocnienie gruntów poprzez palowanie, co wpłynęło na czas realizacji robót w obszarze skrzyżowania. Do wzmocnienia gruntu w obszarze ul. Jabłoniowej wykorzystanych zostanie ponad 1000 pali, o łącznej długości ok. 10 100 m. Z uwagi na technologię wykonywania prac związanych z rozbudową odcinka ul. Jabłoniowej, roboty w tym obszarze potrwają do końca sierpnia. Ostatnim elementem inwestycji jest winda przy przystanku w rejonie przedszkola i szkoły przy ul. Lawendowe Wzgórze. Z uwagi na opóźnienie w dostawach spowodowane pandemią, zostanie dostarczona na budowę jesienią.

Projekt koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI z Sopotu. Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest ze środków unijnych kwotą w wysokości 58,5 mln złotych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Alior Bank wypowiada spółce Nextbike umowy kredytowe

Prawo & Finanse

Alior Bank wypowiada spółce Nextbike umowy kredytowe

Witold Urbanowicz 25 maja 2020

Gdańsk: Do końca maja ruszy tramwaj w al. Adamowicza

Przestrzeń

Gdańsk: Do końca maja ruszy tramwaj w al. Adamowicza

Witold Urbanowicz 06 maja 2020

Gdańsk: Nowa Bulońska gotowa do końca roku

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa Bulońska gotowa do końca roku

Magdalena Romanowska 19 grudnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5