Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga rusza z budową trasy tramwajowej Počernická. Planowanej od lat 50.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Praga rozpoczyna budowę kolejnej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Počernickiej. Budowa linii o długości 2,4 km potrwa 32 miesiące. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych, a główny koszt to usuwanie kolizji i przebudowa instalacji podziemnych. Próbna eksploatacja nowej trasy ma się rozpocząć pod koniec 2027 r.

Nowe torowisko będzie przebiegać w pasie dzielącym ul. Počernickiej – od Vinohradskiej do pętli przy Dřevčickiej. Zaplanowano sześć par przystanków, z czego trzy będą obsługiwać także autobusy. Przewidziano zieloną zabudowę torowiska.

Prace przygotowawcze rozpoczęły się na początku tego roku, a wykonawcy przejęli sam plac budowy w połowie lipca. Teraz budowniczowie wprowadzą zmiany w organizacji ruchu w celu przebudowy instalacji podziemnych – w tym wiekowych magistrali wodociągowych (tzw. Káranskich) z 1913 i 1939 r., które dostarczają wodę pitną do 1/3 mieszkańców Pragi. Sama budowa infrastruktury tramwajowej ruszy w 2027 r. – po zakończeniu usuwania kolizji.

– Kiedy rozpoczynaliśmy budowę linii tramwajowej Divoká Šárka – Dědina, stwierdziliśmy, że po prawie 50 latach Praga w końcu doczekała się ukończenia linii, która w połowie lat 70. była już częścią projektu budowy osiedla Dědina. W przypadku Počernickiej musimy cofnąć się jeszcze o jakieś dwadzieścia lat. Plany budowy osiedla Malešice, wówczas największego w Pradze, pod koniec lat 50. obejmowały transport tramwajowy. Linia na ulicy Počernickiej jest uwzględniona w planie zagospodarowania przestrzennego stolicy Pragi od około 30 lat. Rozwiązanie techniczne przebudowy wodociągów i budowy linii zostało znalezione dzięki licznym analizom przeprowadzonym w latach 2017–2020, które nadały projektowi nowy impuls – mówi Jan Šurovský, wiceprezes zarządu Dopravní podnik hl. m. Prahy, operatora komunikacji w stolicy Czech.

– Budowa na ulicy Počernickiej niesie ze sobą szereg wyzwań technicznych, w szczególności przeniesienie dwóch historycznych magistrali wodociągowych o średnicy 1,1 metra i łącznej długości 1,8 kilometra. Chodzi o tzw. wodociąg Káranský, jedno z trzech kluczowych źródeł wody pitnej dla Pragi – podkreśla Jiří Tesař, dyrektor ds. sprzedaży Subterra.

Wykonawcą jest konsorcjum firm Subterra, Ohla ŽS i Pragis. Koszt budowy to 1,479 mld koron netto, z czego większość pokrywa Unia Europejska. Około 2/3 tej kwoty pochłonie przebudowa i przełożenie instalacji podziemnych.

Tramwaje zastąpią istniejącą komunikację autobusową w kierunku stacji metra Želivského. Dwie linie tramwajowe, które będą kursować na nowej trasie, zapewnią dojazd do Vinohrad i Žižkova, a także do placu Karola (Karlovo náměstí) czy dworca głównego. Utrzymana zostanie komunikacja autobusowa w relacjach, które nie będą obsługiwane komunikacją tramwajową (chodzi o Florenc i Strašnice).

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga: Debiut tramwaju Škoda 52T z pasażerami

Przestrzeń

Praga: Debiut tramwaju Škoda 52T z pasażerami

Przemysław Farsewicz 23 czerwca 2025

Praga rozpoczęła budowę trasy tramwajowej pod Muzeum Narodowym

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Praga z nowoczesną zajezdnią tramwajową – po 74 latach

Przestrzeń

Zobacz również:

Praga: Debiut tramwaju Škoda 52T z pasażerami

Przestrzeń

Praga: Debiut tramwaju Škoda 52T z pasażerami

Przemysław Farsewicz 23 czerwca 2025

Praga rozpoczęła budowę trasy tramwajowej pod Muzeum Narodowym

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Praga z nowoczesną zajezdnią tramwajową – po 74 latach

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij