Praga rozpoczyna budowę kolejnej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Počernickiej. Budowa linii o długości 2,4 km potrwa 32 miesiące. Inwestycja jest dofinansowana ze środków unijnych, a główny koszt to usuwanie kolizji i przebudowa instalacji podziemnych. Próbna eksploatacja nowej trasy ma się rozpocząć pod koniec 2027 r.
Nowe torowisko będzie przebiegać w pasie dzielącym ul. Počernickiej – od Vinohradskiej do pętli przy Dřevčickiej. Zaplanowano sześć par przystanków, z czego trzy będą obsługiwać także autobusy. Przewidziano zieloną zabudowę torowiska.
Prace przygotowawcze rozpoczęły się na początku tego roku, a wykonawcy przejęli sam plac budowy w połowie lipca. Teraz budowniczowie wprowadzą zmiany w organizacji ruchu w celu przebudowy instalacji podziemnych – w tym wiekowych magistrali wodociągowych (tzw. Káranskich) z 1913 i 1939 r., które dostarczają wodę pitną do 1/3 mieszkańców Pragi. Sama budowa infrastruktury tramwajowej ruszy w 2027 r. – po zakończeniu usuwania kolizji.
– Kiedy rozpoczynaliśmy budowę linii tramwajowej Divoká Šárka – Dědina, stwierdziliśmy, że po prawie 50 latach Praga w końcu doczekała się ukończenia linii, która w połowie lat 70. była już częścią projektu budowy osiedla Dědina. W przypadku Počernickiej musimy cofnąć się jeszcze o jakieś dwadzieścia lat. Plany budowy osiedla Malešice, wówczas największego w Pradze, pod koniec lat 50. obejmowały transport tramwajowy. Linia na ulicy Počernickiej jest uwzględniona w planie zagospodarowania przestrzennego stolicy Pragi od około 30 lat. Rozwiązanie techniczne przebudowy wodociągów i budowy linii zostało znalezione dzięki licznym analizom przeprowadzonym w latach 2017–2020, które nadały projektowi nowy impuls – mówi Jan Šurovský, wiceprezes zarządu Dopravní podnik hl. m. Prahy, operatora komunikacji w stolicy Czech.
– Budowa na ulicy Počernickiej niesie ze sobą szereg wyzwań technicznych, w szczególności przeniesienie dwóch historycznych magistrali wodociągowych o średnicy 1,1 metra i łącznej długości 1,8 kilometra. Chodzi o tzw. wodociąg Káranský, jedno z trzech kluczowych źródeł wody pitnej dla Pragi – podkreśla Jiří Tesař, dyrektor ds. sprzedaży Subterra.
Wykonawcą jest konsorcjum firm Subterra, Ohla ŽS i Pragis. Koszt budowy to 1,479 mld koron netto, z czego większość pokrywa Unia Europejska. Około 2/3 tej kwoty pochłonie przebudowa i przełożenie instalacji podziemnych.
Tramwaje zastąpią istniejącą komunikację autobusową w kierunku stacji metra Želivského. Dwie linie tramwajowe, które będą kursować na nowej trasie, zapewnią dojazd do Vinohrad i Žižkova, a także do placu Karola (Karlovo náměstí) czy dworca głównego. Utrzymana zostanie komunikacja autobusowa w relacjach, które nie będą obsługiwane komunikacją tramwajową (chodzi o Florenc i Strašnice).