Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Francja. Nancy uruchamia trolejbusy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
12-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Miasto hucznie powitało uruchomienie na nowo sieci trolejbusowej. Nowe pojazdy, bardziej tradycyjne w swoim wydaniu, zastąpiły użytkowany w Nancy rzadko spotykany system Transport sur Voie Réservée (TVR), czyli coś pomiędzy tramwajem a trolejbusem. Inwestycja kosztowała 82 miliony euro.

Nancy zakończyło przebudowę i dostosowanie dotychczasowej infrastruktury pod transport trolejbusowy. Przypomnijmy, że w marcu 2023 roku miasto zrezygnowało z bardzo oryginalnego systemu Transport sur Voie Réservée (TVR). Po 2017 roku było to ostatnie miasto na świecie (drugie było miasto Caen) z tak futurystycznym środkiem transportu. Nazywany tramwajem, po dokładniejszym przyjrzeniu się, wcale do końca nim nie był. Pojazdy poruszały się na gumowych oponach a drogę wyznaczała im – co odróżniało je od innych tego typu rozwiązań m.in. we Francji, Włoszech, Chinach czy Kolumbii – pojedyncza szyna. Gdy się kończyła, stery przejmował kierujący. Ponadto, dzięki pałąkom na dachu, tramwaje pobierały prąd z sieci trakcyjnej niczym tradycyjny trolejbus. Żeby było jeszcze śmieszniej, zjazd do zajezdni wymagał z kolei użycia silnika diesla, bo ta znajdowała się w innej części miasta i nie była w żaden sposób połączona z siecią „tramwaju”.

Do obsługi nowej sieci zamówiono 25 dwuprzegubowych trolejbusów akumulatorowych znanego modelu LightTram 25 szwajcarskiego producenta Hess. Trolejbusy mają 24,4 m długości i mogą pomieścić do 154 pasażerów, z czego 46 na miejscach siedzących. To znacznie więcej niż poprzednie pojazdy „tramtrolejbusy” Bombardier TVR, które mogły pomieścić 136 pasażerów – w tym 35 na miejscach siedzących. Władze miasta oczekują, że zużycie energii w nowych pojazdach będzie również znacznie niższe w porównaniu ze starym systemem i wyniesie 2,4 kWh/km w porównaniu z poprzednimi 4 kWh/km. Po rezygnacji z planów budowy tramwaju niskopodłogowego, głównie ze względów kosztowych, podjęto decyzję o przejściu na trolejbusy zasilane bateryjnie. Zakup kosztował miasto 35 mln euro.

Oficjalne otwarcie sieci trolejbusowej nastąpiło 5 kwietnia. Inauguracja odbyła się ok. godziny 12.00 na placu Katedralnym. W wydarzeniu uczestniczył Mathieu Klein, burmistrz i prezydent obszaru metropolitalnego Greater Nancy. – Ten trolejbus wydawał się nam najlepszym wyborem technologicznym i ekonomicznym. Również inne trasy transportu publicznego w Nancy mogłyby w przyszłości zostać wyposażone w trolejbusy lub przynajmniej pojazdy elektryczne. Niedogodności mamy już za sobą. Jestem pewien, że podczas podróży ten trolejbus nie będzie przypominał swojego poprzednika, tramwaju na gumowych oponach – przekazał Mathieu Klein, burmistrz Nancy.

Lnia T1 biegnie dzisiaj przez całą metropolię. Łączy Vandoeuvre-les-Nancy (Brabois) z Essey-les-Nancy (Mouzimpré), przecinając centrum dawnej stolicy Księstwa Lotaryngii. Długość trasy wynosi 9780 metrów i jest dłuższa o 1,3 km w przeciwieństwie do poprzedniego systemu TVR. Wszystkie 25 przystanków przebudowano, aby były lepiej dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Miasto spodziewa się, że każdego dnia z nowego środka transportu skorzysta ok 55 tys. podróżnych. Trolejbusy jeżdżą od poniedziałku do piątku co 7 minut od 6:30 do 19:00 oraz co 10–15 minut w pozostałych godzinach. Pierwszy trolejbus w dni powszednie wyjeżdża o 4:50 rano z Vandoeuvre Brabois-Hôpitaux i o 4:00 rano z Essey Mouzimpré. W przyszłości częstotliwość pomiędzy kursami ma się skrócić w dni robocze do 5 minut, co będzie wiązało się z zaangażowaniem 21 pojazdów. Dotychczas Hess dostarczył do Nancy 18 z 25 zamówionych trolejbusów. Dostarczenie brakujących egzemplarzy powinno nastąpić w najbliższych tygodniach.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

Mobilność

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

UM Wrocław 29 kwietnia 2025

Toruń chce tramwaju na lewobrzeżu. Analiza zlecona

Komunikacja

Brytyjczycy opracowali zamiennik dla lekkiej kolei

Komunikacja

Brytyjczycy opracowali zamiennik dla lekkiej kolei

Przemysław Farsewicz 27 kwietnia 2025

Zaprezentowano projekt linii tramwajowej między Lizboną a Loures

Komunikacja

Zobacz również:

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

Mobilność

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

UM Wrocław 29 kwietnia 2025

Toruń chce tramwaju na lewobrzeżu. Analiza zlecona

Komunikacja

Brytyjczycy opracowali zamiennik dla lekkiej kolei

Komunikacja

Brytyjczycy opracowali zamiennik dla lekkiej kolei

Przemysław Farsewicz 27 kwietnia 2025

Zaprezentowano projekt linii tramwajowej między Lizboną a Loures

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x