Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Enika: Rynek elektrobusów budzi naszą nadzieję

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Enika: Rynek elektrobusów budzi naszą nadzieję
fot. Roman CzubińskiStoisko Eniki na targach Trako
Program rozwoju elektromobilności doprowadził do znacznego wzrostu zamówień na autobusy elektryczne – mówi w rozmowie z „Transportem Publicznym” dyrektor ds. marketingu i sprzedaży firmy Enika Marcin Białkowski. Łódzki producent wiąże z tym faktem duże nadzieje. Równocześnie nadal prowadzi prace nad ekspansją na rynkach zagranicznych oraz rozwija produkcję wyposażenia elektrycznego dla pojazdów szynowych.

Jak Enika ocenia rządowy program rozwoju elektromobilności, którego jest aktywnym uczestnikiem?

Postawienie na tę gałąź transportu jest dla nas wielką szansą. Choć pierwsze autobusy elektryczne zaczęliśmy budować już w 2013 r., dziś tego typu realizacji jest o wiele więcej. Wraz z Ursusem i kilkoma innymi firmami jesteśmy współzałożycielami konsorcjum Polski E-bus, mającego stworzyć produkt odpowiadający potrzebom w ramach omawianego programu. Mamy nadzieję, że wspólnie stworzymy autobus atrakcyjny dla wszystkich zainteresowanych miast.

Jakie podzespoły dostarczy Enika?

Jesteśmy w stanie dostarczyć cały napęd wraz ze sterowaniem, począwszy od silników trakcyjnych poprzez przetwornice aż po szybkie ładowarki pokładowe i zewnętrzne. Mamy też zrealizowaną implementację systemu ładowania pantografowego. Możemy też odpowiadać za elementy wizualizacyjne oraz całą diagnostykę.

Czy będzie to produkt stworzony całkowicie od zera, czy też bazujący na istniejącej konstrukcji?

Jest to jedna z kwestii dyskutowanych na obecnym etapie. Komitet sterujący naszego konsorcjum zastanawia się nad tym, jakie rozwiązania w części mechanicznej i elektrycznej powinno się wdrożyć. W najbliższym czasie będziemy w stanie ogłosić wyniki. Czas realizacji programu elektromobilności jest krótki, więc i nasze działania muszą być zintensyfikowane.

Czy wejście w ten nowy sektor spowodowało jakieś przesunięcie akcentów w działalności firmy?

Kompleksowe wyposażanie tramwajów w kluczowe elementy elektryczne wraz z projektem i montażem jest nadal główną sferą naszej działalności. Obecnie jeździ już ponad 240 tramwajów kompleksowo wyposażonych w aparaturę ENIKI. Wyrastaliśmy z mocnego rynku kolejowego. Naturalnym kolejnym krokiem w rozwoju firmy były tramwaje. Autobusy elektryczne to już historia najnowsza – staramy się podążać za potrzebami klientów.

Proszę przypomnieć o projekcie szybkiej ładowarki do autobusów elektrycznych.

Projekt został opracowany we współpracy z Ursusem. Na początku była to ładowarka plug-in, potem doposażona w system ładowania pantografowego. Jest ona eksploatowana dziś w Lublinie. W kolejnym kontrakcie dla Środy Śląskiej oprócz autobusów dostarczymy także stacjonarne ładowarki zewnętrzne typu plug-in. Pracujemy nad udoskonalaniem systemów ładowania.

Przed dwoma laty przedstawiciele firmy mówili o dobrej koniunkturze międzynarodowej i słabszej na rynku krajowym. Jak przedstawia się sytuacja obecnie?

Od 2015 r. zrealizowaliśmy szereg kontraktów – jednym z nich była dostawa 48 przetwornic do wagonów metra na Filipinach. Dostarczyliśmy także elementy napędu do autobusów elektrycznych dla Warszawy. Te przykłady świadczą o tym, że koniunktura poprawia się zarówno w kraju, jak i za granicą. Program elektromobilności powoduje, że ich rynek nabiera nowego tempa. W ciągu ostatniego roku udział naszego eksportu znacznie wzrósł, w roku 2016 stanowił 30% sprzedaży. Z drugiej strony nastąpiło pewne opóźnienie w uruchamianiu programów finansowanych z nowej unijnej perspektywy budżetowej. Z tego powodu rok 2016 był rokiem przejściowym. Dopiero podsumowanie bieżącego roku pokaże nam dynamikę przyrostu rynku dla Eniki.

Czy udało się podjąć planowaną w 2015 r. ekspansję na rynkach czeskim, ukraińskim i dalekowschodnim?

Efekty były bardzo dobre. Dostarczyliśmy w ubiegłym roku systemy napędowe do trójczłonowych tramwajów dla Lwowa. Teraz jesteśmy w trakcie realizacji kontraktu na elementy napędu, zasilania i sterowania – czyli pełen zakres naszej działalności – do tramwajów produkowanych dla Kijowa. Konsekwentnie realizujemy własną strategię rozwoju.

Jakie umowy zawarto na tegorocznych targach Trako?

Podpisaliśmy kontrakt z Modertransem na dostawę układów napędowych do 40 tramwajów dla Wrocławia. Pozostałe kontrakty są w trakcie finalizowania. Pierwszy dzień targów był dla nas mocnym i przyjemnym zaskoczeniem – liczba przedstawicieli polskich i zagranicznych firm odwiedzających nasze stoisko przerosła nasze oczekiwania. Goście reprezentowali nie tylko sektor kolejowy i tramwajowy, ale także przemysł – oferujemy także, między innymi, generatory grzania indukcyjnego. Mamy nadzieję, że część z nich będzie naszymi nowymi klientami.

Jaką pozycję zajmuje obecnie Enika na polskim rynku?

Firma powstała w 1992 r. i do dziś pozostaje w rękach założyciela. Jesteśmy firmą z całkowicie polskim kapitałem. Nie ma, przynajmniej na razie, planów sprzedaży udziałów ani poszukiwania inwestora strategicznego. Rozwijamy się w sposób organiczny. Zysk wypracowany z działalności operacyjnej inwestujemy w rozwój. Na mocnym przecież rynku business-to-business mamy mocne rekomendacje. Nasz potencjał i know-how czyni nas jednym z liczących się graczy. Dążymy do pozycji lidera niekoniecznie pod względem wolumenu zrealizowanych kontraktów, ale na pewno – jakości produktów.

Zatrudniamy powyżej 100 osób. Mamy własny dział badawczo-rozwojowy. Nasze obroty wzrosły w ciągu ostatniego roku mimo wspomnianego, przejściowego charakteru roku 2016. Na utrzymanie pozycji pozwoliło nam wejście na kolejne rynki zagraniczne.

Potwierdzeniem wysokiego poziomu technologicznego naszych produktów jest fakt, iż nasza tramwajowa przetwornica statyczna z tranzystorami z węglika krzemu (SiC), na TRAKO otrzymała Statuetkę i Dyplom za zajęcie pierwszego miejsca w Konkursie IGKM, w kategorii: Części, Podzespoły i Wyposażenie Taboru. Natomiast za tramwaj Moderus Gamma, który projektowaliśmy w zakresie elektryki i wyposażyliśmy w układ napędowy i zasilania, firma Modertrans otrzymała główną nagrodę w kategorii Tabor Szynowy.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Enika: Z przetwornicami na rynek czeski i dalekowschodni

Komunikacja

Zobacz również:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Enika: Z przetwornicami na rynek czeski i dalekowschodni

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5