Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Medcom: Ponad 20% tramwajów to wagony w technologii SiC.

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Medcom

Data publikacji:
28-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Medcom

Podziel się ze znajomymi:

Ponad 2000 tramwajów na świecie korzysta już z rozwiązań polskiego Medcomu, a przeszło 20% z nich to pojazdy wyposażone w innowacyjne rozwiązania w technologii węglika krzemu (SiC).

Polski producent wprowadził pierwsze produkty SiC do tramwajów już siedem lat temu. Dziś jest to technologia wybierana przez coraz większą liczbę producentów pojazdów i przewoźników, a Medcom wciąż jest jedyną firmą na świecie, który produkuje je seryjnie, na tak dużą skalę. W swojej ofercie ma rozwiązania nie tylko do tramwajów, ale także metra, kolei czy autobusów elektrycznych i wodorowych.

Około 60% z dotychczas zrealizowanych kontraktów tramwajowych Medcomu, to zamówienia na rynek polski. Dzięki kontynuacji współpracy z Pesą i Modertransem rozwiązania Medcomu trafią w najbliższym czasie do kolejnych miast: Chorzowa, Wrocławia, Poznania i Szczecina. W trakcie realizacji jest również zamówienie dla tureckiej firmy Bozankaya do Elbląga (kontrakt pomiędzy Bozankayą a Elblągiem został podpisany podczas wrześniowych targów Trako w Gdańsku). Pozostałe dostawy trafiły do Ameryki Północnej (ok. 20% całkowitej sprzedaży) oraz Europy (20%), ale tramwaje z energoelektroniką polskiej produkcji są również eksploatowane w Japonii i Turcji. Do europejskich miast, które coraz śmielej inwestują w SiC, dołączył ostatnio Belgrad, a w ciągu kilku tygodni rozpocznie się eksploatacja nowego tramwaju w Neapolu. Energoelektronika Medcomu w technologii SiC jest stosowana nie tylko w nowych pojazdach — pod koniec października br. MPK Wrocław zaprezentowało pierwszy tramwaj Škoda 19T zmodernizowany przez Saatz, który po niemal 15 latach eksploatacji otrzymał nie tylko nowy wygląd i udogodnienia dla pasażerów, ale również najnowocześniejszy system napędowy Medcom, powiększając flotę energooszczędnych pojazdów w stolicy Dolnego Śląska.

– Technologia węglika krzemu to w pełni dojrzałe i sprawdzone rozwiązanie, które w ciągu zaledwie siedmiu lat stało się rynkowym standardem. Zainstalowaliśmy w naszych urządzeniach ponad 30 tysięcy modułów tranzystorowych SiC, z których znaczna część trafiła właśnie na rynek tramwajowy. Już teraz 70% z wszystkich urządzeń, produkowanych przez nas na rynek transportu publicznego to urządzenia z węglikiem krzemu. Nie mam wątpliwości, że ich udział będzie rósł, ponieważ poza ponadprzeciętną redukcją zużycia energii, technologia ta ma także szereg innych zalet. Jest niezawodna, gwarantuje niższe koszty LCC, zapewnia cichszą pracę i upraszcza czynności utrzymaniowe – mówi Paweł Choduń, wiceprezes zarządu Medcom.

40% oszczędności energii w tramwajach

Rosnące zainteresowanie ofertą Medcomu jest efektem m.in. wyników, jakie SiC gwarantuje w zakresie energooszczędności. Średnie zużycie energii w warszawskich tramwajach 140N eksploatowanych od 2021 r. jest niższe o prawie 40% niż w pojazdach starszych generacji. Jak podkreśla Paweł Choduń, ten imponujący rezultat osiągnięto dzięki połączeniu technologii węglika krzemu z innymi rozwiązaniami: superkondensatorowym systemem odzysku energii oraz zaprojektowanym pod kątem optymalizacji zużycia energii systemem TCMS.

Równie duże oszczędności uzyskano w tramwajach Moderus Gamma we Wrocławiu. W testach porównawczych przeprowadzonych na początku 2025 roku przez MPK Wrocław na dystansie ponad 100 000 km zmierzono zużycie energii w czterech różnych seriach tramwajów. Wszystkie były testowane w codziennej eksploatacji, przez kilka tygodni. Podczas gdy w pojazdach wyposażonych w tradycyjną energoelektronikę IGBT różnice między generacjami sięgały 8-9%, najnowocześniejsze Moderusy Gamma, z urządzeniami SiC na pokładzie, osiągnęły zużycie energii niższe średnio aż o 30%.

– Energia elektryczna stanowi bardzo istotny składnik kosztów eksploatacji taboru. Moderusy Gamma dla Wrocławia oraz warszawskie tramwaje 140N najlepiej pokazują, że inwestycja w energooszczędne rozwiązania przynosi przewoźnikom ogromne oszczędności. Warto korzystać z najnowszych rozwiązań technicznych, ponieważ tramwaje kupowane dzisiaj, będą służyły następnym pokoleniom pasażerów – dodaje Paweł Choduń.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź. Za miesiąc koniec 2025 roku, czy MPK kupi nowe Moderusy?

Prawo & Finanse

Łódź. Za miesiąc koniec 2025 roku, czy MPK kupi nowe Moderusy?

Daniel Siwak 28 listopada 2025

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na tramwaje jednokierunkowe

Komunikacja

MPK Kraków myśli o tramwajach na wodór

Komunikacja

MPK Kraków myśli o tramwajach na wodór

Jakub Rösler 18 listopada 2025

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Komunikacja

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Jakub Rӧsler, Łukasz Malinowski 17 listopada 2025

Nicea. Tramwaj efektywnym środkiem transportu

Komunikacja

Nicea. Tramwaj efektywnym środkiem transportu

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2025

Zobacz również:

Łódź. Za miesiąc koniec 2025 roku, czy MPK kupi nowe Moderusy?

Prawo & Finanse

Łódź. Za miesiąc koniec 2025 roku, czy MPK kupi nowe Moderusy?

Daniel Siwak 28 listopada 2025

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na tramwaje jednokierunkowe

Komunikacja

MPK Kraków myśli o tramwajach na wodór

Komunikacja

MPK Kraków myśli o tramwajach na wodór

Jakub Rösler 18 listopada 2025

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Komunikacja

Škoda: Polska priorytetowym rynkiem

Jakub Rӧsler, Łukasz Malinowski 17 listopada 2025

Nicea. Tramwaj efektywnym środkiem transportu

Komunikacja

Nicea. Tramwaj efektywnym środkiem transportu

Mateusz Kieruzal 23 listopada 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij