Wracamy do tematu nowych tramwajów dla miejskiego przewoźnika. Chociaż
, to w poznańskiej fabryce Modertransu nadal nie ruszyła produkcja wagonów dla Łodzi. Wyłączając nadchodzące święta MPK ma zaledwie 3,5 tygodnia na podpisanie umowy na produkcję 15 niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma.
– Jesteśmy w trakcie procedowania kredytu na te tramwaje. Myślę, że w grudniu powinniśmy mieć już promesę kredytową. Na jej podstawie powinniśmy podpisać umowę z Modetransem na dostawę 15 tramwajów do połowy 2027 roku – mówi w rozmowie z "Transportem Publicznym" prezes MPK Zbigniew Papierski.
Problem polega na tym, że
o promesie słyszeliśmy już latem tego roku, a jeszcze wcześniej spółka
próbowała w Banku Gospodarstwa Krajowego zaciągnąć nieoprocentowaną pożyczkę. Bezskutecznie. Szef MPK Łódź zaznacza, że pozyskanie tak dużych pieniędzy nie jest łatwą sprawą. – To jest 186 milionów złotych. Bank oczekuje od nas jakiegoś zabezpieczenia. Jesteśmy w trakcie rozmów, bo bank takich kwot na jeden telefon nie pożycza.
Szef MPK Łódź zaznacza, że pozyskanie pieniędzy nie jest to łatwą sprawą. – To jest 186 milionów złotych. Bank oczekuje od nas jakiegoś zabezpieczenia. Jesteśmy w trakcie rozmów, bo bank takich kwot na jeden telefon nie pożycza.
Czy MPK Łódź zdąży z nowymi tramwajami? Czy istnieje więc ryzyko, że całkowicie stracimy szansę na zakup wspomnianych tramwajów? Trudno też spodziewać się, że Modertrans Poznań przedłuży na 2026 rok ważność swojej oferty. I tak czeka już rok. W maju producent zadeklarował gotowość do dalszych rozmów w przypadku pozyskania pieniędzy przez MPK Łódź.
– Myślę, że nie ma takiego ryzyka (...) Mam nadzieję, że w grudniu podpisujemy umowę [z producentem] mając promesę z banku na zakup 15 tramwajów. Potem mamy rok czasu, żeby się określić co do uruchomienia opcji i w międzyczasie monitorujemy sytuację – tłumaczy prezes Papierski. Słyszymy, że spółka nie została wykluczona z konkursu, a jedynie wpisana na listę rezerwową. To ma dawać nadzieję, że w dłuższej perspektywie czasowej będzie można sięgnąć po niewykorzystane środki unijne i zamówić w Modertransie Poznań pozostałe 15 wagonów.
Okazuje się jednak, że utrzymujący się stan, w którym MPK Łódź widnieje na liście rezerwowej CUPT aż do terminu podjęcia decyzji o skorzystaniu z opcji, będzie niekorzystny dla spółki. – Z własnych środków kolejnych piętnastu tramwajów na pewno nie kupimy – przyznaje nam wprost prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.
Większość Konstali mogłaby pójść pod palnik, ale...
Warto przypomnieć, że Modertrans, który za 268,5 mln zł od roku 2022
do 2023 roku dostarczył do Łodzi 30 Moderusów Gamma LF 06 AC, był jedynym oferentem w przetargu z 2024 roku. Tym razem zaproponował kwotę 452 mln zł. Z danych na połowę listopada 2025 roku wynika, że łódzka spółka posiada 350 wagonów a 198 to wagony Konstal 805Na – z różnymi wersjami modernizacji. Aby pasażerom zapewnić większą dostępność niskiej podłogi,
MPK Łódź powinno wymienić od 100 do 120 wagonów.