Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy tramwaje dwusystemowe mogą przyjąć się w Polsce?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
18-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy tramwaje dwusystemowe mogą przyjąć się w Polsce?
fot. RegioTram Kassel
Tramwaje korzystające w granicach miasta z sieci miejskiej, a poza nimi – z torów kolejowych, to rozwiązanie sprawdzone w wielu aglomeracjach w Europie Zachodniej. Co pewien czas pojawiają się pomysły zastosowania go także w polskich miastach. Jego silne i słabe strony były tematem dyskusji podczas Europejskiego Forum Taborowego.

Zdaniem prezesa MPK Wrocław Krzysztofa Balawejdera tramwaj dwusystemowy nie sprawdziłby się w stolicy Dolnego Śląska. – Takie rozwiązanie ma sens tam, gdzie stacje kolejowe są gęsto rozmieszczone. U nas jest ich mało, a jeszcze mniej – tych zintegrowanych z transportem autobusowym czy tramwajowym. To tylko kolejny głośny medialnie temat – ocenił.

Balawejder: Są pilniejsze potrzeby

– Pamiętajmy, że dworzec Wrocław Główny już dziś jest przepełniony. Bez budowy kolejnego toru na estakadzie koncepcja tramwaju dwusystemowego w ogóle mija się z celem, miałaby znaczenie zaledwie symboliczne gdzieś na Leśnicy czy Psim Polu – kontynuował. W najbliższych latach MPK i władze miasta będą więc koncentrowały się na rozwiązywaniu problemów podstawowych, do których zaliczył poprawę stanu technicznego infrastruktury oraz wymianę taboru. – Tramwaje dwusystemowe ich nie rozwiążą – uznał Balawejder.

Prezes przewoźnika odniósł się także do perturbacji wokół wspólnej taryfy MPK i Kolei Dolnośląskich. – Jesteśmy gotowi na przejęcie potoczków pasażerów z Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej – bo tak naprawdę, wbrew nagłośnieniu w mediach, dotyczyło to niewielkiej grupy mieszkańców – stwierdził. Jego zdaniem z pociągów KD i Polregio na podstawie biletów lokalnego transportu zbiorowego we Wrocławiu korzysta zaledwie 3-3,5 tys. osób dziennie. – Jest to niecały procent naszych przewozów z okresu przed pandemią – dodał. MPK Wrocław przewoziło wtedy średnio 560 tys. pasażerów dziennie.

Dostatni: Co z otoczeniem prawnym?

Prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni zgodził się z tym, że przykład miast niemieckich, w których działają tramwaje dwusystemowe, nie nadaje się do przeniesienia w polskie realia. – Nie są one aglomeracjami takimi jak Poznań czy Wrocław. Powinniśmy rozbudowywać sieć tramwajową tam, gdzie jest ona potrzebna. Od kilku lat działa Poznańska Kolej Aglomeracyjna – i należy przede wszystkim rozbudowywać przystanki tak, by skomunikować tramwaje z koleją – uzasadniał.

Poważnym argumentem przeciw tramwajom dwusystemowym jest, według Dostatniego, ryzyko przenoszenia opóźnień z sieci miejskiej na kolejową i odwrotnie. – Do tego dochodzą kwestie skrajni, w tym – wysokości peronów. Jeśli chodzi o sytuację prawną – sam proces legislacyjny potrwałby kilka lat. Problemów nastręczyłaby kwestia kompetencji prowadzących (motorniczych i maszynistów), a także parametrów technicznych, jak choćby szerokości obręczy – mnożył zastrzeżenia.

Z inną sytuacją mamy jednak do czynienia tam, gdzie tramwaj pojawia się w śladzie nieczynnej już linii kolejowej. – Można ją wtedy zaadaptować dla potrzeb komunikacji miejskiej. W naszym mieście taka możliwość istniała w miejscu dawnego torowiska Średzkiej Kolei Powiatowej (na odcinku normalnotorowym). Można było wykorzystać jego ślad do budowy alternatywnego dojazdu do zajezdni Franowo. Teraz jednak ten odcinek już nie powstanie, ponieważ teren został zabudowany przez deweloperów – stwierdził prezes MPK Poznań.

Beim: Warto jednak rozważyć

Sensu istnienia tramwaju dwusystemowego bronił dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. – Koszt taboru rośnie. Musimy poszukiwać bardziej efektywnych rozwiązań. Tramwaj dwusystemowy to rozwiązanie – w przeciwieństwie do kolei – nieprzeregulowane. Wykorzystuje ponadto w centrach miast sieć tramwajową, co pozwala odciążyć główne węzły komunikacyjne poprzez obsługę dworca od strony tramwajowej, nie kolejowej – przekonywał.

Oprócz tego, jak przypomniał dr Beim, tramwaj dwusystemowy pozwala bardziej efektywnie wykorzystać linie kolejowe czy bocznice, którymi kursuje np. tylko kilka par pociągów towarowych na dobę. W godzinach szczytu można eksploatować takie odcinki jako element ciągu tramwajowego, a w nocy – nadal jako towarową linię kolejową. – Z tych właśnie powodów tramwaj dwusystemowy zyskuje dziś na świecie wielką popularność – podsumował.

Odnosząc się szerzej do kwestii rozbudowy sieci tramwajowych, ekspert ocenił, że proces ten utrudniają często w Polsce granice administracyjne. – Sieć należy rozbudowywać tam, gdzie są mieszkańcy – zarówno w granicach miasta, jak i poza nimi w aglomeracji – przekonywał. Wiele obszarów w granicach miasta jest zaludnionych mniej gęsto, niż pobliskie ośrodki satelickie. – Dobrze funkcjonujące przepisy – takie, jak te obowiązujące w Niemczech, Francji czy Szwajcarii – pozwalają władzom samorządowym na tego rodzaju działania, jeśli tylko pozwolą one uzyskać określony efekt transportowy w aglomeracji. Powinniśmy umożliwić miastom swobodne inwestowanie poza ich granicami także w Polsce, likwidując bariery biurokratyczne – wezwał.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław: Mosty Chrobrego z torowiskiem. Otwarcie jeszcze we wrześniu

Przestrzeń

Wrocław: Mosty Chrobrego z torowiskiem. Otwarcie jeszcze we wrześniu

Błażej Organisty 06 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Prace w centrum opóźnione. Co z powrotem tramwajów?

Przestrzeń

TAT na wrocławski Nowy Dwór po testach. Tramwaje ruszą za kilka dni

Komunikacja

Inwestycje tramwajowe: Tabor i infrastruktura wciąż wymagają odnowy

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Wrocław: Mosty Chrobrego z torowiskiem. Otwarcie jeszcze we wrześniu

Przestrzeń

Wrocław: Mosty Chrobrego z torowiskiem. Otwarcie jeszcze we wrześniu

Błażej Organisty 06 września 2023

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Prace w centrum opóźnione. Co z powrotem tramwajów?

Przestrzeń

TAT na wrocławski Nowy Dwór po testach. Tramwaje ruszą za kilka dni

Komunikacja

Inwestycje tramwajowe: Tabor i infrastruktura wciąż wymagają odnowy

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5