Po naszej publikacji „Gminny trud wyznaczania przystanku” zwrócili się do nas czytelnicy z pytaniami dotyczącymi zawiłości regulacji prawnych związanych z tą tematyką. Tym razem chodzi o przewozy szkolne – czy to przewóz specjalny i czy musi korzystać z przystanków?
Chodzi o przewóz szkolny organizowany przez gminę – czy jest to przewóz specjalny, a także czy musi koniecznie korzystać z wyznaczonych przystanków, a nie np. młodzież wysadzać w dogodnym miejscu uzgodnionym z Policją?
Zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z takimi pytaniami.
Przewóz regularny specjalnyPiotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wyjaśnił nam, że ustawa o transporcie drogowym przewiduje m.in. przewozy regularne specjalne.
- Art. 4 pkt. 9 ustawy o transporcie drogowym podaje definicję przewozu regularnego specjalnego jako niepublicznego przewozu regularnego określonej grupy osób, z wyłączeniem innych osób. Zasadniczą cechą wyróżniającą przewóz regularny specjalny od przewozu regularnego jest jego niepubliczny charakter – wytłumaczył.
Przewozami specjalnymi mogą być więc przewozy pracownicze, czy właśnie szkolne.
- Usługi polegające na regularnym przewozie określonej kategorii pasażerów, wyznaczonymi trasami, przy wykorzystaniu stałych przystanków, uważa się za specjalne usługi regularne – sprecyzował Popa.
Zezwolenie jest konieczneUst. o transporcie drogowym w art. 18 ust. 1 pkt 1 dla przewozów regularnych specjalnych wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez odpowiednie organy (w zależności od zasięgu – gmina, powiat, województwo, ministerstwo). By je uzyskać przewoźnik musi dostarczyć stosowne dokumenty.
- Jednym z nich jest proponowany rozkład jazdy uwzględniający przystanki, godziny odjazdów i przyjazdów środków transportowych, długość linii komunikacyjnej, podaną w kilometrach i odległości między przystankami oraz liczbę pojazdów niezbędnych do wykonywania codziennych przewozów, zgodnie z rozkładem jazdy – wyjaśnił rzecznik MIR.
Tylko legalne przystankiPodobnie, jak w każdym innym transporcie regularnym, obsługa pasażerów możliwa jest jedynie na przystankach komunikacyjnych. Nie ma więc mowy o obsłudze uczniów przez autobus szkolny w dowolnym miejscu, bo akurat w pobliżu nie ma przystanku.
Art. 15 ust. 2 ustawy publicznym transporcie zbiorowym stanowi, że rada gminy zobowiązana jest do podjęcia uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków, oraz zasad korzystania z tych obiektów. Oznacza to, że w omawianym przypadku rada gminy musi wyznaczyć przystanki komunikacyjne w pobliżu szkoły tak, aby przewoźnik realizujący przewozy szkolne dla tej placówki mógł legalnie zatrzymać tam autobus w celu obsługi uczniów. Tryb wyznaczania przystanku komunikacyjnego opisywaliśmy już
na łamach serwisu transport-publiczny.pl.Jeśli więc na całym ciągu ulicy, przy której zlokalizowana jest szkoła, nie ma żadnego przystanku, trzeba go wyznaczyć i sprecyzować zasady korzystania z niego. Można próbować ograniczyć korzystanie z niego tylko dla gimbusów. Z drugiej jednak strony co stoi na przeszkodzie, aby z przystanku przy szkole korzystali także przewoźnicy realizujący regularne przewozy publiczne? Wszak to przełoży się na mniejszą ilość osób poruszających się samochodem w okolicy szkoły, a na tym zyska bezpieczeństwo okolicy, czym szkoła i władze gminy powinny być jak najbardziej zainteresowane.