Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Czy gimbusy potrzebują przystanków?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Czy gimbusy potrzebują przystanków?
fot. Radosław Drożdżewski, lic. CC BY-SA 3.0gimbus
Po naszej publikacji „Gminny trud wyznaczania przystanku” zwrócili się do nas czytelnicy z pytaniami dotyczącymi zawiłości regulacji prawnych związanych z tą tematyką. Tym razem chodzi o przewozy szkolne – czy to przewóz specjalny i czy musi korzystać z przystanków?

Chodzi o przewóz szkolny organizowany przez gminę – czy jest to przewóz specjalny, a także czy musi koniecznie korzystać z wyznaczonych przystanków, a nie np. młodzież wysadzać w dogodnym miejscu uzgodnionym z Policją?

Zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z takimi pytaniami.

Przewóz regularny specjalny

Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wyjaśnił nam, że ustawa o transporcie drogowym przewiduje m.in. przewozy regularne specjalne.

- Art. 4 pkt. 9 ustawy o transporcie drogowym podaje definicję przewozu regularnego specjalnego jako niepublicznego przewozu regularnego określonej grupy osób, z wyłączeniem innych osób. Zasadniczą cechą wyróżniającą przewóz regularny specjalny od przewozu regularnego jest jego niepubliczny charakter – wytłumaczył.

Przewozami specjalnymi mogą być więc przewozy pracownicze, czy właśnie szkolne.

- Usługi polegające na regularnym przewozie określonej kategorii pasażerów, wyznaczonymi trasami, przy wykorzystaniu stałych przystanków, uważa się za specjalne usługi regularne – sprecyzował Popa.

Zezwolenie jest konieczne

Ust. o transporcie drogowym w art. 18 ust. 1 pkt 1 dla przewozów regularnych specjalnych wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez odpowiednie organy (w zależności od zasięgu – gmina, powiat, województwo, ministerstwo). By je uzyskać przewoźnik musi dostarczyć stosowne dokumenty.
- Jednym z nich jest proponowany rozkład jazdy uwzględniający przystanki, godziny odjazdów i przyjazdów środków transportowych, długość linii komunikacyjnej, podaną w kilometrach i odległości między przystankami oraz liczbę pojazdów niezbędnych do wykonywania codziennych przewozów, zgodnie z rozkładem jazdy – wyjaśnił rzecznik MIR.

Tylko legalne przystanki

Podobnie, jak w każdym innym transporcie regularnym, obsługa pasażerów możliwa jest jedynie na przystankach komunikacyjnych. Nie ma więc mowy o obsłudze uczniów przez autobus szkolny w dowolnym miejscu, bo akurat w pobliżu nie ma przystanku.

Art. 15 ust. 2 ustawy publicznym transporcie zbiorowym stanowi, że rada gminy zobowiązana jest do podjęcia uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków, oraz zasad korzystania z tych obiektów. Oznacza to, że w omawianym przypadku rada gminy musi wyznaczyć przystanki komunikacyjne w pobliżu szkoły tak, aby przewoźnik realizujący przewozy szkolne dla tej placówki mógł legalnie zatrzymać tam autobus w celu obsługi uczniów. Tryb wyznaczania przystanku komunikacyjnego opisywaliśmy już na łamach serwisu transport-publiczny.pl.

Jeśli więc na całym ciągu ulicy, przy której zlokalizowana jest szkoła, nie ma żadnego przystanku, trzeba go wyznaczyć i sprecyzować zasady korzystania z niego. Można próbować ograniczyć korzystanie z niego tylko dla gimbusów. Z drugiej jednak strony co stoi na przeszkodzie, aby z przystanku przy szkole korzystali także przewoźnicy realizujący regularne przewozy publiczne? Wszak to przełoży się na mniejszą ilość osób poruszających się samochodem w okolicy szkoły, a na tym zyska bezpieczeństwo okolicy, czym szkoła i władze gminy powinny być jak najbardziej zainteresowane.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Łukasz Malinowski 26 września 2022

Godzianów ze szkolnym elektrobusem od Solarisa?

Komunikacja

Godzianów ze szkolnym elektrobusem od Solarisa?

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2020

Bielany kupią szkolny elektrobus Solarisa?

Komunikacja

Bielany kupią szkolny elektrobus Solarisa?

Witold Urbanowicz 30 marca 2020

Bielany zamawiają elektrycznego gimbusa

Komunikacja

Bielany zamawiają elektrycznego gimbusa

Jakub Dybalski 11 lutego 2020

MI opowiada się za otwarciem przewozów szkolnych

Komunikacja

Zobacz również:

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Prawo & Finanse

ZDM Warszawa o ulicach i chodnikach po zmianie prawa: Rewolucji nie będzie

Łukasz Malinowski 26 września 2022

Godzianów ze szkolnym elektrobusem od Solarisa?

Komunikacja

Godzianów ze szkolnym elektrobusem od Solarisa?

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2020

Bielany kupią szkolny elektrobus Solarisa?

Komunikacja

Bielany kupią szkolny elektrobus Solarisa?

Witold Urbanowicz 30 marca 2020

Bielany zamawiają elektrycznego gimbusa

Komunikacja

Bielany zamawiają elektrycznego gimbusa

Jakub Dybalski 11 lutego 2020

MI opowiada się za otwarciem przewozów szkolnych

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5