Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Czy gimbusy potrzebują przystanków?

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2015-11-24 07:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy gimbusy potrzebują przystanków?
gimbusfot. Radosław Drożdżewski, lic. CC BY-SA 3.0
Po naszej publikacji „Gminny trud wyznaczania przystanku” zwrócili się do nas czytelnicy z pytaniami dotyczącymi zawiłości regulacji prawnych związanych z tą tematyką. Tym razem chodzi o przewozy szkolne – czy to przewóz specjalny i czy musi korzystać z przystanków?

Chodzi o przewóz szkolny organizowany przez gminę – czy jest to przewóz specjalny, a także czy musi koniecznie korzystać z wyznaczonych przystanków, a nie np. młodzież wysadzać w dogodnym miejscu uzgodnionym z Policją?

Zwróciliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z takimi pytaniami.

Przewóz regularny specjalny

Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wyjaśnił nam, że ustawa o transporcie drogowym przewiduje m.in. przewozy regularne specjalne.

- Art. 4 pkt. 9 ustawy o transporcie drogowym podaje definicję przewozu regularnego specjalnego jako niepublicznego przewozu regularnego określonej grupy osób, z wyłączeniem innych osób. Zasadniczą cechą wyróżniającą przewóz regularny specjalny od przewozu regularnego jest jego niepubliczny charakter – wytłumaczył.

Przewozami specjalnymi mogą być więc przewozy pracownicze, czy właśnie szkolne.

- Usługi polegające na regularnym przewozie określonej kategorii pasażerów, wyznaczonymi trasami, przy wykorzystaniu stałych przystanków, uważa się za specjalne usługi regularne – sprecyzował Popa.

Zezwolenie jest konieczne

Ust. o transporcie drogowym w art. 18 ust. 1 pkt 1 dla przewozów regularnych specjalnych wymaga uzyskania zezwolenia wydanego przez odpowiednie organy (w zależności od zasięgu – gmina, powiat, województwo, ministerstwo). By je uzyskać przewoźnik musi dostarczyć stosowne dokumenty.
- Jednym z nich jest proponowany rozkład jazdy uwzględniający przystanki, godziny odjazdów i przyjazdów środków transportowych, długość linii komunikacyjnej, podaną w kilometrach i odległości między przystankami oraz liczbę pojazdów niezbędnych do wykonywania codziennych przewozów, zgodnie z rozkładem jazdy – wyjaśnił rzecznik MIR.

Tylko legalne przystanki

Podobnie, jak w każdym innym transporcie regularnym, obsługa pasażerów możliwa jest jedynie na przystankach komunikacyjnych. Nie ma więc mowy o obsłudze uczniów przez autobus szkolny w dowolnym miejscu, bo akurat w pobliżu nie ma przystanku.

Art. 15 ust. 2 ustawy publicznym transporcie zbiorowym stanowi, że rada gminy zobowiązana jest do podjęcia uchwały w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest jednostka samorządu terytorialnego, udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków, oraz zasad korzystania z tych obiektów. Oznacza to, że w omawianym przypadku rada gminy musi wyznaczyć przystanki komunikacyjne w pobliżu szkoły tak, aby przewoźnik realizujący przewozy szkolne dla tej placówki mógł legalnie zatrzymać tam autobus w celu obsługi uczniów. Tryb wyznaczania przystanku komunikacyjnego opisywaliśmy już na łamach serwisu transport-publiczny.pl.

Jeśli więc na całym ciągu ulicy, przy której zlokalizowana jest szkoła, nie ma żadnego przystanku, trzeba go wyznaczyć i sprecyzować zasady korzystania z niego. Można próbować ograniczyć korzystanie z niego tylko dla gimbusów. Z drugiej jednak strony co stoi na przeszkodzie, aby z przystanku przy szkole korzystali także przewoźnicy realizujący regularne przewozy publiczne? Wszak to przełoży się na mniejszą ilość osób poruszających się samochodem w okolicy szkoły, a na tym zyska bezpieczeństwo okolicy, czym szkoła i władze gminy powinny być jak najbardziej zainteresowane.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Czy nowe standardy rowerowe będą dobre?

Mobilność

Warszawa. Czy nowe standardy rowerowe będą dobre?

Rafał Stawecki 17 marca 2016

Co dobre dla busiarzy, szkodliwe dla komunikacji publicznej?

Felietony i komentarze

Co dobre dla busiarzy, szkodliwe dla komunikacji publicznej?

Dominik Wójcik 22 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5