– Myślimy o skali 200 pojazdów z ok. 400 - 500 miejscami postojowymi przeznaczonymi dla użytkowników, natomiast docelowa ilość zarówno aut jak i stacji zostanie doprecyzowana podczas postępowania – tłumaczy nam Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki we wrocławskim ratuszu.
Wrocław jest polskim miastem, które najpoważniej rozważa wprowadzenie car–sharingu, czyli systemu miejskiej wypożyczalni samochodów na wzór podobnych systemów rowerowych. Dolnośląski pomysł
opisaliśmy dokładnie tutaj. Wrocław jest na etapie wyboru partnera, z którym miałby prowadzić taką usługę.
Jakub Dybalski: Skąd pomysł na taką usługę? Jaki efekt miasto chciałoby osiągnąć w ten sposób?
Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki: W dobie narastającej ilości aut miasto Wrocław czyni wszelkie starania, by zachować zrównoważony rozwój miasta. Wdrażając politykę mobilności zależy nam przede wszystkim na uwolnieniu przestrzeni miejskiej a także na zmniejszeniu emisji zanieczyszczeń poprzez promowanie niskoemisyjnej formy transportu. Podpatrujemy inne miasta z car-sharingiem. Współdzielenie, czy współużytkowanie auta może stać się jednym z rozwiązań. Statystyki pokazują, że jeden pojazd w car–sharingu może zastąpić ok. 7-10 pojazdów indywidualnych.
Jakiej wielkości miałby to być system?
Myślimy o skali 200 pojazdów z ok. 400 - 500 miejscami postojowymi przeznaczonymi dla użytkowników, natomiast docelowa ilość zarówno aut jak i stacji zostanie doprecyzowana podczas postępowania. Obszar funkcjonowania, to granice administracyjne miasta Wrocławia oraz ok. 10 km poza jego granicami
Jaką formę płatności i jaką wysokość opłat przewidujecie?
Chcielibyśmy, żeby opłata za wypożyczenie wyznaczana była w sposób maksymalnie prosty np. na bazie jednego – czas wypożyczenia – lub maksymalnie dwóch parametrów – czas i długość przejechanej trasy – ale o tym będzie decydował partner prywatny.
Czy to miasto miało by być właścicielem systemu i go obsługiwać, czy może całość byłaby zlecona zewnętrznej firmie?
Po przeprowadzonym dialogu technicznym wiemy, że właścicielem systemu wypożyczalni, w tym floty pojazdów elektrycznych, oprogramowania, infrastruktury będzie partner prywatny. Miasto zamawiając usługę uruchomienia i zarządzania miejską wypożyczalnią samochodów, udostępni konkretne miejsca postojowe i będzie współpracować na rzecz pewnych przywilejów dla korzystających z pojazdów elektrycznych. Partner prywatny będzie prowadził wypożyczalnię na własne ryzyko i będzie miał pełną swobodę decyzyjną, także w zakresie kształtowania wysokości opłat wnoszonych przez użytkowników.
Z kim prowadziliście dialog? Czy były to firmy zagraniczne, czy może ktoś w Polsce też byłby gotów się podjąć takiej usługi?
W latach 2014 i 2015 były prowadzone rozmowy z kilkoma przedstawicielami firm w ramach dialogu technicznego, którzy dzielili się swoimi doświadczeniami z funkcjonowania istniejących systemów. Były wśród nich zarówno firmy z Polski jak i firmy zagraniczne.
Kiedy system mógłby zostać uruchomiony?
Szacujemy, że jest możliwość pojawienia się pierwszych samochodów pod koniec 2016 lub na początku 2017 r., o ile tylko dojdzie do wyboru partnera w ciągu 3 - 5 miesięcy. 14 sierpnia 2015 ogłosiliśmy postępowanie w trybie koncesji o usługi a zainteresowani partnerzy mają czas do 29.09.2015 do składania wniosków. Później nastąpi etap negocjacji.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.