Partnerzy serwisu:
Mobilność

Panek: Rozwój carsharingu dopiero przed nami

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-10-17 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polskie miasta nie są na razie w pełni gotowe na współdzielenie samochodów, ale ten stan szybko może się zmienić – ocenił prezes Panek SA Maciej Panek. Jak dodał, błędem byłoby jednak zakładanie, że carsharing musi opierać się wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Poświęcone przyszłości tego rodzaju transportu w Polsce wystąpienie było częścią panelu podczas Kongresu Transportu Publicznego.

System carsharingu można – według prelegenta – traktować jako kolejny po rozpowszechnionych już systemach roweru publicznego etap rozwoju transportu współdzielonego. Jego przewagą nad rowerem jest lepsze dostosowanie do zmieniających się w ciągu roku warunkach pogodowych. Ważne jest dokonanie rozróżnienia między dwoma typami carsharingu: stacjonarnym i freefloatingowym. – Model stacjonarny zaczął być stosowany wcześniej. Klient wypożycza samochód i zwraca go w miejscu tym samym lub wyznaczonym przez wypożyczającego. Bardziej przyjazny dla użytkownika jest freefloating: klient sam wyszukuje dostępny samochód, a potem zostawia w dowolnej lokalizacji w granicach strefy – wyjaśnił Panek.

Ekologia i oszczędność przestrzeni

– W Polsce mamy dziś nadmiar prywatnych samochodów, często starych i niespełniających norm ekologicznych czy bezpieczeństwa – stwierdził prezes. Co więcej, właściciele samochodów nie używają ich przez większość czasu: średnio przez 96% czasu pojazdy stoją i czekają na właścicieli. Powoduje to zagarnianie coraz większej powierzchni z miastach przez parkingi, wykorzystywane w mało efektywny sposób. Z tym z kolei wiążą się dalsze problemy, takie jak smog i korki na ulicach (dużą część ruchu generują kierowcy krążący po mieście w poszukiwaniu wolnego miejsca parkingowego).

Zdaniem przedstawiciela wypożyczalni częścią rozwiązania tego problemu może być właśnie carsharing. – Samochód jest dostępny wtedy, kiedy chcą klienci. Każdy pojazd jest wykorzystywany przez wiele osób w jednym dniu – to rozwiązanie znacznie bardziej wydajne, niż samochód właścicielski – przekonywał.

Prawo i mentalność

Rozwój tej formy transportu wymaga współpracy z miejskimi samorządami. Na razie niewiele miast zdecydowało się podjąć odpowiednie kroki. – Dziś w miarę dobrze przygotowane do otwarcia tylko Poznań i Gdynia, które uchwaliły odpowiednie regulacje prawne. Nawet tam jednak opłaty za parkowanie dla samochodów współdzielonych są wciąż za duże, a dla właścicielskich – zbyt niskie. Wprowadzanie ekologicznych rozwiązań do miast wymaga bardziej zdecydowanych działań - podkreślił prezes.

Przeszkody w rozwoju współdzielenia samochodów mają także charakter mentalnościowy. – Wśród Polaków daje się zaobserwować kult posiadania wszystkiego na własność, czy jest to samochód, czy mieszkanie. Chcemy zmieniać tę mentalność. W nowoczesnych społeczeństwach występuje raczej tendencja do współużytkowania wielu dóbr materialnych, w tym samochodów – przekonywał Panek. Dochodzi też niestety do dewastacji. – Próby kradzieży były, co prawda, nieudane, ale złodzieje, którym nie udało się ukraść, „mścili się”, np. odpalając we wnętrzu gaśnicę – wspominał prezes. Zdarzało się też, że niektórzy klienci zostawiali samochód na sporej głębokości w wodzie.

Samochody elektryczne na razie nieopłacalne

Pojazdy wykorzystywane w warszawskim systemie – hybrydowe Toyoty Yaris – są niskoemisyjne. – Emisja dwutlenku węgla wynosi 75 g na kilometr, podczas gdy samochody spalinowe spełniające normę Euro 6 produkują powyżej 100 g – poinformował mówca. Zaznaczył jednak, że opieranie dalszego rozwoju carsharingu tylko na samochodach hybrydowych lub elektrycznych jest co najmniej dyskusyjne. – Czy jesteśmy gotowi na carsharing czysto elektryczny? Takie założenie przyjęli twórcy ustawy o elektromobilności. Tymczasem w skali świata taki napęd ma tylko 15% wypożyczanych pojazdów – przytoczył dane prezes. Jego zdaniem błędem ustawy jest chęć dokonania zbyt szybkiego przeskoku wbrew utartym przyzwyczajeniom kierowców. – Trzeba najpierw zachęcić ludzi, by próbowali nowych rozwiązań – stwierdził.

Barierą powstrzymującą przed zakupem samochodu elektrycznego wielu nabywców tak indywidualnych, jak i biznesowych jest brak rynku wtórnego. Wysokie są także same ceny nowych pojazdów, które potrafią trzykrotnie przekraczać koszt zakupu pojazdu o napędzie konwencjonalnym. Sprawia to, że wypożyczanie samochodów elektrycznych jest nieopłacalne, co potwierdzają przykłady z San Diego i Berlina (wypożyczalnie zamknięte po kilku latach) oraz Paryża (od 6 lat brak zysków mimo wsparcia ze strony władz miasta). – Nasza wypożyczalnia samochodów hybrydowych na razie notuje dobre wyniki, ale także my zastanawiamy się, czy nadal należy inwestować tylko w takie pojazdy – przyznał Panek.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Prywatny carsharing z hybrydami

Komunikacja

Warszawa: Prywatny carsharing z hybrydami

inf. prasowa 11 lipca 2017

Warszawski carsharing do końca roku. W lipcu zajmą się tym radni

Komunikacja

Warszawski carsharing do końca roku. W lipcu zajmą się tym radni

Witold Urbanowicz 20 czerwca 2017

W oczekiwaniu na warszawski carsharing. Ma ruszyć do końca roku

Mobilność

W oczekiwaniu na warszawski carsharing. Ma ruszyć do końca roku

Witold Urbanowicz 21 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5