Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Buspas z Łomianek. Powstanie zespół roboczy, który oceni koszty

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-10-01 16:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Buspas z Łomianek. Powstanie zespół roboczy, który oceni koszty
fot. Wiesław Z. / fotopolska.eu
Burmistrz Łomianek, Małgorzata Żebrowska-Piotrak, spotkała się z Rafałem Trzaskowskim, prezydentem Warszawy, w sprawie wybudowania buspasów między Łomiankami a stolicą. Pasy te miałyby powstać poprzez poszerzenie jezdni ulicy Pułkowej, bez ograniczania liczby pasów ruchu ogólnego. Władze Łomianek mówią o „kroku milowym”, ale do realizacji koncepcji jest na razie daleko. Wymiernym efektem spotkania jest decyzja o powołaniu zespołu roboczego ds. oceny kosztów i wykonalności inwestycji.

Cyklicznie pojawia się temat poprawy komunikacji między gminami wokół Warszawy a stolicą – łącznie z propozycjami budowy podmiejskich tras tramwajowych. Jak dotąd jednak wiele z tych zapowiedzi nie wychodziło. Najczęściej z powodu spodziewanych kosztów bądź obaw o wpływ na ruch ogólny.

O tramwaju mówiły też kiedyś Łomianki. Skończyło się jednak jedynie na przedstawieniu koncepcji. Być może więcej szczęścia będzie miał pomysł wyznaczenia buspasa. Koncepcję jego wybudowania w listopadzie zeszłego roku na zlecenie Łomianek zaprezentowała firma TransEko. Pas dla autobusów może zostać wprowadzony dzięki wydaniu decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S7 w nowym śladzie, która – jak oceniają lokalni społecznicy na bazie analiz GDDKiA – zdejmie sporą część ruchu z ulicy Pułkowej.

Analizami objęty został ok. 2,6-kilometrowy odcinek ciągu ulic Kolejowej i Pułkowej od ulicy Pancerz w Łomiankach do ulicy Muzealnej w Warszawie. Średnia prędkość autobusów jadących do Warszawy spada do 11,8 km/h w szczycie porannym i 17,4 km/h w szczycie popołudniowym. Straty dla jednego autobusu rano między Brukową a Młocinami sięgają 8,5 min. Przyjęto rozwiązanie wyznaczenia pasa autobusowego jako dodatkowego pasa ruchu, czyli poprzez poszerzenie ulicy Pułkowej lub z wykorzystaniem pasa dzielącego. Według analiz liczba pasażerów w kierunku Warszawy wzrosłaby o 15-25% w zależności od odcinka.

Koszt wyznaczenia wydzielonego pasa, tylko w kierunku Warszawy, poprowadzonego środkiem, oceniono na 7,3 mln zł netto. W przypadku buspasa na skrajnym pasie ruchu koszt ten wynosi 8,7 mln zł. Wyznaczenie buspasów w obu kierunkach po środku to wydatek rzędu 16,5 mln zł, a na pasach skrajnych – 12,9 mln zł netto. Analizy wykazały, że każdy z wariantów jest uzasadniony ekonomicznie. Autorzy opracowania zarekomendowali budowę pasa autobusowego w kierunku Warszawy, poprzez poszerzenie ul. Pułkowej na zewnątrz.

Wczoraj (30 września) w tej sprawie spotkali się Małgorzata Żebrowska-Piotrak, burmistrz Łomianek oraz Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Zdecydowaliśmy o powołaniu zespołu roboczego ds. oceny kosztów i wykonalności inwestycji oraz koordynacji działań. Cieszą kolejne kroki. Ten wydaje się milowy – komentuje burmistrz Łomianek. – Sprawa jest niezwykle ważna dla mieszkańców północy aglomeracji warszawskiej. Buspas umożliwi im łatwiejszy dojazd do metra, omijając uciążliwe korki. Dzięki buspasowi zmniejszy się też zanieczyszczenie powietrza – stwierdza obecny na spotkaniu Paweł Zalewski, który z ramienia Koalicji Obywatelskiej startuje w wyborach parlamentarnych.

Jak pisze Gazeta Stołeczna, „pozytywnie nastawiony” do tej kwestii jest Rafał Trzaskowski. Warszawa byłaby skłonna partycypować w kosztach, o ile te nie okażą się bardzo wysokie. Te jednak mogą być wyższe niż podaje TransEko – konieczna może się okazać przebudowa kilku skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź wpuszcza samochody elektryczne na buspasy

Komunikacja

Łódź wpuszcza samochody elektryczne na buspasy

Roman Czubiński 07 września 2019

Wrocław: Powstanie nowy buspas na ul. Podwale

Przestrzeń

Wrocław: Powstanie nowy buspas na ul. Podwale

Redakcja 18 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5