Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Buspas z Łomianek. Powstanie zespół roboczy, który oceni koszty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Buspas z Łomianek. Powstanie zespół roboczy, który oceni koszty
fot. Wiesław Z. / fotopolska.eu
Burmistrz Łomianek, Małgorzata Żebrowska-Piotrak, spotkała się z Rafałem Trzaskowskim, prezydentem Warszawy, w sprawie wybudowania buspasów między Łomiankami a stolicą. Pasy te miałyby powstać poprzez poszerzenie jezdni ulicy Pułkowej, bez ograniczania liczby pasów ruchu ogólnego. Władze Łomianek mówią o „kroku milowym”, ale do realizacji koncepcji jest na razie daleko. Wymiernym efektem spotkania jest decyzja o powołaniu zespołu roboczego ds. oceny kosztów i wykonalności inwestycji.

Cyklicznie pojawia się temat poprawy komunikacji między gminami wokół Warszawy a stolicą – łącznie z propozycjami budowy podmiejskich tras tramwajowych. Jak dotąd jednak wiele z tych zapowiedzi nie wychodziło. Najczęściej z powodu spodziewanych kosztów bądź obaw o wpływ na ruch ogólny.

O tramwaju mówiły też kiedyś Łomianki. Skończyło się jednak jedynie na przedstawieniu koncepcji. Być może więcej szczęścia będzie miał pomysł wyznaczenia buspasa. Koncepcję jego wybudowania w listopadzie zeszłego roku na zlecenie Łomianek zaprezentowała firma TransEko. Pas dla autobusów może zostać wprowadzony dzięki wydaniu decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S7 w nowym śladzie, która – jak oceniają lokalni społecznicy na bazie analiz GDDKiA – zdejmie sporą część ruchu z ulicy Pułkowej.

Analizami objęty został ok. 2,6-kilometrowy odcinek ciągu ulic Kolejowej i Pułkowej od ulicy Pancerz w Łomiankach do ulicy Muzealnej w Warszawie. Średnia prędkość autobusów jadących do Warszawy spada do 11,8 km/h w szczycie porannym i 17,4 km/h w szczycie popołudniowym. Straty dla jednego autobusu rano między Brukową a Młocinami sięgają 8,5 min. Przyjęto rozwiązanie wyznaczenia pasa autobusowego jako dodatkowego pasa ruchu, czyli poprzez poszerzenie ulicy Pułkowej lub z wykorzystaniem pasa dzielącego. Według analiz liczba pasażerów w kierunku Warszawy wzrosłaby o 15-25% w zależności od odcinka.

Koszt wyznaczenia wydzielonego pasa, tylko w kierunku Warszawy, poprowadzonego środkiem, oceniono na 7,3 mln zł netto. W przypadku buspasa na skrajnym pasie ruchu koszt ten wynosi 8,7 mln zł. Wyznaczenie buspasów w obu kierunkach po środku to wydatek rzędu 16,5 mln zł, a na pasach skrajnych – 12,9 mln zł netto. Analizy wykazały, że każdy z wariantów jest uzasadniony ekonomicznie. Autorzy opracowania zarekomendowali budowę pasa autobusowego w kierunku Warszawy, poprzez poszerzenie ul. Pułkowej na zewnątrz.

Wczoraj (30 września) w tej sprawie spotkali się Małgorzata Żebrowska-Piotrak, burmistrz Łomianek oraz Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Zdecydowaliśmy o powołaniu zespołu roboczego ds. oceny kosztów i wykonalności inwestycji oraz koordynacji działań. Cieszą kolejne kroki. Ten wydaje się milowy – komentuje burmistrz Łomianek. – Sprawa jest niezwykle ważna dla mieszkańców północy aglomeracji warszawskiej. Buspas umożliwi im łatwiejszy dojazd do metra, omijając uciążliwe korki. Dzięki buspasowi zmniejszy się też zanieczyszczenie powietrza – stwierdza obecny na spotkaniu Paweł Zalewski, który z ramienia Koalicji Obywatelskiej startuje w wyborach parlamentarnych.

Jak pisze Gazeta Stołeczna, „pozytywnie nastawiony” do tej kwestii jest Rafał Trzaskowski. Warszawa byłaby skłonna partycypować w kosztach, o ile te nie okażą się bardzo wysokie. Te jednak mogą być wyższe niż podaje TransEko – konieczna może się okazać przebudowa kilku skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Warszawska Odyseja buspasowa

Mobilność

Warszawska Odyseja buspasowa

Paulina Piziorska 28 marca 2025

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Prawo & Finanse

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Robert Pietrzak / UM Gdańsk, oprac. JR 24 lipca 2024

Gdańsk planuje buspas na Spacerowej. W dwóch wariantach

Przestrzeń

Gdańsk planuje buspas na Spacerowej. W dwóch wariantach

Kamila Grzenkowska / www.gdansk.pl 02 lipca 2024

Straż Miejska skontroluje buspasy. Projekt RBF w Sejmie

Prawo & Finanse

Buspas na Puławskiej – więcej pasażerów, wyższa punktualność

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Warszawska Odyseja buspasowa

Mobilność

Warszawska Odyseja buspasowa

Paulina Piziorska 28 marca 2025

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Prawo & Finanse

Gdańsk uruchamia buspas na al. Grunwaldzkiej

Robert Pietrzak / UM Gdańsk, oprac. JR 24 lipca 2024

Gdańsk planuje buspas na Spacerowej. W dwóch wariantach

Przestrzeń

Gdańsk planuje buspas na Spacerowej. W dwóch wariantach

Kamila Grzenkowska / www.gdansk.pl 02 lipca 2024

Straż Miejska skontroluje buspasy. Projekt RBF w Sejmie

Prawo & Finanse

Buspas na Puławskiej – więcej pasażerów, wyższa punktualność

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij