Ważnym elementem działalności PKS Bolesławiec jest obecnie obsługa linii powiatowych. Starostwo zleca jednak realizację kursów głównie w dni robocze. Spora ich część jest wykonywana tylko w okresie nauki szkolnej.
Dolnośląski urząd marszałkowski nie planuje uruchamiać linii autobusowych w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Działające na terenie województwa przedsiębiorstwa wywodzące się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej obsługują jednak kursy dotowane z rządowego programu, których organizatorami pozostają samorządy niższego szczebla. Jednym z przewoźników jest Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Bolesławcu.
Spore zlecenie ze strony powiatu
– Powiat jest organizatorem linii użyteczności publicznej. Komunikacja odbywa się we wszystkie dni tygodnia – mówi Emilia Michałowska z Wydziału Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Bolesławcu. Potwierdza, że wszystkie zlecane przez samorząd kursy obsługuje PKS Bolesławiec. Rozkład jazdy wskazuje przy tym jasno, że sieć została zaprojektowana głównie z myślą o dojeżdżających do szkół.
W dni nauki szkolnej realizowane są bowiem 354 kursy. – Podczas ferii i wakacji jest zaś 214 kursów – wylicza nasza rozmówczyni. W soboty można skorzystać z 57 kursów. Jedynie 25 z nich odbywa się w niedziele. Samorząd nie odpowiedział na nasze pytanie o ewentualne plany zmian w siatce organizowanych przez siebie połączeń.
Kosmetyczne zmiany w rozkładzie PKS
Samorząd odmówił też oceny siatki transportowej na swoim terenie, argumentując to niepodleganiem tego zagadnienia ustawie o dostępie do informacji publicznej. Nie ulega natomiast wątpliwości, że oferta największego przewoźnika w tym rejonie, a także mniejszych podmiotów świadczących tam usługi, jest uboższa niż przed laty. Ostatnio w rozkładzie jazdy PKS zaszły tylko niewielkie zmiany: w styczniu zlikwidowany został kurs do Żar, natomiast otwarte zostały trzy połączenia o charakterze lokalnym.
W sezonie letnim przewoźnik uruchamiał dalekobieżny kurs z Lwówka Śląskiego do Kołobrzegu. Przez cały rok prowadzi też działalność niezwiązaną bezpośrednio z komunikacją pasażerską. Oferuje więc przede wszystkim usługi stacji kontroli pojazdów i inne związane z obsługą pojazdów.
Między innymi te zagadnienia będą poruszane również w debatach Kongresu Inteligentnych Miast (dawnego Kongres Transportu Publicznego) 7 maja 2025 r. w Warszawie. W agendzie Kongresu znajdą się między innymi obrona cywilna, planowanie przestrzenne, ochrona infrastruktury krytycznej, transport szynowy czy partycypacja społeczna i komunikacja z mieszkańcami, w tym dobie zagrożeń, katastrof naturalnych czy ataków hybrydowych.
Po więcej informacji, szczegółową agendę, listę uczestników i formularz bezpłatnej rejestracji zapraszamy na stronę wydarzenia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.