Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Bezpieczeństwo w transporcie: zagrożeni pasażerowie, prowadzący i piesi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Bezpieczeństwo w transporcie: zagrożeni pasażerowie, prowadzący i piesi
fot. ZDG TORXII Kongres Transportu Publicznego
Debatę poświęconą bezpieczeństwu w transporcie, jaka odbyła się podczas Kongresu Transportu Publicznego, zdominowały kwestie dotyczące regulacji przejazdów samochodami zamawianych za pośrednictwem aplikacji. W dyskusji nie zabrakło jednak także zagadnień związanych z wypadkami z udziałem pieszych czy atakami na prowadzących w komunikacji miejskiej. W każdym z wymienionych obszarów konieczne są zdaniem prelegentów nie tylko nowe przepisy, ale i działania edukacyjne.

– Podstawowym celem przygotowanego przez nas projektu ustawy jest sprawdzenie tego, kto siedzi za kółkiem, a więc jaką ma tożsamość i czy ma uprawnienia do prowadzenia pojazdu – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Maciej Górski, dyrektor Departamentu Zarządzania Systemami w Ministerstwie Cyfryzacji. Odniósł się on tym samym do rządowej propozycji zmian w przepisach dotyczących przewozu osób organizowanych przez podmioty takie jak Uber czy Bolt. Argumentował on, że przeprowadzane losowe kontrole ujawniają dużą skalę nieprawidłowości: posługiwanie się przez kierujących fałszywymi prawami jazdy, a nawet prowadzenie samochodów przez osoby pod wpływem alkoholu, narkotyków lub mające sądowy zakaz kierowania.

Michał Domaradzki z warszawskiego ratusza zgodził się z zaproponowanym przez resort kierunkiem działań. – Trochę niepokoi natomiast, że proces legislacyjny się przedłuża, bo rozmawiamy o koniecznych zmianach od półtora roku, a finalnego efektu w postaci zmian prawnych wciąż nie ma – zauważył. Przyznał jednocześnie, że na terenie stolicy przypadków przestępczości w zakresie przewozów zamawianych przez aplikację wciąż jest dużo i dochodzi nawet do zgwałceń pasażerów.

– Oczywiście młyny legislacyjne mielą za wolno – zgodził się Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR biorącego udział w konsultacjach przygotowywanych rozwiązań ustawowych. Sugerował on, że najprostszym i niezbędnym działaniem mogącym przyczynić się do spadku liczby negatywnych zdarzeń byłaby wymiana informacji o prowadzących, którzy zostali zwolnieni w związku z takimi incydentami, pomiędzy dostawcami usług. Stwierdził też, że argument, że byłoby to sprzeczne z zasadami ochrony danych osobowych, nie powinien być wiążący, bo RODO powstało, by chronić konsumenta.

O tym, że jego firma się zmienia, zapewniał Marcin Moczyróg z Ubera. – Bardzo dokładnie przestudiowaliśmy procedowane regulacje i już teraz, przed zakończeniem procesu legislacyjnego, zaczęliśmy się do nich przygotowywać – opowiadał. Potwierdził też, że propozycje prawne zawierają mechanizmy, które będą skuteczne w likwidacji problemów z bezpieczeństwem. Tam, gdzie zezwalają na to aktualne przepisy, Uber miał już według prelegenta zacząć stosować część nowych rozwiązań, zauważając wyraźne zmiany.

Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, odniósł się natomiast do nowych rozwiązań zmieniających kwalifikację ataków na motorniczych czy kierowców autobusów tak, by zrównać ją z kwalifikacją ataków na funkcjonariuszy publicznych. – Chodzi tu nie tylko o przestępstwa dotyczące naruszenia nietykalności cielesnej, ale i agresji słownej – podkreślał. Dodał, że choć poziom ochrony prawnej prowadzących się zwiększy, ustawa nie rozwiąże całkowicie problemu, bo nie powstrzyma ona wszystkich atakujących. Przekonywał, że bardzo ważną kwestią jest właściwe szkolenie kierowców w kierunku umiejętności skutecznej reakcji na agresję w celu np. obniżenia jej poziomu.

Bardzo dużym problemem bezpieczeństwa w mieście jest także kwestia zagrożenia pieszych. – W 2022 r. ponad 550 dzieci do 14. roku życia zostało potrąconych przez samochody – wyliczała Agnieszka Krzyżak-Pitura z fundacji Rodzic w Mieście. Tłumaczyła, że poszkodowani są całkowicie bezbronni, a za znakomitą większość zdarzeń odpowiadają kierujący. Wskazywała tu na potrzebę prowadzenia m.in. szerokich działań edukacyjnych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Kraków wybrał firmę do analizy przyszłości roweru publicznego

Komunikacja

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Komunikacja

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Paulina Piziorska 07 sierpnia 2025

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Komunikacja

Warszawa unieważnia przetarg na analizę buspasów

Paulina Piziorska 24 sierpnia 2025

Kraków wybrał firmę do analizy przyszłości roweru publicznego

Komunikacja

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Komunikacja

Buspasy pod lupą. Warszawa szuka wykonawcy analizy

Paulina Piziorska 07 sierpnia 2025

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij