Partnerzy serwisu:
Komunikacja

30-tysięczna Mława realizuje swoją wizję nowoczesnego transportu publicznego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Automatyczne zliczarki pasażerów, dedykowana aplikacja Time4Bus, stacja ładowania pojazdów komunikacji miejskiej - tak 30-tysięczna Mława realizuje swoją wizję nowoczesnego transportu publicznego – Moją ambicją jest, aby pod koniec tej kadencji Mława była miastem nowoczesnym, mobilnym i przyjaznym mieszkańcom oraz środowisku naturalnemu – z rozwiniętą siecią dróg, nowoczesnym transportem publicznym i rozbudowaną infrastrukturą dla pieszych oraz rowerzystów – mówi Piotr Jankowski, Burmistrz Mławy.

Proszę na początek opowiedzieć, jak mieszkańcy, niekorzystający z samochodów osobowych, najczęściej przemieszczają się po mieście i co Mława im oferuje.

Piotr Jankowski, Burmistrz Mławy: Wielu mieszkańców korzysta z komunikacji miejskiej, rowerów czy porusza się pieszo. Dlatego inwestujemy nie tylko w transport zbiorowy, ale również w infrastrukturę rowerową i chodniki. Dbamy o to, by transport był dostępny i wygodny dla wszystkich grup mieszkańców.

Pasażerskie usługi przewozowe realizowane są przez spółkę komunalną Mławskie Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe MPDM sp. z o.o. Mławska Komunikacja Miejska funkcjonuje w trybie całotygodniowym. W dni robocze, od poniedziałku do piątku, obsługę czterech linii zapewnia pięć pojazdów. W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy realizowane są przewozy na trzech liniach, przy wykorzystaniu trzech pojazdów. Ostatnie kompleksowe badanie liczby pasażerów zostało przeprowadzone kilka lat temu i wykazało, że roczna liczba osób korzystających z usług Mławskiej Komunikacji Miejskiej wynosi około 500 tysięcy pasażerów rocznie. W dni robocze autobusy pokonują łącznie około 1100 wzkm dziennie, natomiast w weekendy i święta – około 280 wzkm dziennie. Całkowity koszt funkcjonowania systemu w 2024 roku wyniósł 2 249 049,32 zł.

Przeszedł Pan płynnie do komunikacji miejskiej. Proszę zatem powiedzieć, jakie inwestycje na tym polu przeprowadziło miasto w ostatnich latach?

W ostatnich latach zrealizowaliśmy szereg inwestycji w infrastrukturę transportową – w tym w 2023 roku zakup 2 nowych autobusów marki Mercedes Sprinter, modernizacja przystanków oraz wdrożenie systemu informacji pasażerskiej. Od 1 kwietnia 2025 roku dla naszych pasażerów i lepszego zarządzania komunikacją uruchomiliśmy aplikację Time4Bus. W roku 2023 Mławskie Przedsiębiorstwo Drogowo Mostowe MPDM sp. z o.o. złożyło do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie zakupu 2 nowoczesnych, ekologicznych, niskoemisyjnych autobusów wraz z dwustanowiskową stacją ładowania pojazdów. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony i w konsekwencji podpisano z NFOŚiGW umowę o dofinansowanie na kwotę w wysokości 3 305 000 zł netto. W chwili obecnej umowa jest w trakcie realizacji. Planowany jest zakup dwóch pojazdów klasy midi. W nowych pojazdach planujemy montaż odpowiednich urządzeń do zliczania pasażerów, co da nam możliwość dopasowania autobusu do danej linii, jak również pozwoli w naszej ocenie redukować koszty. W listopadzie 2021 r. udostępniliśmy dla podróżnych nowo wybudowany dworzec zintegrowany Stacja Mława przy Alei Świętego Wojciecha 15, którym zarządza spółka MPDM. Na dworcu zlokalizowane zostały kasy biletowe, biuro Strefy Płatnego Parkowania, poczekalnia oraz stanowiska dla zatrzymujących się autobusów. Inwestujemy również w poprawę dostępności przestrzeni publicznej.

Jakie efekty, Pana zdaniem, przyniosły te inwestycje? Czy pytacie Państwo mieszkańców o poziom ich satysfakcji?

Dotychczasowe inwestycje oceniam pozytywnie – przyczyniły się one do zwiększenia mobilności mieszkańców, poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko. Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród pasażerów w 2024 roku przez operatora komunikacji miejskiej - spółkę MPDM pokazały, że zadowolenie osób korzystających w Mławskiej MKM-ki jest na dość wysokim poziomie.

Czy w związku z tym uważa Pan, że potrzeby transportowe mieszkańców Mławy są dobrze zaspokajane? Jakie wyzwania w tym zakresie stoją przed miastem?

Potrzeby komunikacyjne mieszkańców są regularnie analizowane i w dużej mierze zaspokajane. Niemniej jednak planujemy dalszy rozwój – w tym nowe linie autobusowe i modernizację tras.

Największym wyzwaniem pozostaje rosnący ruch samochodowy i konieczność równoważenia interesów kierowców z potrzebami pieszych i rowerzystów. Pracujemy nad rozwiązaniami, które poprawią płynność ruchu i komfort poruszania się po mieście. Z uwagi na fakt, że większość autobusów została zakupiona w 2018 roku i były to pojazdy używane planujemy wymianę całego taboru, w tym na zero emisyjne elektryczne autobusy miejskie.

Wspomniał Pan o rosnącym ruchu drogowym, proszę zatem powiedzieć, jakie działania podejmuje Mława w celu promowania ekologicznych form przemieszczania się po mieście?

Na naszej stronie internetowej www.mlawa.pl, profilu facebookowym i w biuletynie „Informator Miejski” promujemy ekologiczne formy przemieszczania się – poprzez rozbudowę i modernizację dróg oraz chodników, rozbudowę ścieżek rowerowych, działania edukacyjne, a także zachęcanie do korzystania z komunikacji zbiorowej. Chętnie włączamy się w organizację działań realizowanych w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności – sztandarowej kampanii Komisji Europejskiej na rzecz podnoszenia świadomości na temat zrównoważonej mobilności – podczas których zachęcamy mieszkańców do ograniczania przemieszczania się pojazdami spalinowymi na rzecz aktywności pieszej, biegowej, rowerowej. Zielona mobilność to jeden z naszych priorytetów.

Jednym z działań zachęcających mieszkańców do przesiadki w autobusy jest też oczywiście Strefa Płatnego Parkowania, funkcjonująca w Mławie. Jak ocenia Pan jej działalność? Czy realnie wpływa na upłynnienie ruchu w mieście?

Strefa Płatnego Parkowania spełnia swoją funkcję – poprawiła rotację miejsc postojowych i usprawniła ruch w centrum. W roku 2024 miasto odnotowało z tego tytułu wpływy rzędu 583 225,32 zł, zaś przychody spółki MPDM, której powierzono realizację zadania wyniosły w roku 2024: 48 6591,58 zł. Analizujemy możliwość rozszerzenia strefy, aby jeszcze lepiej zarządzać ruchem miejskim, niemniej na obecną chwilę nie planujemy zmian.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij