Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ursus pracuje nad autobusem wodorowym

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Ursus pracuje nad autobusem wodorowym
fot. MJ
W lipcu w fabryce Ursusa powstał pierwszy autobus elektryczny, który jest wynikiem wspólnej pracy AMZ Kutno i Ursusa. Mimo wszystko, wraz z testami homologacyjnymi pojazdu, praca w fabryce się nie zakończyła. Powstaje w niej drugi autobus testowy, który od swojego poprzednika różni sposób zasilania. O wodorowym rozwiązaniu w tworzonym właśnie autobusie rozmawiamy z Markiem Zmarzem, zastępcą dyrektora Ursusa, odpowiedzialnym za sprawy rozwoju i strategii spółki.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Co dalej, co po City Smile'u? Jakie rozwiązania dalsze bierzecie pod uwagę?

Marek Zmarz, zastępca dyrektora od spraw rozwoju i strategii spółki Ursus:
Budujemy właśnie autobus wodorowy. Podobnej koncepcji, jak ta, o której wspominał Solbus. Są oczywiście pewne różnice. Nie powiem na razie jakie, bo dopóki auto nie będzie jeździło, to wolimy nie rozmawiać o szczegółach. Autobus ma być gestem w kierunku niektórych przewoźników zachodnich, bo tam jest duże zainteresowanie autobusami z napędem wodorowym. Choć należy doprecyzować, że nie z napędem na silnik wodorowy. Mówimy raczej o autobusie, coś jak hybryda, gdzie są baterie wodorowe, które ładują tradycyjne baterie litowo-jonowe, a z tych baterii zasilany jest silnik elektryczny. Można powiedzieć, że to jest autobus elektryczny, ale takim range extenderem będą ogniwa wodorowe.

Jaką wyższość przyniesie to nad innymi autobusami?

To daje temu autobusowi przewagę nad autobusem czysto bateryjnym przede wszystkim w zasięgu. Bo w tym przypadku o zasięgu decyduje ilość zgromadzonego wodoru w butlach. Przyjęliśmy wspólnie z twórcami, bo Ursus nie jest jedynym twórcą tej koncepcji, że tego wodoru starczy do 400 km. Więc można powiedzieć, że takie typowe miejskie potrzeby są z naddatkiem zabezpieczone.

Czy to rozwiązanie przyjmie się także na polskim rynku?

Jak wiadomo, trzeba mieć wodór, stacje tankowania oraz stałe zasilanie w ten wodór. W Polsce mówi się o takich projektach i myślę, że w końcu staną się one realne. Chociaż jak patrzyłem na taką mapę rozwiązań wodorowych, to Polska jest w tym względzie białą plamą. Tych eksperymentów na Zachodzie jest już sporo. Wodór jest popularny w Holandii, a także w Niemczech. U naszych zachodnich sąsiadów szczególnie, bo tam jest sporo zakładów, w których wodór jest takim produktem ubocznym i czasami jest tak, że może być taniej kupiony.

Czy przeszkodą nie jest zapewnianie wodoru dla autobusów?

Wodór pozyskiwany jest dwoma sposobami. W pierwszym jest on pochodną w procesie rafinacji benzyn tradycyjnych. Wtedy powstaje taki produkt uboczny. W drugim wodór można otrzymać poprzez elektrolizę wody. Niestety, w tym drugim przypadku jest on dużo droższy. Poza tym, jak popatrzeć z boku na to, to może wydawać się to bez sensu w przypadku zastosowania go wtedy do autobusu elektrycznego. Dlatego, że najpierw używa się energii elektrycznej, żeby wytworzyć wodór, a potem z tego wodoru wytwarza się energię elektryczną. Dlatego naszym zdaniem, bardziej konkurencyjne powinny być szybkie ładowarki. Jeżeli je mamy, to wtedy dochodzi do jednego procesu mniej. Każdy proces przetwarzania jednej energii w drugą energię niesie ze sobą pewien ubytek. W przypadku bezpośredniego ładowania energii, czegoś takiego nie ma. Wtedy mamy bezpośrednie przelewanie energii, którą potem wykorzystujemy. Co do samego wodoru, to z kolei w Niemczech jest większe zainteresowanie właśnie przez to, że jest przemysłowe źródło wodoru.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Prawo & Finanse

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Witold Urbanowicz 05 maja 2021

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie

Prawo & Finanse

Amerykański fundusz uratuje Ursus Busa?

Prawo & Finanse

Amerykański fundusz uratuje Ursus Busa?

Witold Urbanowicz 05 września 2019

Ursus Bus z wypowiedzeniem umowy o kredyt obrotowy

Prawo & Finanse

Zielona Góra wzywa Ursusa do dostarczenia ostatnich elektrobusów

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Prawo & Finanse

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Witold Urbanowicz 05 maja 2021

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie

Prawo & Finanse

Amerykański fundusz uratuje Ursus Busa?

Prawo & Finanse

Amerykański fundusz uratuje Ursus Busa?

Witold Urbanowicz 05 września 2019

Ursus Bus z wypowiedzeniem umowy o kredyt obrotowy

Prawo & Finanse

Zielona Góra wzywa Ursusa do dostarczenia ostatnich elektrobusów

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5