Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wspólny autobus Ursusa i AMZ. Wkrótce trafi na testy do Lublina

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
11-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Odkąd Ursus nawiązał współpracę z firmą AMZ Kutno wszyscy czekali na ich wspólny produkt. Prezentujemy po raz pierwszy owoc powstały ze współpracy obu firm. Od końca lipca pojazd już przechodzi homologację. Pod względem designu zaskoczenia nie ma. Jest to wciąż ten sam uśmiechnięty autobus, który zaproponował AMZ, jednak różnice tkwią w szczegółach – tych technicznych – które wprowadził Ursus. O rozwiązaniach wprowadzonych w autobusie City Smile rozmawiamy z Markiem Zmarzem, zastępcą dyrektora Ursusa, odpowiedzialnym za sprawy rozwoju i strategii spółki.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Czym jest City Smile?

Marek Zmarz, zastępca dyrektora od spraw rozwoju i strategii spółki Ursus:
To produkt, który powstał w AMZ, a w tej chwili jest adaptowany – bo się też mocno zmienia – i produkowany w Ursusie.

Autobus ten został niedawno ukończony. Ile czasu upłynęło od koncepcji do finalnego produktu?

Prace trwały około pięć miesięcy i zakończyliśmy je w połowie lipca. Po pierwsze dlatego, że autobus był zmieniany w Ursusie w porównaniu do pierwowzoru – m.in. ze względu na napęd elektryczny, usytuowanie baterii i tego całego otoczenia autobusu. Procesowi towarzyszyły też pewne prace technologiczne i reorganizacyjne – krótko mówiąc, okres ten poświęciliśmy na wykonanie autobusu, adaptację, bo to jest nowy projekt do którego część dokumentacji konstrukcyjnej powstawała w trakcie budowy, oraz przygotowanie naszej załogi do produkcji takich pojazdów.

Jak przebiega homologacja pojazdu?

Przechodzi on aktualnie ostatni etap homologacji. Jeżeli chodzi o badania i ocenę funkcjonalną, to w porównaniu z Ecovoltem pod paroma względami jest to zdecydowanie lepszy autobus. City Smile ma większy zasięg, więc jest bardziej komfortowy. Pojemność baterii wynosi teraz aż 175 kWh. Pojazd ma też nowocześniejsze rozwiązanie w zakresie stanowiska pracy kierowcy. Natomiast sam napęd jest identyczny jak ten, który został zastosowany w naszym pierwszym autobusie, który jeździ na terenie Lublina. Za silnik TM-4 i integrację elektryczną w nowym pojeździe odpowiada również Enika, jak w naszym wcześniejszym pojeździe.

Głównym argumentem przeciwko elektrycznym rozwiązaniom jest zasięg takiego autobusu. Jak wygląda więc ten parametr w City Smile'u?


To zależy od tego, jaki typ ładowania zastosujemy oraz jaką osiągniemy relację między wagą a mocą. Generalnie City Smile oferuje możliwość większego zasięgu. W poprzednim autobusie ze względu na usytuowanie baterii oraz ich liczbę, którą można było ulokować w pojeździe, energia była ograniczona praktycznie do 150 kWh. Obecnie w branży przyjęto koncepcję, że wszystkie baterie muszą być dostępne z poziomu podłogi. Ma to swoje korzyści, bo pozwala na szybką wymianę baterii. Ogranicza to jednak możliwość zgromadzenia akumulatorów – w naszym przypadku do 150 kWh. W City Smile'u możemy osiągnąć energię nawet do 250 kWh ze względu na to, że my z tą koncepcją praktycznie zerwaliśmy. W tym autobusie jest możliwość ulokowania baterii i na zwisie tylnym, i na dachu. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zdecydowanie zwiększyć liczbę tych baterii, a za tym zwiększyć ilość zgromadzonej baterii, czyli zasięg.

Umieszczenie baterii z tyłu oznacza jednak rezygnację z tylnych siedzeń..

Miejsca na dachu nie ma za wiele ze względu na potrzebę zainstalowania klimatyzacji, systemu sterowania, wszystkich przetwornic oraz pantografu. Wobec tego, żeby zwiększyć możliwość autobusu i póki naciski na oś tylną jeszcze na to pozwalają, umieściliśmy dwie baterie właśnie na zwisie tylnym. Chodzi o to, żeby optymalnie wykorzystać przestrzeń, którą mamy do dyspozycji w pojeździe – i na zwisie tylnym, i na dachu. Zresztą, to nie jest nasz patent, bo sporo firm tak właśnie zagospodarowuje wnętrze. Weźmy na przykład propozycję firmy BYD – Chińczycy ulokowali baterie nie w dwóch, a w trzech miejscach swojego autobusu. Akumulatory znalazły się nawet nad nadkolami przednimi. Aż tak daleko nie poszliśmy, bo uważamy, że właściwie przestrzeni pasażerskiej nie powinno się dotykać – z punktu widzenia funkcjonalnego powinna ona być właściwie bardzo podobna do tego, co oferują standardowe autobusy z dieslem.

Jak w praktyce przekłada się to na zasięg pojazdów?

W City Smile’u mamy 175 kWh. Jeśli nie będziemy ogrzewać, ani chłodzić pojazdu, to autobus jest w stanie przejechać 170 km. Każdy dodatkowy odbiornik baterii typu klimatyzator lub ogrzewanie obniży ten zasięg. W City Smile'u oferujemy klientom ogrzewanie dualne. Jeżeli będzie chciał mieć stuprocentowo zeroemisyjny autobus, to korzysta z ogrzewania elektrycznego i wtedy ten zasięg się znacznie zmniejsza – przeciętnie do około 100 km. W przypadku klimatyzacji w lecie, osiągniemy wynik zbliżony do 130 km. Niektóre firmy decydują się na wspomaganie tych funkcji olejem napędowym, wtedy praktycznie pozostajemy z wynikiem 170 km.

Jaka jest żywotność baterii w autobusie City Smile?

Wszystko jest uzależnione od założonej strategii ładowania. Czyli, krótko mówiąc, ile razy w ciągu dnia szybko ładujemy baterię. Tradycyjne baterie typu litowo-jonowe NMC czy tytanowo-fosforowe tracą na żywotności przy takim typie ładowania.

W Ekovolcie baterie pozwalają 6 lat użytkowania. Również w przypadku CitySmile'a szacujemy, jeżeli mówimy o dwóch-trzech doładowaniach w ciągu dnia typu szybkiego i jednym ładowaniu wolnym, że wartość będzie taka sama. Jeśli zwiększmy liczbę szybkich doładowań, to żywotność baterii się skraca.

Co wyróżnia City Smile'a od konkurencji?

To przede wszystkim autobus lekki. Ta kwestia była też podnoszona, jak jeszcze pierwszy pojazd opuszczał mury AMZ-u. W naszych rękach ten parametr nie został pogorszony. City Smile jest autem funkcjonalnym, choć nie przeceniałbym tego czynnika, bo tym chwalą się wszyscy producenci. To co jest ważne dzisiaj, to oczywiście eksploatacja. Moim zdaniem najważniejsze jest, żeby ten autobus był technicznie niezawodny. Dlatego tutaj jest szczególna wrażliwość, żeby przetestować ten autobus dobrze i dopracować każde rozwiązanie i tym pojazd się przede wszystkim broni.

Oczywiście, auto powinno być ładne, a na pewno ładniejsze od naszego poprzednika – Ecovolta. Nad tym na razie pracujemy. Już jest nieźle, ale będziemy poprawiać estetykę wnętrza, żeby w jeszcze większym stopniu zachęcał do wejścia.

Są już pierwsi zainteresowani autobusem?

Klienci się oczywiście pytają o City Smile’a. Jak tylko zakończymy nasze wewnętrzne testy autobus od razu pójdzie do nadzorowanej eksploatacji. Myślę, że zaczniemy od Lublina, żeby w razie czego być blisko pojazdu. Potem autobus pojedzie do innych miast. Obecnie już siedem miast wyraża zainteresowanie, by wziąć ten autobus na dwutygodniowe testy. Ten pojazd ma być więc na razie przede wszystkim autobusem demonstracyjnym, ale klienta też już mamy, choć nie mogę na razie zdradzić kto nim jest. Czeka on na razie na zakończenie testów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Prawo & Finanse

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Witold Urbanowicz 05 maja 2021

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Prawo & Finanse

Ursus bez licencji na autobusy i trolejbusy

Witold Urbanowicz 05 maja 2021

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5