Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-09-30 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Amerykanie zerwali negocjacje z Ursusem. Inwestorzy na lodzie
fot. ZTM Lublin
Fundusz z USA, który miał uratować Ursus SA i Ursus Bus przed bankructwem, zerwał jednostronnie negocjacje, bez podania przyczyny – poinformował Ursus w komunikacie giełdowym. Akcje spółki, które we wrześniu poszybowały w górę, teraz poleciały w dół.

O tym, że ratowaniem upadającego konsorcjum (znajduje się w postępowaniu restrukturyzacyjnym) znanego głównie z produkcji ciągników i maszyn rolniczych, ale ostatnio również autobusów elektrycznych zainteresowany jest amerykański fundusz Enerkon Solar International, napisaliśmy na początku września. Dwa tygodnie później Ursus SA poinformował w komunikacie giełdowym, że obie firmy a także Japan Venture Fund, osiągnęły wstępne porozumienie w sprawie dofinansowania lubelskiej firmy. Pojawiały się konkretne sumy – 30 mln dol. pożyczki zabezpieczonej 49 proc. akcji Ursus SA i 7 proc. akcji Ursus Bus. Cena akcji Ursus SA, która na początku września oscylowała gdzieś w okolicach 80 groszy, we wrześniu potrafiła zbliżyć się do 2 zł.

W poniedziałek rano teoretyczny kurs otwarcia zleciał jednak poniżej 60 gr. Wszystko z powodu wydanego w nocy komunikatu, że Amerykanie, bez podania przyczyny, zerwali negocjacje. Jak pisze serwis money.pl, tylko 20 września, czyli dzień po komunikacie o uzgodnieniach z Amerykanami i Japończykami, właściciela zmieniło 12 proc. akcji Ursus SA. Inwestorzy kupowali wtedy akcje za ponad 1,5 zł za sztukę. Po dziesięciu dniach ich zakup jest wart trzy razy mniej.

Ursus SA kilka lat temu, dzięki porozumieniu z AMZ Kutno, utworzył spółkę Ursus Bus, która miała produkować autobusy elektryczne. I choć skalą nigdy nie zbliżyła się choćby do Solarisa, to działała z sukcesami, sprzedając pojazdy na polskim rynku. Największy kontrakt – 49 autobusów zasilanych prądem – Ursus Bus zrealizował w Zielonej Górze.

Kłopoty autobusowego Ursusa wzięły się z kłopotów dużej spółki, której załamał się rynek na ciągniki. Sam Ursus Bus też przez kilka pierwszych lat był „pod kreską”, dopiero niedawno zaczął wychodzić na prostą, ale wielomilionowe straty Ursus SA pociągnęły za sobą problemy części autobusowej. Ciosem dla obu firm było fiasko rządowego konkursu na projekt nowego autobusu elektrycznego, który lubelskie konsorcjum wygrało, ale NCBR nie zdecydował się na podpisanie z nim umowy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Amerykański fundusz uratuje Ursus Busa?

Prawo & Finanse

Amerykański fundusz uratuje Ursus Busa?

Witold Urbanowicz 05 września 2019

NCBR. Nie ma konkursu, będzie dialog techniczny

Prawo & Finanse

NCBR. Nie ma konkursu, będzie dialog techniczny

Jakub Dybalski 21 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5