Rybnik dołączył do miast, w których karty płatnicze oraz telefony z NFC mogą zastępować bilet. To trzecie po Świebodzicach i Jaworznie tego typu wdrożenie w Polsce.
We wtorek 16 maja w wybranych autobusach ZTZ Rybnik została wprowadzona możliwość płacenia za przejazd bezpośrednio za pomocą karty płatniczej VISA/MasterCard, jak również telefonem komórkowym wyposażonym w moduł NFC. Celem wdrożenia jest z jednej strony obsługa pasażerów niedysponujących w danej chwili gotówką w celu uiszczenia opłaty za przejazd, z drugiej zaś odciążenie kierowców w zakresie obowiązku prowadzenia gotówkowej sprzedaży biletów. To pierwszy etap większego projektu reorganizacji systemu transportu publicznego w Rybniku.
Główna zaleta to prostota
Doświadczenia zdobyte przy tej okazji pomogą rozwijać system w kierunku wprowadzania nowych usług płatności w autobusach. Obsługa pasażerska w nowym modelu będzie bardzo prosta. Jedynym zadaniem pasażera będzie wybranie na ekranie kasownika odpowiedniej taryfy i zbliżenie karty płatniczej. Nic nie będzie drukowane, ani kasowane – w trakcie kontroli wystarczy zbliżyć kartę bankową do urządzenia kontrolerskiego, a wirtualny bilet przypisany do karty będzie widoczny dla kontrolera.
Za realizację tego nowatorskiego systemu do obsługi przejazdów komunikacją miejską odpowiedzialne są firmy MCX Systems oraz R&G. Obie firmy mają już na koncie pierwsze tego typu wdrożenie w Polsce – od początku 2016 roku mieszkańcy Świebodzic korzystają z komunikacji miejskiej bez potrzeby posiadania biletu papierowego. – Cieszymy się, że ZTZ Rybnik oraz władze miasta zaufały naszemu doświadczeniu i postanowiły o dołączeniu do grona polskich miast, które wzorem Londynu wdrożyły płatności zbliżeniowe w komunikacji miejskiej Prezes MCX Systems Grzegorz Wojtenko. W kierunku Check In – Check Out
Aktualne wdrożenie w Rybniku to pierwszy etap zmian – rozwiązanie będzie ewoluowało w kierunku płatności w pełnym systemie Check In – Check Out (rejestracja przy wejściu i wyjściu). Docelowo planowane jest, aby płatności kartą bankową oferowały tę samą funkcjonalność, co wykorzystywana obecnie rybnicka e-Karta. System samodzielnie obliczy w tym przypadku długość przejazdu i pokonane strefy, po czym obciąży nasze konto opłatą zgodną z obowiązującą taryfą. Przewagą nowego rozwiązania jest fakt, że pasażer nie będzie musiał już pamiętać przed podróżą o zabraniu ze sobą e-Karty oraz o zapewnieniu na niej środków koniecznych do uiszczenia opłaty za przejazd.
– Rozwiązanie Check In – Check Out w Rybniku będzie pierwszym takim wdrożeniem w Polsce. Będzie ono możliwe dzięki włączeniu systemu płatności bezgotówkowych w nasz autorski system Payment Gateway. Unikalną cechą naszego systemu jest możliwość integracji urządzeń płatniczych jak i kontrolerskich wykorzystywanych w transporcie publicznym z systemami różnych agentów rozliczeniowych – podsumowuje Grzegorz Wojtenko.
Promocja aktywnej mobilności i oszczędności
– Wdrażane rozwiązanie wpisuje się w plany rozwojowe transportu publicznego w Rybniku. Aktywnie promujemy zrównoważoną mobilność, chcąc przekonać jak najwięcej osób do korzystania z autobusów, ale też do chodzenia pieszo, czy korzystania z rowerów. Działania w tym zakresie są bardzo różnorodne, obejmują między innymi uzupełnianie sieci przystanków, dostosowywanie rozkładów jazdy czy poprawę czytelności informacji pasażerskiej. – komentuje dr Bartosz Mazur, doradca prezydenta ds. transportu zintegrowanego.
– Teraz kolejnym krokiem jest rozbudowa systemu sprzedaży. Stopień nasycenia rynku kartami bankowymi z możliwością płatności bezstykowych w naturalny sposób kieruje nasze zainteresowanie, aby wykorzystać tę technologię w autobusach. Dla ludzi nie ma już nic dziwnego w płatnościach zbliżeniowych, więc można liczyć, że nowy system przyjmie się także w autobusach. Ważne są w tym miejscu dwa aspekty: po pierwsze trzeba rzetelnie przeprowadzić wstępną fazę, aby przygotować się do szerokiego wdrożenia systemu. Po wtóre konieczne jest upowszechnienie systemu tak, aby objął on całą komunikację, był naturalny i by każdy pasażer wiedział, że w autobusie można zapłacić kartą. W ten sposób możemy zachęcić do korzystania z komunikacji publicznej także pasażerów incydentalnych, dla których oferta płatności będzie prosta, czytelna i znana z innych transakcji dnia codziennego – mówi Mazur.
– Do zalet rozwiązania dodałbym również niebagatelny czynnik uzyskanych oszczędności. Stopniowa eliminacja gotówki, jako sposobu płacenia za bilet, obniża nasze koszty operacyjne. W momencie, w którym wystąpi pełna zastępowalność e-Karty przez nośnik bankowy, możliwe będzie także ograniczenie kosztów obecnego systemu biletowego. Pasażer będzie mieć jeden „plastik” w portfelu mniej, a to również oznacza wymierną oszczędność dla środowiska – dodaje Kazimierz Berger, Dyrektor ZTZ Rybnik. – Liczymy na to, że przesunięcie płatności od kierowców w kierunku nowego systemu wpłynie pozytywnie na poprawę punktualności realizowanych kursów. Naszym celem jest poprawa zarówno dostępności, jak i przyjazności transportu publicznego – w tym oferowanie nowych kanałów dystrybucji biletów – mówi dyrektor.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.