Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2015-01-19 15:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza
fot. UMWM
Rozwój projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i powiązanego z nim projektu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, a w zakresie inwestycji w infrastrukturę – remont linii kolejowej do Wadowic. To jedne z głównych priorytetów transportowych władz woj. małopolskiego na najbliższe lata.

14 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, nowy przewoźnik – Koleje Małopolskie (spółka ze 100% udziałem Woj. Małopolskiego) rozpoczął obsługę trasy z Krakowa Gł. do Wieliczki. Jest to jeden z odcinków wpisanych w projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. 1 września br., po zakończeniu modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej do Portu Lotniczego Balice, do projektu SKA ma zostać włączony odcinek Kraków Gł.– Balice, a w późniejszym okresie, także trasy Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie (co będzie wiązać się z reaktywacją przewozów pasażerskich na trasie Skawina – Podbory) i Tarnów – Kraków – Trzebinia (przy czym w tym ostatnim przypadku, nie brakuje postulatów, by projekt SKA rozwinąć do Chrzanowa, a nawet do Oświęcimia).

Cykliczny rozkład, węzły przesiadkowe, zintegrowane bilety…

Na liniach włączonych do SKA sukcesywnie ruch mają przejmować Koleje Małopolskie. Oprócz wprowadzenia na te linie nowoczesnego taboru oraz zwiększenia częstotliwości kursowania i wdrożenia cyklicznego rozkładu (tak jak miało to w grudniu na trasie do Wieliczki), projekt SKA zakłada też m.in. budowę węzłów przesiadkowych z parkingami P&R. Jest to jeden z głównych priorytetów transportowych władz woj. małopolskiego na najbliższe lata.

– W Regionalnym Programie Operacyjnym dla Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 zaplanowano środki na realizację rozwiązań umożliwiające integrację różnych środków transportu, jak np. węzły (centra) przesiadkowe i systemy P&R. Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których jest zapotrzebowanie na realizację takich inwestycji, mogą ubiegać się o dofinansowanie ze środków RPO. Obecnie takie parkingi realizowane są w Tarnowie i w Bochni. Zgodnie z planem transportowym, planowana jest realizacja 9 podstawowych węzłów przesiadkowych oraz 16 pomocniczych węzłów przesiadkowych – czytamy w oświadczeniu przesłanym do redakcji przez biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Komplementarnym projektem wobec SKA jest Małopolska Karta Aglomeracyjna, mającej na celu stworzenie rozwiązania systemowego integrującego SKA z transportem publicznym, a w przyszłości (w ramach II etapu, planowanego do realizacji w ramach RPO 2014-2020) także z prywatnym transportem zbiorowym na terenie woj. małopolskiego. Jak informują władze województwa, od drugiej połowy 2015 r. będzie można korzystać z MKA, będącej zintegrowanym biletem na różne środki transportu publicznego w małopolskich miastach. – W pierwszej kolejności z MKA będą mogli korzystać mieszkańcy Krakowa, Tarnowa i Bochni. Przygotowaniem MKA zajmuje się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a wykonawcą będzie konsorcjum firm Unicard i AMG.net. Karta MKA będzie dopasowana do już istniejących systemów Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej. Dzięki temu użytkownik MKA będzie mógł korzystać z automatów obu tych systemów. Oprócz tego powstanie sieć automatów MKA na wybranych przystankach szybkiej kolei, w rejonie węzłów przesiadkowych, dworców i na lotnisku w Balicach – czytamy w komunikacie przygotowanym przez UMWM.

W ramach systemu MKA, na trasach SKA powstanie też System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. W jego ramach, na tablicach elektronicznych na peronach pojawiać się będą informacje o rzeczywistym czasie odjazdu i przewidywanym czasie dojazdu do stacji końcowej. Dane będą pochodziły z urządzeń GPS i RFID umieszczonych w pociągach i na przystankach SKA.
– System MKA został zaprojektowany w taki sposób, aby umożliwiał obsługę przejazdów jednorazowych, a także mógł być rozszerzony o funkcjonujący na terenie województwa prywatny transport zbiorowy. Te rozwiązania zostaną wprowadzone w kolejnym etapie, który ma zostać zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020. Stopniowo do systemu MKA będą włączane także inne usługi, np. bilety wstępu, karty lojalnościowe – przypomina w komunikacie biuro prasowe UMWM.

Plan transportowy jasno mówi o kluczowej roli kolei

Wdrożenie projektu SKA oznacza, że woj. małopolskie bez wątpliwości stawia na rozwój kolei jako podstawowego środka transportu w regionie. Środkiem do tego celu jest kształt wojewódzkiego planu transportowego, przyjętego przez Sejmik Woj. Małopolskiego w październiku 2014 r. W planie transportowym czytamy m.in., że „w przewozach o charakterze użyteczności publicznej utrzymana zostanie zasada priorytetu usług kolejowych, wzbogaconych o dowozowe linie autobusowe do wybranych węzłów przesiadkowych. Integracja poszczególnych środków transportu pozwoli na podniesienie spójności, niezawodności i efektywności systemu transportu osób, a w konsekwencji stworzenie atrakcyjnego dla użytkowników systemu”.

Na liście podstawowej inwestycji zapisanych w Kontrakcie Terytorialnym dla Województwa Małopolskiego zapisany jest tylko jeden projekt związany z infrastrukturą kolejową: rewitalizacja linii nr 117 na odcinku Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice – granica województwa. Jest to jedyny projekt w zakresie infrastruktury kolejowej, który uzyskał zapewnienie dofinansowania ze środków RPO. Ponadto jako przedsięwzięcia warunkowe, których realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych z RPO, ujęte zostały następujące inwestycje:

• Rewitalizacja linii kolejowej nr 96 na odcinku Stróże – Nowy Sącz – Muszyna;
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka – Żywiec;
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 odcinek Stróże – Gorlice Zagórzany – granica województwa.

Całkowita wartość szacowana przez PKP PLK dla tych inwestycji to ok. 540 mln zł., natomiast w Kontrakcie Terytorialnym dla projektów dotyczących infrastruktury kolejowej zapewnione jest dofinansowanie ze środków RPO do wysokości 20 mln euro.

* * *

Zapraszamy do zapoznania się również z innymi artykułami z cyklu, w ramach którego pytamy władze poszczególnych województw na temat głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w nowej kadencji samorządowej (2014-18), której rozpoczęcie w dużej mierze pokryło się z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Zapraszamy do lektury postulatów władz województw:

* Lubuskiego
* Wielkopolskiego
* Zachodniopomorskiego
* Lubelskiego
* Warmińsko-mazurskiego
* Opolskiego
* Dolnośląskiego

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Balice: Połączenie kolejowe startuje z początkiem września

Komunikacja

Balice: Połączenie kolejowe startuje z początkiem września

Justyna Urbaniak 09 lipca 2015

Oświęcim: Przyjęto plan transportowy przygotowany przez ZDG TOR

Prawo & Finanse

Oświęcim: Przyjęto plan transportowy przygotowany przez ZDG TOR

Paweł Rydzyński 30 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS