Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dolnośląskie chce rozwijać kolej i promować modę na nią

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2015-01-14 12:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dolnośląskie chce rozwijać kolej i promować modę na nią
Fot. Grupa 5 architekci
Nie tylko rozwój kolei poprzez inwestycje, ale również m.in. działania promocyjne, mające zachęcić mieszkańców do korzystania z kolei. Takie są m.in. priorytety władz woj. dolnośląskiego, jeśli chodzi o politykę transportową w rozpoczętej kadencji samorządu. Dolnośląscy urzędnicy podkreślają, że zadanie związane z rozwojem transportu publicznego, to „proces wieloletni, powiązany z ewolucją mentalności społeczeństwa”.

– Zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, poprzez wzrost roli transportu kolejowego, jest kierunkiem działań zapisanych w strategicznych dokumentach Unii Europejskiej. Działania takie powiązane są także z celami Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego. Jest to zatem nie tylko intencja władz województwa, ale także potrzeba realizacji strategicznych celów rozwoju regionalnego. Zmiany, które dotyczą rozwoju transportu publicznego, nie wiążą się tylko z inwestycjami transportowymi ale także z działalnością promocyjną, edukacyjną oraz polityką zagospodarowania przestrzennego, modyfikującą struktury osadnicze pod kątem dostępności społeczeństwa do sieci transportu kolejowego. Zadanie to jest procesem wieloletnim, powiązanym z ewolucją mentalności społeczeństwa – mówi w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl Maciej Zathey, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.

Dyrektor Zathey dodaje, że zakres wsparcia w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 w kwestiach związanych z transportem kolejowym w głównym stopniu dotyczy projektów dotyczących przebudowy, modernizacji, rewitalizacji a także, w uzasadnionych przypadkach – budowy sieci kolejowej o znaczeniu regionalnym, doprowadzający ruch w kierunku sieci TEN-T i poprawiający na nich bezpieczeństwo. Natomiast w przypadku transportu miejskiego, finansowanego w priorytecie inwestycyjnym 3.4 („Wdrażanie strategii niskoemisyjnych”), wszystkie inwestycje muszą wynikać z przygotowanych przez samorządy planów, zawierających odniesienia do kwestii przechodzenia na bardziej ekologiczne i zrównoważone systemy transportowe w miastach. Funkcję takich dokumentów mogą pełnić plany dotyczące gospodarki niskoemisyjnej, Strategie ZIT lub też plany mobilności miejskiej.

Węzły przesiadkowe także będą modernizowane

Maciej Zathey zwraca również uwagę, że w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Dolnośląskiego 2014-2020 wspierany będzie m.in. rozwój zintegrowanych centrów przesiadkowych, jako elementu zrównoważonej mobilności miejskiej. Zostało to zapisane we wspomnianym już wcześniej w priorytecie inwestycyjnym 3.4 Dolnośląskiego RPO, w osi priorytetowej 3 („Gospodarka niskoemisyjna”). – Projekty te pozwolą ograniczyć indywidualny ruch zmotoryzowany, a także zmniejszyć niską emisją transportową – mówi dyrektor Zathey.

Warto przypomnieć, że przedstawiciele MIR informowali niedawno, iż PKP PLK prowadzą rozmowy z władzami woj. dolnośląskiego nt. skali inwestycji kolejowych, które miałyby zostać przeprowadzone w ramach środków z RPO. W orbicie zainteresowanie PLK są m.in. takie trasy jak Jaworzyna Śląska – Świdnica Miasto, Jelenia Góra – Zgorzelec, Wałbrzych – Kłodzko, Jelcz – Wrocław Osobowice, Miłkowice – granica województwa. Co do tego ostatniego połączenia – władze woj. lubuskiego chciałyby przeprowadzenia wspólnie z woj. dolnośląskim modernizacji całej trasy Miłkowice – Żagań – Żary – granica państwa.

Inwestycje z RPO, inwestycje ze środków centralnych…

Ze środków centralnych mają być natomiast w najbliższych latach finansowane m.in. inwestycje w infrastrukturę kolejową na Dolnym Śląsku, które – w większości wypadków – wykraczają zakresem poza granicę woj. dolnośląskiego i mają istotne znaczenie dla sieci kolejowej w całym kraju. Przy wsparciu z centralnego budżetu i ogólnokrajowych programów pomocowych UE, przeprowadzona ma być modernizacja linii kolejowej nr 273 („Nadodrzanki”), modernizacja i elektryfikacja trasy Węgliniec – Zgorzelec, modernizacja linii Opole – Jelcz – Wrocław, Kluczbork – Oleśnica – Wrocław, Legnica – Lublin – Rudna Gwizdanów. Na liście rezerwowej Dokumentu Implementacyjnego „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” znajdują się natomiast projekty modernizacji tras Ostrów Wielkopolski – Leszno – Głogów, Oleśnica – Jarocin – Gniezno i Kamieniec Ząbkowicki – Kłodzko – Międzylesie.

* * *

Zapraszamy do zapoznania się również z innymi artykułami z cyklu, w ramach którego pytamy władze poszczególnych województw na temat głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w nowej kadencji samorządowej (2014-18), której rozpoczęcie w dużej mierze pokryło się z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Zapraszamy do lektury postulatów władz województw:
Lubuskiego
Wielkopolskiego
Zachodniopomorskiego
Lubelskiego
Warmińsko-mazurskiego
Opolskiego

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Komunikacja

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Paweł Rydzyński 27 stycznia 2015

Łódzkie będzie nadal rozwijać kolej i integrować ją z autobusami

Komunikacja

Łódzkie będzie nadal rozwijać kolej i integrować ją z autobusami

Paweł Rydzyński 26 stycznia 2015

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Komunikacja

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Paweł Rydzyński 19 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS